دیدار رئیس اجرایی حکومت افغانستان با والی منتقد بلخ

خبرونه
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان به دیدار عطا محمد نور، والی بلخ، رفت. آقای نور در زمستان سال گذشته به طور بی‌سابقه به آقای عبدالله تاخت و او را فردی "بی‌جرات، ناتوان و مذبذب" خواند که "خود را عقل کل می‌داند".

رئیس اجرایی دولت افغانستان صبح امروز، شنبه ۲۵ سنلبه/شهریور برای شرکت در مراسم گرامیداشت "هفته شهید" به ولایت شمالی بلخ سفر و با آقای نور و دیگر مسئولان محلی این ولایت دیدار کرد

.

در دو دور گذشته انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، آقای نور از عبدالله عبدالله حمایت می‌کرد، اما حدود ۱۰ ماه پیش آقای عبدالله را به ناتوانی در اجرای مواد توافقنامه دولت وحدت ملی متهم کرد و به نمایندگی از حزب جمعیت اسلامی، مذاکراتی مستقیم را با آقای غنی آغاز کرد که ظاهرا بی‌نتیجه انجامید.

 

حذف عبدالله عبدالله از رهبری حزب جمعیت اسلامی

ژنرال دوستم، عطا محمد نور و محمد محقق از چهره‌های با نفوذ شمال افغانستان به شمار می‌روند.

این چهره‌ها چند ماه پیش در شهر آنکارای ترکیه "ائتلاف ملی برای نجات افغانستان" را تشکیل دادند که با واکنش گسترده در سراسر افغانستان به همراه بود.

آقای عبدالله با اشاره به ایجاد این ائتلاف گفت که هرکس حق دارد، راه و روشی را در چارچوب قانون و منافع کشور در نظر گیرد و به تشکیل ائتلاف سیاسی مطابق قانون افغانستان اقدام کند و برای این کار ممنوعیت وجود ندارد.

او گفت که با همه این باید در هر شرایط مفاهمه، گفت‌وگو و بحث ادامه یابد.

در سخنرانی امروز احمد ضیا مسعود، معاون اول حامد کرزی رئیس جمهوری پیشین افغانستان از دولت انتقاد کرد که اراده سیاسی برای سرکوب نیروهای شورشی ندارد.

آقای عبدالله در پاسخ به این اظهارات آقای مسعود گفت: "اینکه گفته می‌شود اراده‌ای برای مبارزه با تروریسم وجود ندارد قابل سئوال است و در عین زمان، مطرح کردن این نوع بحث‌ها باعث تضعیف روحیه سربازانی می‌شود که در خط مقدم جبهه هستند".

رئیس اجرائی حکومت وحدت ملی پذیرفت که مشکلاتی وجود دارد که رهبران نظام برای حل آن تلاش می‌کنند، ولی گفت: "اگر نیروهای شورشی ببینند که ما چند صد پارچه و به نام قوم، گروه و گروهک تقسیم شده‌ایم امیدوار می‌شوند و روحیه می‌گیرند."

او در نهایت با خواندن شعری "به دل گفتم کدامین شیوه دشوار است در عالم/نفس در خون تپید و گفت پاس آشنایی‌ها" به طور ضمنی اشاره کرد که به پاس آشنایی‌ها به دیدار همسنگران سابقش رفته ‌است.

عطا محمد نور نیز در این مراسم بار دیگر به حکومت مرکزی افغانستان تاخت و گفت که مردم برای دفاع از حق خود، انتقاد از عملکردهای مسئولان امور و اصلاح نظام کنونی باید طرح و نظر بدهند و برای رسیدن به این خواسته حق دارند ائتلاف‌های سیاسی را در کشور شکل دهند.

او مدعی شد که رشد فزاینده نقایص و گرایش‌های نامطلوب در درون نظام که مغایر منافع ملی است، باعث تضعیف حاکمیت ملی در افغانستان می‌شود و دامنه‌های جنگ و ناامنی را گسترش می‌دهد.

آقای نور "ائتلاف نجات افغانستان" را پایدار خواند و تاکید کرد که ایجاد موانع برای بازگشت ژنرال دوستم صبغه قانونی و حقوق بشری ندارد. او خواستار برگشت آقای دوستم و دادن تمام حقوق و اختیارات او در ساختار معاون اول ریاست جمهوری افغانستان شد.

احمد ضیا مسعود نیز گفت که شرایط در کشور به گونه‌ای است که افراد دولتی در تبانی با شرکت‌های بزرگ در تمام قراردادها اعمال نفوذ می‌کنند و باید مبارزه با فساد اداری از همین جا شروع شود.

او حکومت وحدت ملی را نامشروع خواند و گفت که جناح‌های اصلی که حکومت را تشکیل داده بود، در آن وجود ندارد و مدت زمان آن نیز دوسال بود که زمان آن سپری شده‌ است.

آقای مسعود گفت که حکومت وحدت ملی هیچ برنامه‌ای اقتصادی برای بهبود زندگی مردم ندارد و حکومت تاکنون فقط موفق شده که ۲۵ درصد بودجه توسعه‌ای خود را به مصرف برساند.

سال مالی افغانستان حدود سه ماه دیگر پایان می‌یابد.