کيها درمشکلات مردم طي هشت سال آگاهانه نقش بازي کرده اند؟

زیرمتون
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

(بخش سيزدهم – صباح )
{ يک پژوهش مستند درمورد اوضاع سياسي ، نظامي واقتصادي افغانستان با اتکاء به بخشهاي خبري وتحليلي ، داخلي وبين المللي }
گرسنگي ، فقر، قتل واختطاف درکشور
دستهايي كه كمك ميكنند مقدس ترهسنتد ازلب هايي كه دعا مي كنند.
« ازيك خودكامه، يك بدكار، يك گستاخ، ياكسی كه سرفرازی درونی اش رارها كرده، چشم نيك رای نداشته باش . جبران»

فروش کودکان درقرن بيست ويک آنهم در پایتخت کشوری که دولت آن ملیارد ها دالر کمک جهانی را دریافت نموده و هزاران شهروند متمول که ثروت افسانوی دراختیار دارند و با مدرن ترین وسایل، لباس، ومرفه ترین زند گی یی که شاید نظیرآن درپیشرفته ترین کشورهای جهان برای مردم مساعد نباشد حیرت انگیز و تاسف برانگیز است. طبعی است که کم توجهی مسوولان اموروبی تفاوتی پولداران وثروتمندان درکشور جنگ زده یی مانند افغانستان که به باور کارشناسان نزدیک به هشتاد درصد مردم آن روزانه صرف پنجاه افغانی عاید بدست آورده می توانند وضعیتی را به وجود میاورد که مردم یا از گرسنگی علف بخورند وبمیرند و یا هم کودکان خود را به لیلام بگذارند.
هفت سال از جنگ آمريكا در افغانستان ولشکرکشي آن مي‌گذرد و ديرزماني هم بايد بگذرد تا روشن شود چرا آمريكا در اين جنگ هنوز موفق نشده است و برخلاف آنچه اعلام كرده بود، طالبان هنوز فعال است و حتي قدرتمندتر از گذشته فعاليت مي‌كند. مردم مظلوم افغانستان كساني هستند كه قرباني اصلي اين جنگ شده‌اند ونخستين كساني هستند كه از قدرت‌ طلبي و سلطه‌جويي آمريكا بيشترين زيان را كرده‌اند. در حقيقت، آسياب جنگي آمريكا اكنون با خون مردم بي‌گناه افغان درگردش است و روز به روز درگيري‌ها و بدبختي‌ مردم كشور عيان‌تر مي‌شود.
يونيسف درجديدترين گزارش خاطرنشان ميسازد: موارد نقض حقوق كودكان و بهره ‌كشي از آنان در افغانستان رو به افزايش است. كودكان قرباني اصلي درگيري‌هاي موجود دراين كشورند، زيرا هم حكومت افغانستان وهم طالبان، كودكان را به اجبار خدمت ميگيرندودردرگيري‌هاي نظامي ازآنان استفاده مينمايند .
علاوه براين بايد ضربات مهلك نيروهاي ائتلاف درافغانستان را نيز به اين مصيبت افزود. ضرباتي كه تر و خشك و‌ دوست و دشمن را با هم مي‌سوزاند. نقض حقوق كودكان درافغانستان رو به رشد است و در كنار آن حمله‌هاي متعدد به مکاتيب نيز بيشتر شده است. سازمان يونيسف در گزارش خود به اين واقعيت اشاره مي‌كند كه دلايل و شواهدي بسياري نشان مي‌دهد كودكان قرباني سوءاستفاده‌هاي اخلاقي مي‌شوند.
بوش زماني كه تصميم گرفت از دروازه افغانستان به خاورميانه يورش بياورد، به جهانيان اعلام كرد آمريكا در پي آن است تا دموكراسي وآزادي را براي مردم كشورهايي مانند افغانستان و عراق به ارمغان بياورد.
اکنون كودكان افغانستان، پس ازهفت سال حضور نظاميان آمريكايي، معناي دموكراسي و آزادي آمريكايي را دريافته‌اند زيرا خانم هيلدا جانسون معاون اجرايي صندوق سازمان يونيسف در جمع خبرنگاران با اشاره به گزارش تازه منتشر شده اين سازمان از وضع كودكان افغانستان تصريح كرد، حملات و يورش‌هاي نظامي به مکاتيب و به دانش‌آموزان بيش از پيش شدت پيدانموده است.
