پایان مذاکرات با طالبان در ابوظبی؛‌ خلیلزاد برای گزارش‌دهی به رهبران افغان به کابل رفت

خبرونه
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان پس از گفت‌وگوهای سه روزه با نمایندگان طالبان و برخی از کشورهای منطقه وارد کابل شده تا در مورد نتیجه این گفت‌وگوها با رهبران افغانستان صحبت کند.

گفت‌وگوهای رو در روی نمایندگان گروه طالبان و آقای خلیلزاد در سه روز گذشته در ابوظبی پایتخت امارات متحده عربی در جریان بود. دراین مذاکرات نمایندگانی از دفتر سیاسی طالبان در قطر، نمایندگانی از شاخه‌های نظامی این گرو، نمایندگان آمریکا و نمایندگانی از کشورهای پاکستان، عربستان و امارات شرکت داشتند

.

دولت افغانستان هم به این نشست نمایندگان خود را فرستاده بود اما طالبان در چند روز گذشته با انتشار چند خبرنامه‌ تاکید کردند که حاضر نیستند با هیات دولت افغانستان گفت‌وگو کنند.

در خبرنامه که از سوی سفارت آمریکا در کابل امروز چهارشنبه (۲۸ قوس/آذر) منتشر شد، آمده که آقای خلیلزاد در کابل اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان و عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی این کشور را در جریان جزییات نشست ابوظبی قرار خواهد داد.

جزییات زیادی از نشست ابوظبی منتشر نشده اما آقای خلیلزاد امروز در حساب توییتر خود نوشت که "گفت‌وگوهای مفیدی برای پایان جنگ افغانستان در امارات انجام شد و هدف از آن زمینه‌سازی برای آغاز مذاکرات صلح میان خود افغان‌ها بود."

او همچنین نوشته که پس از پایان مذاکرات در امارات به اسلام آباد رفته و با مقامات این کشور در مورد نتیجه نشست ابوظبی صحبت کرده است.

از سوی هم شورای عالی صلح افغانستان گفته کار روی طرح توافقنامه صلح با طالبان به زودی آغاز می شود. محمد عمر داوود زی رئیس جدید دبیرخانه این شورا همزمان با آغاز به کارش گفت صلح نزدیک است.

طالبان هم گفته‌ است که نمایندگان این گروه در نشست سه روزه ابوظبی روی "خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، آزادی زندانیان این گروه و تلفات غیرنظامیان" با نمایندگان آمریکا صحبت کرد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان این گزارش‌ها را رد کرده که گویا دراین نشست روی ایجاد دولت موقت و آتش‌بس شش ماهه صحبت شده است.

دیروز خبرگزاری رویترز به نقل از منابع طالبان گزارش داد که زلمی خلیلزاد از نمایندگان طالبان خواسته تا روی یک آتش‌بس شش ماهه توافق کند و نمایندگان خود را برای دولت موقتی معرفی کنند که احتمالا در پی توافق با طالبان ایجاد خواهد شود.

به گزارش رویترز این منابع گفته‌ که نمایندگان طالبان دراین نشست به نمایندگان آمریکا گفته‌اند که اگر دولت‌های عربستان، امارات و پاکستان ضمانت بدهند که رهبری دولت موقت را گروه طالبان معرفی کند، این گروه حاضر خواهد شد آتش‌بس شش ماهه را بپذیرد.

در همین حال آژانس خبری امارات، خبرگزاری دولتی امارات اعلام کرده که قرار است یک دور دیگر مذاکرات صلح افغانستان دراین کشور برگزار شود اما در مورد زمان این دور جدید مذاکرات چیزی نگفته است.

گفته شده که یکی از تفاوت‌های عمده نشست ابوظبی این است که برعلاوه نمایندگان دفتر سیاسی طالبان در قطر، نمایندگانی از شاخه‌های نظامی این گروه نیز دراین نشست شرکت داشتند.

همچنین این نخستین بار بود که نمایندگان عربستان سعودی، امارات متحده عربی و پاکستان به صورت همزمان در گفت‌وگوهای آمریکا و طالبان شرکت کردند. این سه کشور در زمان حاکمیت طالبان بر افغانستان، تنها کشورهای بودند که حکومت آنها را به رسمیت می‌شناختند.

با آنکه نمایندگان طالبان حاضر نشدند با نمایندگان دولت افغانستان دیدار کنند، سخنگویان دولت افغانستان تاکید داشته‌اند که هر نوع مذاکره بدون حضور دولت افغانستان نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت و مقام‌های آمریکا، عربستان، امارات و پاکستان به دولت افغانستان گفته‌اند که تلاش آنها این است که گروه طالبان را متقاعد بسازند تا وارد مذاکرات مستقیم با دولت افغانستان شود.