غنی: وضعیت استراتژیک افغانستان تغییر کرده، شورشیان باید مصالحه کنند

خبرونه
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

رئیس جمهوری افغانستان در سفری به جنوب شرق کشور، ضمن تکرار درخواست صلح با گروه‌های شورشی، از سران قومی خواسته که در تامین صلح کمک کنند.

آقای غنی روز جمعه (۲۴ سنبله/شهریور) به ولایت پکتیا رفت و در مرکز فرماندهی قول اردوی ۲۰۳ تندر در شهر گردیز، مرکز این ولایت در جمع نظامیان سخنرانی کرد.

آقای غنی گفت: "وضعیت استراتژیک افغانستان به صورت بنیادی تغییر کرده است. پیام ما به دشمن این است که با جنگ نمی‌توانند پیروز شوند؛ پس راه صلح را انتخاب کنند."

رئیس جمهوری از سران قومی جنوب شرق خواست که در برقراری صلح به دولت کمک کنند و پیام صلح را از طریق برگزاری جرگه‌های سنتی به همه محلات و مناطق برسانند

.

شماری از سران قومی، اعضای شوراهای محلی و اهالی ولایت‌های جنوب‌شرقی هم در محل سخنرانی آقای غنی در مرکز فرماندهی نظامی پکتیا حضور داشتند.

دفتر ریاست جمهوری صبح روز جمعه اعلام کرد که آقای غنی برای ارزیابی اوضاع ولایت‌های جنوب‌شرقی به ولایت پکتیا سفر می‌کند.

به گفته دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری، شماری از مقام‌های بلندپایه دولتی هم او را در این سفر همراهی کردند.

آقای غنی به مردم ولایت‌های جنوب‌شرقی وعده داد که در راستای بهبود وضعیت آموزش و پرورش، تامین نیروی برق و تقویت اقتصاد این ولایت‌ها، برنامه‌هایی به اجرا گذاشته خواهد شد.

یکی از هفت قول اردوی ارتش، که بزرگ‌ترین واحد نظامی افغانستان است، در شهر گردیز موقعیت دارد و سه ولایت پکتیا، پکتیکا و خوست را تحت پوشش قرار می‌دهد.

این ولایت‌ها با پاکستان مرز مشترک دارند و شبکه حقانی، یکی از سه گروه عمده‌ای که با دولت و نیروهای بین‌المللی می‌جنگند، در این منطقه فعالیت دارد.