ديگر كودكان افغانستان با تمام وجود، آزادي و دموكراسي بوش را لمس مي‌كند زيرا به گفته هيلدا جانسون، طالبان ماه مي در حمله‌اي انتحاري از كودكي دوازده ساله نهايت استفاده را كردند. به گفته يونيسف علاوه برحملات نظامي به محل درس كودكان، اين حملات به مراكزصحي نيز بيشتر شده و در نتيجه كشتاروخشونت شديد جنسي عليه كودكان روزافزون شده است. در گزارش يونيسف با تأكيد برمسؤوليت نيروهاي ائتلاف درافغانستان در ازاي عمليات نظامي عليه مردم ، تصريح شده است، نيروهاي ناتو تنها در ماه جولاي سي كودك را به خاك وخون كشيدند. خانم جانسون در جمع خبرنگاران با اشاره به اعزام اجباري كودكان به عمليات نظامي تصريح كرده است، مواردي مستند مشاهده شده كه نيروهاي امنيتي اقدام به سربازگيري ازافرادي با سن‌هاي پانزده تا هفده ساله كرده‌اند. اين اوضاع و احوال كودكان افغانستان است كه پس ازهفت سال ورود نظاميان آمريكايي امروز نمي‌دانند با چه زباني از بوش رئيس جمهور جنگ‌افروز آمريكا تشكر كنند كه دموكراسي آمريكايي را براي آنان هديه آورد.
مردم افغانستان که دراثرجنگهیا سه دهه اخیر همه امکانات وظرفیتهای دست داشته را از دست داده اند، در ردیف فقیر ترین مردم دنیا قرارگرفته وازهمه مهمتر گرسنه گی دامنگیر اطفال ، کهن سالان وزنان گردیده وقرار معلوم روزانه صد ها انسان دست به گدایی زده وراه فرار وبیرون رفت از گرسنه گی را ندارند. دولت که متعهد گردیده بود تا عاید سرانه مردم را بلند میبرد، باید برنامه های را انجام داده باشد که اقلاً میزان گرسنه گی را پائین آورده ومهار کرده باشد.
به دنبال خشکسالی های اخیر و عدم ریزش باران و ازهمه مهمتر نا امنی ها و بحران های سه دهه جنگ اکنون مسأله فقر و گرسنگی دامن گیر بیش از هفتاد درصد مردم گردیده و آغازگرفاجعه ای انسانی در کشور بحران زده شده است.
به باور آگاهان سیاسی و اجتماعی اکنون بیش از هفتاد درصد مردم افغانستان زیر خط فقر زندگی می کنند و بنا بر آمار و ارقامی که وزارت خانه های مربوطه از جمله وزارت کار وامور اجتماعی از تقسیم بندی فقر در بین اقشار جامعه ارائه کرده اند، در بین شهرنشینان میزان فقر به سی و نه تا چهل درصد، در جوامع روستایی بین چهل تا چهل و یک درصد و جوامع کوچی ازچهل و یک تا چهل و دو درصد می رسد.
زمستان شايد براي بسياري ازکودکان جهان، به دليل بازي‌ها و سرگرمي‌هاي مخصوص خود از فصل‌هاي دوست داشتني وبه ياد ماندني باشد، براي کودکان درافغانستان نيز اين فصل به شدت به ياد ماندني است، اما اصلا دوست داشتني نيست . در کنار جاده اصلي که از کنارخيمه آوارگان در كابل مي‌گذرد، تابلوهايي نصب شده و در آن از سرمايه‌داران و تاجران درخواست شده که به آنان کمک کنند، اما جالب است که هيچ درخواستي از دولت افغانستان دراين تابلوها به چشم نمي‌خورد. وجود چنين اردوگاهي درکابل، پايتخت افغانستان که ظرف سال‌هاي اخير شاهد سرازير شدن ميلياردها دالر کمک جامعه جهاني بوده است، دو تصوير متناقض را به نمايش مي‌گذارد .
آگاهان امور مي گويند، بخش زيادي از پول‌هاي کمک شده به افغانستان، در اثر فساد گسترده حاکم بر ادارات فعال در افغانستان، به درستي مصرف نمي‌شود و بخش ديگر نيز از سوي نهادهاي خارجي کمک دهنده به افغانستان، از راه‌هاي مختلف دوباره به کشورهاي کمک دهنده باز مي‌گردد. سال گذشته، حدود هزارنفردر اثر شدت سرما و فقر در افغانستان جان خود را از دست دادند، در حالي که امکان دارد آمارمرگ و ميرناشي از زمستان در مناطق دور افتاده و جاهايي که دسترسي زياد به آن وجود ندارد، بيشتر از اين بوده باشد.
