ادامه جنجال در فاریاب - دو نفر کشته و بیش از ۲۰ نفر بازداشت شدند

خبرونه
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

مسئولان محلی حزب جنبش اسلامی افغانستان می‌گویند شب گذشته نیروهای امنیتی به خانه نظام الدین قیصاری، نماینده ویژه عبدالرشید دوستم، معاون اول رئیس جمهوری افغانستان حمله کردند.

عطامحمد فیضی، رئیس شورای ولایتی فاریاب حزب جنبش امروز جمعه ۱۵ سرطان/تیر به بی‌بی‌سی گفت در این حمله دو نفر کشته و ۳ نفر زخمی شدند. به گفته او، این حمله نشان می‌دهد که دولت خود به دنبال به میان آمدن خشونت است.

حنیف رضایی، سخنگوی قول اردو/سپاه ۲۰۹ شاهین اظهارات آقای فیضی را کاملا رد کرده و گفته است که هدف از این ادعا مغشوش ساختن اذهان مردم است

.

آقای رضایی گفته است که نیروهای ویژه امنیتی شب گذشته به افراد مسلح غیرمسئولی حمله کردند که در نزدیکی میدان هوایی (فرودگاه) ولایت فاریاب تجمع کرده و به هلیکوپترهای نظامی شلیک می‌کردند.

به گفته او گزارش‌های استخباراتی نشان می‌داد که این افراد قصد ایجاد بی‌نظمی در شهر میمنه را داشتند.

در جریان عملیات نیروهای امنیتی چندین خانه در این محل بازرسی شده است. گفته می‌شود که خانه نظام الدین قیصاری نیز در نزدیکی میدان هوایی فاریاب موقعیت دارد.

به گفته آقای رضایی، در نتیجه حمله شب گذشته ۲۱ نفر بازداشت شدند و از آنان مقداری سلاح و مهمات به دست آمد.

او کشته شدن دو نفر و زخمی شدن دو نفر دیگر را تایید کرده و گفته است به نیروهای امنیتی هیچ آسیبی نرسیده است.

نقیب الله فایق، والی جدید فاریاب نیز این حمله را تایید کرده و گفته است" ۲۲ فرد مسلح غیرمسئول" بازداشت شده‌اند.

با اینهمه، یک منبع امنیتی که نخواست نامش در گزارش درج شود، در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی تایید کرد که حمله به خانه آقای قیصاری صورت گرفته است.

راهپیمایی‌های اعتراضی به بازداشت نظام الدین قیصاری امروز نیز در ولایت فاریاب برای چهارمین روز ادامه داشت. صدها نفر در این راهپیمایی خواهان رهایی هر چه سریعتر آقای قیصاری و برگشت ژنرال عبدالرشید دوستم به افغانستان شدند.

آغاز اعتراضات در فاریاب

روز یازدهم سرطان/تیر نظام الدین قیصاری، نماینده ویژه ژنرال دوستم در فاریاب و فرمانده پلیس ولسوالی قیصار که رهبری نیروهای خیزش مردمی را در این ولایت برعهده داشت، از سوی نیروهای ویژه دولتی بازداشت شد. دولت اعلام کرد که آقای قیصاری را به اتهام "دشنام و تهدید مقام‌های محلی به مرگ" و انجام اعمال فراقانونی بازداشت کرده است.

پس از گذشته چهار روز از سرنوشت او هیچ خبری نیست و مشخص نیست اکنون در کدام نهاد در بازداشت است.

به دنبال بازداشت او، اعتراضات و راهپیمایی‌هایی در ولایات فاریاب، بلخ، سرپل، تخار و جوزجان راه اندازی شد. عبدالرشید دوستم، معان اول رئیس جمهوری که اکنون در ترکیه به‌ سر می‌برد نیز با نشر اعلامیه‌ای خواهان رهایی هر چه سریعتر او شد.

دولت اما گفت پس از بررسی اتهام‌ها، آقای قیصاری یا رها و یا مجازات خواهد شد.

نظام الدین قیصاری کیست؟

نظام الدین قیصاری، پنجاه ساله، در روستای توپخانه ولسوالی قیصار به دنیا آمده است. سالها باغدار و تجارت پیشه بوده و از سال ۱۳۹۰ خورشیدی زمانی که پلیس محلی تشکیل شد، وارد این تشکیلات شد و کارش را با معاونت پلیس محلی شروع کرد.

او فرماندهی خیزش مردمی را با سیصد نیرو آغاز کرد و بعدتر به حیث فرمانده پلیس ولسوالی قیصار تعیین شد. حدود چهار سالی می‌شود که نماینده ویژه عبدالرشید دوستم، معاون رئیس جمهوری افغانستان در ولایت فاریاب است و اکنون فرماندهی خیزش مردمی در فاریاب را نیز برعهده دارد.

سفر دوستم به ترکیه

احمد ایشچی، از مخالفان سیاسی آقای دوستم و معاون پیشین حزب جنبش ملی اسلامی، تقریبا یک و نیم سال پیش مدعی شد که آقای دوستم و محافظانش او را در شبرغان مرکز جوزجان ربودند و با او بدرفتاری جنسی کردند.

در پی آن، دادستانی کل افغانستان پرونده‌ای در مورد این قضیه تشکیل داد.

سخنگویان آقای دوستم این اتهام‌ها را رد کرده و گفتند که علیه معاون اول رئیس جمهوری افغانستان توطئه سیاسی صورت گرفته است.

آقای دوستم که رهبری حزب جنبش ملی را نیز بر عهده دارد، از ماه ثور/اردیبهشت سال گذشته در ترکیه به سر می‌برد. منابع نزدیک به او گفته‌ بودند که معاون اول رئیس جمهوری برای درمان بیماری خود به این کشور سفر کرده، اما برخی منابع دیگر گفتند که او به نحوی "تبعید" شده است.

دولت افغانستان نیز بارها گفته آقای دوستم به سفری برای معالجه رفته و در صورت بهبود می‌تواند بدون کدام ممانعت به کشورش برگردد اما خود او گفته که کسانی هستند که مانع برگشت او به کشورش می‌شوند.