آمریکا 'دنبال بازرسی از تاسیسات نظامی ایران است'

خبرونه
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

در جریان مذاکرات هسته‌ای بازرسی از تاسیسات پارچین موضوع اختلاف برانگیزی میان ایران و قدرت‌های غربی بود
مقام‌های دولت آمریکا به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته‌اند آمریکا در قالب محک زدن توافق هسته‌ای، به دنبال بازرسی از تاسیسات نظامی "مشکوک" در ایران است.
این خبرگزاری از قول مقام‌های آمریکایی که نامشان فاش نشده نوشته است که این بازرسی‌ها بخشی از رویکرد "تهاجمی‌تری" است که دولت دونالد ترامپ در قبال ایران و برای پیشگیری از دستیبابی ایران به سلاح هسته‌ای طراحی کرده است.

دونالد ترامپ و مقام‌های مختلف کابینه او موضع سرسختانه‌ای نسبت به ایران دارند و منتقد توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران بوده‌اند. مقام‌های دولت آمریکا پیش از این گفته‌اند که می‌خواهند با دست گذاشتن بر "نواقص جدی" برجام، به توافق

هسته‌ای پایان دهند یا از آن خارج شوند.
ایران پیش از این و در جریان مذاکرات هسته‌ای با بازرسی از تاسیسات نظامی خود به شدت مخالفت کرده است.

 

ناو آمریکایی به سوی قایق سپاه در خلیج فارس تیر اخطار شلیک کرد
دولت آمریکا به تازگی پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید کرده است، اما دونالد ترامپ چند روز پیش در مصاحبه‌ای گفت: "اگر به من بود ۱۸۰ روز پیش عدم پایبندی‌شان ]به توافق هسته‌ای[ را اعلام می‌کردم."


باب کورکر، رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، روز چهارشنبه گفت آمریکا با درخواست بازرسی از تاسیسات مختلف به دنبال اجرای سرسختانه توافق خواهد بود.
اما او گفت توافق هسته‌ای باید با اقدام‌های ایران به هم بخورد، نه با اقدام‌های آمریکا. آقای کورکر گفت به عنوان مثال اگر درخواست بازرسی از تاسیساتی رد شود، چنین امکانی فراهم خواهد شد.
بازرسی از تاسیساتی که ایران آنها را در ارتباط به برنامه هسته‌ای خود به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی معرفی نکرده، با توجه به توافق هسته‌ای روندی پیچیده دارد و ایران می‌تواند با درخواست بازرسی مخالفت کند، هرچند کمیسیون مشترک اختیار رد کردن این تصمیم ایران را دارد.
نمایندگان کنگره آمریکا به دنبال تصویب قانونی برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران هستند.