امسال نيز سازمان‌هاي جهاني يک بار ديگر نسبت به وضعيت مردم افغانستان در فصل زمستان نگران هستند.
حدود نوميليون نفردرافغانستان با مشکل فقر روبروهستند که تعدادي از اين افراد در مناطق دور افتاده زندگي مي‌کنند، مناطقي که راه‌هاي صعب‌العبور دارد ورساندن کمک به آنجا دشوار است . علاوه بر اين، مشکل امنيت در افغانستان نيز مانع از رسيدن کاروان‌هاي امدادي به خانواده‌هاي نيازمند مي‌شود . ولي دراين مورد، رسانه‌هاي داخلي افغانستان از دولت اين کشور نيز به شدت انتقاد مي‌کنند که چرا قبل از فرارسيدن زمستان، به فکر کمک‌رساني به مردم نبوده و برنامه‌ريزي دقيقي در اين زمينه نداشته است .
در گزارشي كه از شبكه چهار تلويزيون انگليس پخش شد، يك مرد براي نجات اعضاي خانواده‌اش از گرسنگي و سرماي زمستان پسر هشت ساله‌اش را فروخت.
اين گزارش كه در يك اردوگاه تهيه شده بود، وضعيت اسف بار زندگي مردم ساكن در اردوگاه را به تصوير كشيده است.
بنا براين گزارش مردي كه فرزند خود را به يك زن فروخته است، گفت: من به علت بيماري و از كار افتادن كليه‌ام قادر به كار كردن نيستم. بنابراين براي اينكه اعضاي خانواده‌ام از گرسنگي دراين سرما نميرند، فرزندم را به قيمت يکهزاروپنجصد دالربه يك زن متمول از شهر كابل فروختم. پس از اينكه زن متمول پسر را از آغوش پدر ومادرش كشيد وبا خود برد، دستيار وي گفت: اين دومين فرزند اين خانواده است كه توسط صديقه (زن متمول) خريداري مي شود. صديقه كه روي خود را پوشانده بود گفت: مي دانم خريداري كودك كار درستي نيست ولي براي اينكه اين طفل آينده خوبي داشته باشد و خانواده اش نيز از گرسنگي نجات پيدا كنند، اقدام به انجام اين كار كردم.
گزارشگران با اشاره به وضعيت وخيم مردم افغانستان مي افزايد: در ابنجا كسي دختر نمي خرد و اغلب به دنبال خريداري فرزندان پسر خانواده هاي فقيرند.
در ادامه گزارش يك مرد افغان گفت: مردم افغانستان به علت شرايط بد زندگي در حال مهاجرت به ايران و پاكستان و يا پيوستن به طالبان هستند. ملا مشريكي از فرماندهان طالبان درحالي كه مصروف ثبت نام خيل عظيمي از مردم فقير جهت پيوستن به طالبان بود، گفت: من افتخار مي كنم كه به مردم خدمت مي كنم زيرا دولت نمي تواند به مشكلات مردم رسيدگي كند. گزارشگران با اشاره به آدم ربايي در افغانستان گفت: آدم ربايي به يك كار پرمنفعت تبديل شده است و موارد بسياري در اطراف كابل رخ مي‌دهد. متين مسوول يك گروه آدم ربايان گفت: ما فرزندان افرادي كه از كشورهاي خارجي پول مي گيرند را به گروگان مي گيريم و درصورتي كه خانواده گروگان به ما پول ندهد فرد را يا به طالبان به هر قيمتي كه بخواهيم مي دهيم و يا چشمانش رابيرون ميکنيم .
همچنان براساس تحقيقي که توسط موسسه(ICOS ) انجام شده آمده است : ... با تشديد و گسترش طالبان ، فعاليت هاي غيرقانوني و تبهکارانه فضاي مناسبي براي رشد و گسترش پيدا کرده اند که به طور خاص در ماه هاي اخير شاهد رشد چشمگيري بوده است. سيال بودن نيروهاي غيردولتي درافغانستان (به معناي تعويض و حرکت نيروها از گروهي به گروه ديگر) تمييز وتشخيص را بين عملياتي که با هدايت طالبان صورت گرفته و عملياتي که تنها به خاطر منافع حاصل از قانون شکني انجام شده، غيرممکن ساخته است.
