فرمان اشرف غنی درباره ازسرگیری کار کمیته گزینش اعضای نهادهای انتخاباتی افغانستان

خبرونه
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

به دنبال برکناری نجیب‌الله احمدزی از ریاست کمیسیون انتخابات افغانستان، ارگ ریاست جمهوری حکمی درباره ازسرگیری کار کمیته گزینش اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی صادر کرده است.

در بیانیه ارگ ریاست جمهوری آمده است که "رئیس جمهوری افغانستان به منظور تعیین عضو کمبود کمیسیون متذکره وفق صراحت ماده ۱۳ قانون انتخابات، دستور داده تا اعضای قبلی کمیته گزینش از تاریخ صدور این حکم، به کار خویش آغاز کند".

رئیس جمهوری غنی ده روز پیش "به اساس فیصله و مطالبه کمیسیون انتخابات" حکم برکناری رئیس این کمیسیون را صادر کرد

.

آقای احمدزی در واکنش به این تصمیم آقای غنی در یک نشست خبری گفت او دستاوردهای زیادی در طول یک سال گذشته به عنوان رئیس این کمیسیون داشته. او مدعی شد که تمام صلاحیت‌های قانونی کمیسیون انتخابات گرفته شد و حلقاتی مربوط به ارگ این صلاحیت‌ها را "در قبضه خود درآوردند".

ارگ ریاست جمهوری افغانستان درباره اظهارات آقای احمدزی ابراز نظری نکرده است و دلیل برکناری او را "خواست اعضای کمیسیون" عنوان کرده است.

اصلاحات در قوانین و کمیسیون‌های انتخاباتی یکی از مفاد اصلی موافقتنامه‌ای بود که بر بنیاد آن حکومت وحدت ملی ایجاد شد. بعد از تاخیر زیاد، اعضای جدید کمیسیون از سوی رئیس جمهوری انتخاب شدند.

بعد از گذشت یک سال از آغاز به کار کمیسیون‌ها، انتقادها از کم‌کاری و بی‌کفایتی کمیسیون‌ها بالا گرفت و شماری خواهان انحلال و یا اصلاح بنیادی این کمیسیون‌ها شدند.

قرار است انتخابات پارلمانی بعد از هشت سال در سرطان/تیر ۱۳۹۸ برگزار شود.

روند گزینش اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی

این کمیته براساس فرمان تقنینی رئیس جمهوری افغانستان با پنج عضو شامل نمایندگان دادگاه عالی، کمیسیون حقوق بشر، کمیسیون نظارت بر اجرای قانون اساسی، یک نماینده جامعه مدنی و یک نماینده نهادهای مدافع حقوق زنان تشکیل شده است.

در حال حاضر جاوید رشیدی عضو دادگاه عالی به عنوان رئیس، ضیا لنگری عضو کمیسیون حقوق بشر، عبدالله شفایی عضو کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی، یوسف رشید نماینده جامعه مدنی و ماری اکرمی به عنوان نماینده نهادهای فعال حقوق زنان در این کمیته عضویت دارند.

این کمیته درخواست‌های متقاضیان عضویت در کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی را بررسی و اسامی ۲۱ نفر را برای گزینش هفت عضو کمیسیون انتخابات و ۱۵ نفر دیگر را برای گزینش پنج عضو کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی به رئیس جمهوری معرفی می‌کند.

کمیته گزینش مرجعی است که درخواست‌های عضویت در این نهادهای انتخاباتی را دریافت و شرایط متقاضیان را بررسی می‌کند.