رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا وارد افغانستان شد

خبرونه
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

مقام‌های افغان تایید کرده‌اند که ژنرال جوزف دانفورد، رئیس مشترک ستاد ارتش آمریکا وارد افغانستان گردیده است. سفر آقای دانفورد دو روزه اعلام شده است.

دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان سفر آقای دانفورد را به افغانستان تایید کرد و به بی‌بی‌سی گفت که اطلاعات بیشتری درباره برنامه سفر رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا ندارد.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرده که آقای دانفورد امروز، سه شنبه ۲۹ حوت/ اسفند با محمد اشرف غنی رئیس جمهوری این کشور دیدار کرده است

.

آقای دانفورد در این دیدارهدف سفرش را "ابراز تعهد بیشتر آمریکا در راستای حمایت و آموزش نیروهای امنیتی و دفاعی افغان" عنوان کرده است.

او در این دیدار گفته که آمریکا در خصوص عملی ساختن استراتیژی جدید آمریکا برای جنوب آسیا و افغانستان، جدی است.

رئیس ستاد ارتش آمریکا گفته که واشنگتن به عنوان یک شریک دوامدار و استراتیژیک افغانستان در مبارزه با تروریسم، در کنار حکومت و مردم افغانستان باقی خواهد ماند و از روند صلح به رهبری و مالکیت افغان ها حمایت می‌کند.

مقام‌های افغان و آمریکایی دراین دیدار درباره امنیت افغانستان و منطقه، مبارزه با تروریسم، روند صلح و تامین امنیت انتخابات پارلمانی افغانستان بحث و گفتگو کرده‌اند.

سفر آقای دانفورد به افغانستان زمانی انجام می‌شود که با فرا رسیدن فصل بهار و گرم شدن هوا انتظار می‌رود که جنگ میان نیروهای شورشی و نیروهای امنیتی افغان شدت گیرد هرچند چندی قبل دولت افغانستان اعلام کرد که دولت حاضر است گروه طالبان را به عنوان یک گروه سیاسی بپذیرد.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان گفت دولت آماده است با گروه طالبان، بدون هیچ پیش‌شرطی در هر جای جهان کند و در صورت دست برداشتن این گروه از عملیات مسلحانه، اعضای طالبان را مورد عفو عمومی قرار دهد و این گروه را به عنوان یک حزب سیاسی به رسمیت بشناسد.

تاکنون گروه طالبان به طرح صلح افغانستان پاسخ نداده است ولی فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان اعلام کرده که فشارها به طالبان و حامیان خارجی آن افزایش خواهد یافت.

یک هفته قبل نیز جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا بدون اعلام قبلی از افغانستان دیدار کرد.

رسانه‌های غربی گزارش داده بودند که آقای ماتیس پیش از سفرش اعلام کرده بود که نشانه‌هایی از علاقمندی عناصری از گروه طالبان برای بررسی احتمال گفت‌وگوهای صلح با حکومت افغانستان وجود دارد.