حملات وحشت آفرين درروزهشت ثوردرچمن حضوري.
اختطاف خبرنگار کانادايي.
اختطاف خبرنگار هالندي .
اختطاف خبرنگار فرانسوي.
قتل يک امدادگر بريتانيايي (گيل ويليام).
قتل کارمندان پست دي اچ ال، ديويد گايلز (بريتانيا) و جيسون برسلر (آفريقاي جنوبي).
حمله به هوتل سرنا.
حملات درروزروشن دروزارت عدليه ورياست عمومي محابس.
حمله انتحاري درچهاراهي زنبق طلايي متصل سفارت المان...
موسسه ICOS طي سه سال گذشته درمطالب که ازنتيجه تحقيقات و تحليل هاي خود درباره شرايط افغانستان منتشر کرده، به زنجيره يي از اشتباهات اشاره کرده که جامعه جهاني در تلاش براي دستيابي به آرامش در افغانستان مرتکب آنها شده است. هرچند نشانه هاي اميدوارکننده يي از احتمال پيشرفت در شرايط حاکم بر افغانستان طي اين مدت مشاهده شده - مانند باز شدن باب بحث و گفت وگو درباره افزايش شمار نيروهاي مستقر در افغانستان - اما از سوي ديگر شيوه هايي نيز که پيشتر ثابت شده محکوم به شکست هستند همچنان با نوعي لجاجت دنبال شده اند؛ شيوه هايي مانند افزايش عمليات نظامي که تنها منجر به بالا رفتن آمار تلفات غيرنظاميان مي شود، فقدان کمک هاي موثر و برنامه توسعه قابل اجرا، و توسل به برخوردهاي قهرآميز براي مبارزه با کشت خشخاش.
ناتواني بازيگران داخلي و بين المللي صحنه سياست افغانستان براي مقابله با طالبان وآشوبکران داخلي که در حال ريشه دواندن در سرتاسر افغانستان است و شکست معماران سياسي ناتو براي مواجهه با حقايق امنيتي موجود در اين کشور، افغانستان و دولت کرزي را تا لبه پرتگاه پيش برده است. به همين خاطر شايد براي پيروزي، ناتو به رويدادي فراتر ازغلبه نظامي بر طالبان نياز داشته باشد، اقدامي که اعتماد از دست رفته مردم و مسوولان افغانستان را نسبت به ناتو به آنها بازگرداند.حرکت هاي آشوب طلبانه افغانستان همچنان از ضعف نيروهاي ناتو به سود خود استفاده مي کنند. در اين بين تا زماني که بازيگران خارجي عرصه تحولات افغانستان نگاه خود را به وراي راه حل ها و ابعاد نظامي معطوف نکرده و به ريشه مشکلات موجود نپرداخته اند اين خطر همواره وجود دارد که حمايت هاي خارجي از کشور به سطح اوليه خود ارتقا پيدا نکند و در نتيجه افغانستان مجدداً دست کم براي يک نسل ديگر از دست برود.
(نمي‌توانيد به ساختن دنياي بهتراميد داشته باشيد؛ مگرآن‌كه تك‌تك افراد اجتماع پيشرفت كنند. به اين منظورهريك ازمابايد علاوه براين‌كه به پيشرفت خود مي‌انديشيم، دربرابرعموم افراد بشر نيزاحساس مسؤوليت كنيم. وظيفه ما اين است كه براي كساني كه مي‌توانيم، مفيد واقع شويم . ماري كوري)

کيها درمشکلات مردم طي هشت سال آگاهانه نقش بازي کرده اند؟

(بخش چهاردهم وپاياني– صباح )
{ يک پژوهش مستند درمورد اوضاع سياسي ، نظامي واقتصادي افغانستان با اتکاء به بخشهاي خبري وتحليلي ، داخلي وبين المللي }
چالشهاي جدي کرزي درانتخابات آينده
اساساً دموكراسى مقوله اى است كه با تهاجم نظامى ،هرگز نمى تواند سازگار باشد . و واقعاً بايد پرسيد آنچه در افغانستان روى داده است، دموكراسى است.؟

- مرد بزرگ سیاسی کسی است که در تلاطم روزگارونابسامانی‌ها توان آن را دارد، مردم را رهبری کرده وآنان رابه زندگی درخیروسعادت هدایت کند. ازاین رو، اومصائب رادرست می‌بیند و چگونگی راه بيرون رفت ازانرا‌ را نیز وارد است.
