عطا محمد نور: حکومت مرکزی افرادی را مسلح می‌کند و به بلخ می‌فرستد

خبرونه
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

عطا محمد نور، رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان مدعی شده که شورای امنیت و امنیت ملی افغانستان با هدف ناامن کردن ولایت بلخ، افرادی را مسلح می‌کنند و به این ولایت می‌فرستند.

او امروز (سه‌شنبه، ۱۲جدی/دی) در نشستی با هوادارانش در ولایت بلخ در شمال افغانستان مدعی شد که در جاده ۱۵ وزیر محمد اکبرخان، کوچه سوم، دست چپ، مهمان‌خانه شورای امنیت در اختیار کسی قرار گرفته و همچنین با فاصله حدود صد الی ۱۵۰ متر مهمان خانه‌ای دیگری متعلق به امنیت ملی افغانستان است که افرادی را از مزار، سمنگان و سایر ولایت‌های همجوار به آنجا برده می‌شوند

.

آقای نور افزود که این افراد ساعت ۲ الی ۳ بامداد با خودروها به مهمان‌خانه امنیت برده و بعد در مهمانخانه شورای امنیت با کسانی ملاقات کوتاه کرده، برای آنان سلاح و پول داده می‌شود تا شهر مزارشریف را به "آشوب بکشاند".

رئیس اجرایی حزب جمعیت این افراد را "ولگرد" خواند و از دولت نیز انتقاد کرد، اسلحه و پولی که برای امنیت افغانستان باید هزینه شود برای "ویران کردن" مزارشریف توزیع می‌کند.

او تهدید کرد که با حرکتی از این نوع مقابله خواهد کرد.

آقای نور گفت که درباره این اقدام‌های دولت به نیروهای ناتو، دفتر هیئت کمک سازمان ملل در افغانستان (یوناما)، کمیسیون مستقل حقوق بشر و حکومت مرکزی افغانستان مکتوب فرستاده است.

او گفت که فقط با مشوره مردم با این افراد "ضربه سختی وارد خواهد کرد".

به گفته او، مقام‌های ارشد افغانستان به نیروهای ارتش ملی در ولایت بلخ دستور آماده باش داده و به آنها گفته بودند که در برابر مردم دست به سلاح ببرند.

آقای نور گفت که برای تصمیم نهایی منتظر مذاکرات نمایندگان جمعیت و حکومت افغانستان است.

افرادی در دولت و جمعیت اسلامی تایید کرده‌اند که دو طرف در حال مذاکره هستند.

واکنش حکومت

منیره یوسف‌زاده، سخنگوی ارگان‌های محلی افغانستان به بی‌بی‌سی گفت که "آقای نور دیگر والی نیست و والی اسبق ولایت بلخ است".

خانم یوسف‌زاده گفت: "ارگانهای محلی موظف به معرفی محمد داوود است. این نیز طبیعی است که برای هر والی که منصوب می‌شود یک مقدار امکاناتی در اختیارش قرار داده می‌شود."

او گفت که بعد از معرفی والی جدید، نیز امکاناتی در همان ولایت محل ماموریت در اختیارش قرار داده می‌شود.

خانم یوسف‌زاده درباره اظهارات امروز آقای نور گفت که ما از "والی اسبق" ولایت بلخ توقع داریم که مسئولانه صحبت کند.

او گفت که والی رسمی بلخ محمد داوود است و بزودی آنها معرفی می‌شود.

پیش از این دفتر ریاست جمهوری و اداره ارگان‌های محلی، روز ۲۷ قوس/آذر اعلام کرد که استعفای آقای نور را رئیس جمهوری پذیرفته و محمد داوود به جای او به عنوان والی بلخ تعیین شده است.