ولي الله ملکزی
یوه پتمنه او ښاستوکې پیغله په کوم څڼه ور او ګلالي ځوان باندې زړه بایلي، خو پلار او ورونه یې د خپلې خوښې ځوان ته په نکاح نه ورکوي. دا بېچاره ګۍ درې پنجشنبې، هرمازیګر لوڅې پښې یو مشهور زیارت ته ځي او د منجاور لپاره په پلو پورې تړلې نذرانه د هغه په کچکول کې اچوي. ورپسې د دغه نازولي بابا د قبر په څنګ کې د کِیکر او غَز د ونو او ګرد چاپېره کټارو پورې د خپل ټیکري څو تارونه غوټه کوي، ګوندې د دلبر او دلبرۍ مراد یې پوره شي؛ همدا باور دی.
د یوې مېرمنې د واده لس کاله پوره کیږي ولی د طبیعي جوړښت له مخې شنډه ده؛ یا یې د مېړه سپرم د تولید قابلیت نه لري. خوارکۍ د ولادي نسائي نوموتو متخصصینو ته ورځي او په خپل علاج باندې بلا پېسې مصرفوي، خو لاهم بې برخې او مایوسه ده. بیا څوک مشوره ورکوي چې فلاني تعویذ نویس او دمګري ته لاړه شي، الله مهربانه دی غېږ به دې ډکه شي. له همدې اَسرې سره، د کوم مُرشِد دربار یا خانقاه ته ورځي، هغه ورته تعویذ لیکي او دا یې په درې رنګونو کې رانغاړي. له ښي مټ څخه یې تړي او ورسره په خټین کنډوري یا مسین جام کې هغه څښت هم غوپه کوي چې ښايی له برکته به یې د خپل ماشوم ادې شي! همدا باور دی.
کله چې په ۲۰۱۹ او ۲۰۲۰م کلونو کې د کرونا واېرس خپل اوج ته ورسېد نو د نړۍ په لر او بر کې د کلیو او ښاروالیو کاریګر د قبرونو په کیندلو او د تابوتونو په شمارلو ستړي شول. سعودي عربستان له بهر څخه حاجیان بېخي محدود کړل او د مکې مکرمې او مدینې منورې په حرمېنو کې یې لمونځ کوونکو ته امر وکړ چې په صفونو کې دې هر کس یو یو ګز فاصله مراعت کړي. په همدغسې زبېښلي او خوړین موسم کې، یوې وېډیو کې لیدل کیږي یو نامي پیر ته دوه درجنه خلک په کتار کې ولاړ دي. هغه بزرګوار یوه یوه خرما خولې ته ننباسي، پخپلو مبارکو لاړو یې ککړوي او بیا یې د شِفا په نیت مُریدانو ته ورکوي. همدا شان، د اوبو سرلوڅي بوتلونه او ګیلاسونه هم ورله دموي او دوئ یې بې خاره څښي، همدا باور دی.
په بلې وېډیو کې د تورې پګړۍ یو آخوند په منبر ناست دی او ښه په قلقلې سره وايي: « ذات اقدس الهي هر شب جمعه از عرش مُعلا به کربلاء مې آید و هفت بار از قبر مطهر امام حسین علیه السلام طواف مې نماید» ناست خلک یې د صلوات بر محمد و آل محمد په نعرو سره بدرګه کوي او دغه د نه منلو خبره ورسره بې چون و چرا مني، همدا باور دی. په دریمې ویډیو کې یو کس په اردو ژبې وايي: د جمعې په شپه دا ټول کائنات د غوث پاک سرکار (شیخ عبدالقادر جیلاني) له مزار څخه چورلیږي او د قدسیت انوار شیندل کیږي؟ همدا باور دی.