- وقتی پا دررکاب اسب می نهی بربال تاریخ سوار شده ای شمشیروعمل تو ماندگار می شود چون هزاران فرزند به دنیا نیامده این سرزمین آزادی اشان راازبازوان واندیشه ما می خواهند . پس با عمل خود می آموزانیم که پدرانشان نسبت به آینده آنان بی تفاوت نبوده اند .وآنان خواهند آموخت آزادی اشان رابه هیچ قیمت و بهایی نفروشند .
انتخابات سلسله اقدامات وعملیات منسجم و پیوسته ای است كه در یك محدوده جغرافیایی مشخص و زمانی محدود ومعین صورت می گیرد و منجر به برگزیده شدن فرد یا افراد و یا موضوع ومرام خاصی ازسوی اكثریت مردم می شود. اجرا و انجام این سلسله اقدامات وعملیات كه منتج به این نتیجه گردد، اصطلاحاْ برگزای انتخابات نامیده می شود.انتخابات دارای چند وجهه است. از یک منظر هویت انتخابات نظیر میزان حضورمردم، رقابتی بودن آن، برگزاری سالم و قانونی ورعایت عدالت در تبلیغات، قابل بررسی است و از منظر دیگر، آنچه از صندوق های رای بیرون می آید، را می توان آنالیز کرد . انتخابات دارای چند وجهه است. از یک منظر هویت انتخابات مانند میزان حضور مردم، رقابتی بودن آن، برگزاری سالم و قانونی و رعایت عدالت در تبلیغات، قابل بررسی است و ازديد دیگر، آنچه ازصندوق های رای بیرون می آید، را می توان آنالیز کرد. بر این اساس می توان در یک تقسیم بندی ، دو دسته را پیش بینی کرد . تعداد که برگزاری پرشور و قانونی آن را دنبال می کنند و بیش از پیروزی در این میدان رقابت، تحقق مردم سالا ری را پیگیری می کنند، چرا که معتقدند با تمرین دموکراسی وتوزیع عادلا نه قدرت، بسیاری از مشکلا ت کشور حل خواهد شد و گروه دیگری هم هستند که فقط به پیروزی در انتخابات می اندیشند و برای شان مهم نیست که شرایط قانونی انتخابات وجود دارد یا اصلا اصول اولیه انتخابات نظیر رقابت پدید آمده است یا نه.
بر این اساس ممکن است دست به هر کاری دست بزنند تا پیروز این رقابت شوند .
لذا بهتر است احزاب و جناح های سیاسی که بخش عمده ای ازگروه های درگیر با مساله انتخابات را تشکیل می دهند، موضع شان را در قبال این سوال روشن کنند که ازنظرآنها، برگزاری یک انتخابات قانونی، عادلا نه، پرشور و رقابتی مهم است یا تنها به نتیجه آن می اندیشند؟ آن وقت برای افکار عمومی مشخص می شود که احزاب که از ارکان دموکراسی به حساب می آیند، به دنبال تحقق مردم سالا ری هستند یا آنها که د ستی در قدرت دارند، از رانت خود برای پیروزی نیروهای خود استفاده می کنند؟
احزاب وگروه‌های سیاسی که برخی کاندیداها را مورد حمایت قرار می‌دهند نباید هیچ گونه تحمیلی را بر افکار عمومی و هیچ گونه تحریفی در افکار عمومی به وجود بیاورند. احزاب سیاسی در جهت معرفی نامزدهای پیشنهادی خود به مردم، باید تلاش کنند تا از ویژگی‌ آنان سخن بگویند وهمچنین نباید با رنگ و لعاب تبلیغاتی افراطی، نامزدهای خود را به خورد مردم بدهند . این اطمینان باید برای مردم به وجود آید که مسئولین به نحو درست ازآرای آنان حفاظت می‌کنند و آن را محترم می‌شمارند. مردم باید احساس کنند که فضای حاکم در پای صندوق‌های رای وهمچنین در هنگام شمارش آرا در راستای حفاظت از آرا ملت است.
رفتاردوگانه درمورد انتخابات ودموکراسي
دموكراسي چيست؟ انتخابات آزاد يعني چه؟ آيا براي دموكراسي يك نسخه واحد نوشته شده وحتما بايد طبق آن رفتار كرد؟ اين نسخه دموكراسي و انتخابات آزاد را چه كساني نوشته‌اند؟ فايده‌اش تا به حال چه بوده؟ چه مشكلي را از بشريت حل كرده و به بهانه‌اش چه مصيبت‌هايي را بر انسان‌ها و جوامع مختلف تحميل كرده‌اند؟ چرا غربي‌ها شرقيها را متهم مي‌كنند كه دموكراسي ندارند؟ چرا ايراد مي‌گيرند كه آزادي ندارند؟ چرا انتخاباتي را كه در كشورهاي ديگر برگزار مي‌شود قبول ندارند؟ چرا نگران حقوق بشر در كشورهاي ديگر هستند؟
رفتار متناقض كشورهاي غربي و مدعي آزادي را چگونه تحليل كرد؟ مثلا وقتي انتخابات آزاد در الجزاير برگزار شد و مخالفين غرب پيروز شدند، چرا نتيجه چنين انتخاباتي را قبول نكردند و دخالت نظاميان و ابطال انتخابات را مغاير دموكراسي وحق راي افراد ندانستند؟ چرا انتخابات فلسطين را دموكراسي نمي‌دانند؟
اينها سوالاتي است كه با مشاهده رفتار متناقض و رياكارانه غربي‌ها در برخورد با كشورهاي مختلف در ذهن ما بوجود مي‌آيد. سوالاتي كه شايد به قدامت تاريخ خود دموكراسي دروغين غربي‌ها باشد.
امازمانيکه صندوق هاي رائي دهي وسيله وابستگان غربي ها دراينجاوآنجا وبخصوص افغانستان دستکاري ميشود ، اصلا آب ازآب تکان نميخورد وکسي هم نيست که بگويد: که دموکراسي وارداتي دسته به توطئه ودسيسه وفريبکاري ميزند . امازمانيکه دولت آماده نيست که به سازآنان برقصد ودرمورد زمان تدويرانتخابات ومشروعيت حاکميت ازواشنکتن ، لندن ، پاريس ، برلين تا کاخ سفيد وپنتاگون صدها چون وچرايي خلق ميشود وده ها بهانه وبهانه تراشي پيش ميايد. اينست دموکراسي وآزادي يک ملت که بدست نظاميان خشن وبي انظباط غزبي دراسارت اند.
کرزی فرمانی را صادر کرده است که براساس آن انتخابات ریاست جمهوری در بهار سال آینده خورشیدی برگزار شود. این فرمان کرزی کمیسیون مستقل انتخابات را موظف کرده است که انتخابات ریاست جمهوری را براساس ماده شصت ويک قانون اساسی برگزار کند. در ماده شصت و یک قانون اساسی آمده است که : وظيفه رئيس جمهور در اول جوزا سال پنجم بعد از انتخابات پايان می يابد. انتخابات به منظور تعيين رئيس جمهور جديد درخلال مدت سی الی شصت روز قبل از پايان کار رئيس جمهور برگزار ميگردد.
فرمان کرزی در واقع مشخص می کند که انتخابات ریاست جمهوری سی تا شصت روز قبل ازاول جوزا برگزار خواهد شد. قبلا کمیسیون انتخابات اعلام کرده بود که به دلایل متعدد از جمله مشکلات امنیتی در مناطق جنوب، بسته بودن راه ها در مناطق کوهستانی و سردسیر و همچنین کمبود بودجه نمی تواند انتخابات را در زمانی که در قانون اساسی پیش بینی شده است، برگزار کند.
اما اين فرمان کرزي سوالات را نزد مدعيان دموکراسي وپيروان داخلي آن خلق کرد.
یکی از سوالات این است که آیا کمیسیون انتخابات قادر خواهد بود تا در ظرف کمتر از سه ماه دیگر انتخابات را برگزار کند؟ آنهم بادرنظرداشت مشکلاتی که قبلا این کمیسیون را ناگزیر کرد که برگزاری انتخابات را تا ماه اگست به تاخیر بیاندازد. سوال دوم و جدی تر هم این است که بر فرض برگزاری انتخابات آیا این انتخابات آنگونه که قانون اساسی قید کرده است آزاد، عادلانه وشفاف خواهد بود؟
صدور فرمان تغيير تاريخ انتخابات توسط كرزي سبب بروز انتقادهاي زيادي در كشور شده است.
رقباي كرزي وي را متهم مي كنند كه با اين كار قصد دارد تا ديگر كانديداهاي رياست جمهوري را از صحنه خارج كند و سمت رياست جمهوري را بار ديگر از آن خود كند. اشرف غني احمد زي يكي از نامزدهاي احتمالي مطرح در پي اعلام اين فرمان اعلام كرد كه اگر تاريخ انتخابات تغيير نكند در انتخابات شركت نخواهد كرد.