د بدر، احد او خندق په غزواتو / جنګونو کې حضرت پېغمبر (ص) او د هغه ملګري (رض) له سختې لوږې سره مخ وو، خو د سیرت النبي او اسلامي تاریخ هیڅ معتبر کتاب نه دي لیکلي چې دوئ ته بې پوستکي اوښان را استول شویدي. مګر یو مشهور دیني عالم، د خپلې داعیې د حقانیت په خاطر وايي: څو کاله وړاندې هغوئ یوځل غیبي آواز واورېد چې فلانۍ ونې ته ورشئ هلته بې پوستکو پسونه راځوړند دي. خواوشا ټول ناست خلک ورته ژاړي او د ملاتړ په عنوان ورته سرونه خوځوي؛ همدا باور دی.
که یو څوک مورزادي نابینا او په سترګو معذور وي او پوښتنه ترې وشي چې سکاره څه ډول رنګ لري، نو دواره به ووايي چې تور. که وپوښتل شي چې د واورې رنګ به څه خېل وي؟ نو یقینا به ووايي چې سپین. ځکه هغه تلقین شوی او دغو نالیدلو دوو رنګونو یې د زړه په تاخچو او د ذهن په حجرو کې ځای نیولی دی، همدا باور دی. یو تکړه بت تراش پخپل څټک اول یوه تیږه وتوږي؛ بیا د انسان یا کوم حیوان په بڼې ورڅخه مجسمه جوړه کړي. بیا یې یو ځانګړي ځای او مَعبَد ته یوسي، هلته ورته د تعظیم په پار سر ښکته کړي؛ همدا باور دی.
له دې پورتنیو لنډو بیلګو څخه جوتیږي باور یو فکري او عقیدوي بهیر دی چې د محکمې ثبوت ته اړتیا نه لري. باور یو اغزن او د سیوري او لمر ترمنځ سفر دی چې ډیر سواد، لوړې شهادتنامې او اوږدې تجربې ته اړتیا نه لري. د فلسفي تعریف له مخې: باور هغه لید لوری دی چې د سم او ناسم په اړه یې څوک څېړنه نه کوي او په خپل هوډ باندې کلک دریدل یې پیلامه بلل کیږي. همدا شان د ښه احساس درلودل مهارت دی خو د اعتماد او باور معنا نه لري، نو په هرچا او هرڅه کې شک لرل، د انسان باور په سیند لاهو کوي او بې اعتباره سړی یا میرمن تر هرچا ډیر ځوریږي. په عین حال کې، د الله تعالی په ذات کلک ایمان لرل د دغه مزل د لنډه ولو ترټولو غوره توښه ده. مثبت فکر او باور انسان ته شخصیت، وقار او انرژي ورکوي؛ خو د منفي باور انسانان تل د کار له پیله وړاندې، د یوعذر په لټه کې وي. نو څومره چې موږ په خپل چاپيریال، ادارې او ټولنې کې اعتمادي ملګري او باوري فضا ولرو، هومره به مو د فکر پلویان ډیر او د نظر ملاتړي زیات وي.
د یقین کلمه ۲۸ ځلې په قرانکریم کې راغلې چې د باور، عقېدی، هڅې، درنښت او بصیرت په معنا ده، البته دوه کرته د مرګ په مفهوم هم راغلې ده. اوس پوښتنه دا ده چې موږ د باورمندو خلکو په صفت د سختۍ، بې وسۍ او مایوسۍ په شېبو کې وفات شوو بابا ګانو، پیرانو، اقطابو او زیارتونو ته غږ وکړو چې سلګونه کلونه وړاندې خپل خالق ته ورغلي، هډوکي یې هم خاورې شوي او زموږ دعاوو ته اړ دي؟ که هغه زورور، ژوندي او مطلق واکمن ته فریاد او چیغه وکړو چې پخپل سپېڅلي کلام کې فرمايي: ( وَنَحْنُ أَقْرَبُ إليه مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ - موږ هغه ته د مرۍ له رګ څخه هم نژدې یو)؟
الله مې دې زاړه ایمان ته خیر کړي!
—-----------------------------------
یادونه: که لوستونکي وخت او علاقه لري، نو کولاې شي د ملکزي نورې لیکنې او څیړنې د هغه په فېسبوک، لنکد ان او د یوټیوب په چینل کې ولولي او وګوري؛ ادرس یې دا دی: Wali Malakzay