آمريكا نيز اعلام كرده است كه گرچه فرمان كرزي مطابق با قانون اساسي است اما زمان مناسب براي برگزاري انتخابات همان تاريخي مي باشد كه كميسيون مستقل انتخابات آن را پيشتر اعلام كرده بود.
جمز آپاتوري سخنگوي ناتو نيز اعلام كرده است در صورتي كه انتخابات در فصل بهار برگزار شود، ناتو نمي‌تواند نقش مؤثري ايفا كند. همچنين فرمانده نيروهاي خارجي مستقر در افغانستان نيز امكان برگزاري انتخابات در فصل بهار را ناممكن خواند و تاكيد كرد كه تاريخ بيست اگست كه توسط كميسيون مستقل انتخابات اعلام شده است، بهترين زمان ممكن براي انجام اين امر مي باشد. مجلس سناي نيز يك روز پس از صدور فرمان كرزي اعلام كرد كه برگزاري انتخابات در فصل بهار به دليل مشكلات امنيتي، مسدود بودن راه‌ها و عدم آمادگي انتخابات ممكن نيست.
تعدادي از اعضاي پارلمان نيز به اين فرمان كرزي واكنش نشان داده‌اند و اين اقدام را عملي جهت خارج كردن رقبا از صحنه انتخابات اعلام كرد. كميسيون مستقل انتخابات تاكنون در اين مورد واكنش رسمي نشان نداده و اعلام كرده كه سه روز بعد موضع رسمي خود را اعلام مي‌كند. قرار بود كرزي در كنفرانسي خبري موضع خود را رسماً اعلام كند اما دفتر مطبوعاتي رياست جمهوري اعلام كرد كه اين كنفرانس برگزار نمي شود.
گفته ميشد که کرزي ازمقام رياست جمهوري استعفاء ورياست دولت موقتا به مجددي ريس مجلس سنا سپرده ميشود وهنوزثابت نيست که مدعيان دموکراسي که حرف اخيرراميزنند چه تصميم ميگيرندودموکراسي رابا سربازان ناتووپنتاگون يگبارديگرمانند هشت سال گذشته تطبيق خواهند کرد.
ازطرف ديگر گزارش هفتادوپنج صفحه اي سرويس تحقيقاتي كنگره امریکا درمورد انتخابات رياست جمهوري افغانستان كه يك نسخه از آن براي نمايندگان كنگره ارسال شده است مدعي است دو عضو سابق كابينه ، حامد كرزي برندگان احتمالي انتخابات رياست جمهوري در برابر كرزي خواهند بود.
هفته‌نامه الكترونيك در كابل چه مي‌گذرد؟ كه ازسوي سرويس تحقيقاتي كنگره منتشر مي‌شود دريکي از شماره هاي جديد خود با انتشار اين گزارش نوشته است كه علي احمد جلالي وزيرسابق داخله واشرف غني احمدزي وزير سابق ماليه كه هردوبه علت اختلافات با كرزي از كابينه اخراج شدند، دونامزد قوي در برابر كرزي هستند. اين در حالي است كه كرزي نيزازاكنون نامزدي خود را براي انتخابات رياست جمهوري اعلام كرده است. اين گزارش مي‌افزايد، با اين حال، نه جلالي و نه اشرف غني تاكنون نامزدي خود را در انتخابات رسماً اعلام نكرده‌اند.
جلالي به خاطر مديريت قاطعش واشرف غني به خاطر اينكه يك پشتون سرشناس است، مطرح هستند.
در اين گزارش ذكر شده است كه برنده انتخابات دومين انتخابات رياست جمهوري افغانستان يك پشتون خواهد بود.
ديگر چهره‌هاي مطرح تاجيك‌ها برهان‌الدين رباني و يونس قانوني رئيس ولسي جرگه ، عبدالرشيد دوستم (ازرهبران قوم ازبك)، محمد محقق (ازرهبران هزاره)، رمضان بشردوست (هزاره، عضو پارلمان)، عبدالجبار ثابت ، پيرگيلاني از پشتون‌هاي سلطنت‌طلب ،هدايت امين ارسلا ، انوارالحق احدى وزيرماليه قبلي وسيدجلال از ديگر نامزدهاي احتمالي انتخابات رياست جمهوري هستند.
اين گزارش مي‌افزايد، شايعات حاكي از نامزدي زلمي خليل‌زاد نماينده آمريكا در سازمان ملل متحد كه افغاني‌تبار است فروكش كرده است اما اين احتمال هنوز وجود دارد واين درحالي است كه خليل‌زاد شايعه نامزدي خود را انكار كرده است. اين گزارش مدعي است، كرزي از حمايت شصت وسه فيصدي در ميان افغان‌ان برخوردار است كه اين درصد فقط مختص پشتون‌ها نيست بلكه وي در بين اقوام غير پشتون نيز موافقاني دارد.
روزنامه ایندیپندنت چاپ لندن، مطلبی به قلم اشرف غنی احمدزی يکي ازچهره های سیاسی ، وکانديد احتمالي انتحابات رياست جمهوري و وزیرماليه قبلي منتشر کرده است که درآن احمدزی، روی کار آمدن حکومت به رهبری بارک اوباما در امریکا را دومین شانس افغانستان برای قرار گرفتن در مسیر درست و مطلوب عنوان کرده است. احمد زی در این نوشته خود به اظهارات صریح اوباما اشاره کرده که گفته بود برقرار کردن ثبات درافغانستان ازاولویت های اوست. به نظر احمد زی، این ثبات وقتی بدست می آید که افغانستان بتواند برخود کنترول داشته باشد و این کنترول به باور اشرف غنی وقتی میسراست که به سه مساله توجه شود: نیرو و منابع آمریکایی، وسایل و قدرت ملی و بین المللی، و توجه به حال مردمی که مشتاق باز گشت قانون وعدالت در کشور شان هستند.
احمد زی آنگاه به از دست رفتن فرصتی که در ابتدای کارودر روزگار پس ازرفتن طالبان ایجاد شده بود اشاره می کند که دلیل عمده آن ناکامی رهبران سیاسی دررفع اختلاف دیدگاه های شان که باعث شد آنها نتوانند پدران بنیاد گذار نظام جدید برای ملت خود باشند. وي ضمن برجسته کردن دوران بارک اوباما، به بر شمردن منابع بالقوه ای اقتصادی در افغانستان و نام بردن ازمنابع زیر زمینی کشور می پردازد که می توانند به عنوان منبع درآمد پایداری برای آینده ای افغانستان در نظر گرفته شوند. احمد زی در این نوشته بطور ضمنی از کشورهای کمک کننده به افغانستان نیز انتقاد کرده است. اوشیوه کارووسایل به کار گرفته شده توسط جامعه جهانی در وضعیت جاری درافغانستان را نه تنها عامل حل مشکل نمی بیند بلکه آن را بخشی از مشکلات موجود قلمداد می کند.
به باوراشرف غنی احمد زی اوضاع کنونی را می توان با برطرف کردن ده ها هزار مورد ازپراگندگی هایی که وجود دارد و باعث تباه شدن فرصت ها و نیز صرف منابع در امور همسان می شود، بهبود بخشید. نماينده دولت جديد آمريكا با برخي سياستمداران افغانستان كه قدرت تغيير حكومت اين كشور را دارند، ديدار كرده است.
به نوشته اين روزنامه، چهار نفراز كانديداهاي اصلي پست رياست جمهوري درواشنگتن حضور داشته اند و سه وزير سابق اين كشور درهياتي غير رسمي وارد واشنگتن شدند. اشرف غني وزير ماليه قبلي،علي احمد جلالي وزيرداخله پيشين، عبدالله وزير خارجه سابق وگل آقا شيرزي والي ننگرهاردراين هيات حضور داشتند.
جانل دمپيس، رئيس موسسه صلح آمريكا در كابل در زمينه تغيير سياست هاي آمريكا درقبال افغانستان مي گويد: آنها قصد ندارند حمايت هايي را كه دولت بوش از كرزي مي كرد، ادامه دهند. اعضاي دولت كرزي برروي حمايت هاي هيلاري كلينتون حساب مي كردند، وليكن زماني كه كلينتون دولت افغانستان را دولت مواد مخدر خواند و اظهار داشت كه اين دولت از قاچاقچيان حمايت مي كند، اميدهاي آنها برباد رفت.
منابع اين پژوهش : برعلاوه بخشهاي خبري - بشارت ، فرارو ،آفتاب ،مطالعات سياسي، مرکزتحقيقات استراتژيک،همشهري. مطالعات پژوهشي شمس،رنجبر ،راه توده ، باشگاه ،فسادودولت...وترجمه هاي ازمنابع روسي .