حقوق بشرچيست؟ونقض کنندکان حقوق بشرکيست؟

زیرمتون
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

بايد قلمرو حداقلي رابراي آزادي شخصي محفوظ بداريم و گرنه بر انسانيت خود اهانت روا داشته ايم و منكر آن شده ايم .
http://www.arabchurch.com/forums/showthread.php?t=26439
بخش دوم وپاياني (صباح)
آزادي- هر وقت اين واژه را مي شنوم بي اختياربه ياد پرواز پرندهها مي افتم. گاهي فكر مي كنم ،هيچ حسي لذت بخش تر ازحس آزادي نيست،چون يك پرنده ،آزاد ورها،وچه سخت است پرنده اي بودن در قفس. هرچندكه پرنده را در قفس كردن شايد ولي پرواز را هرگز «گيرم كه بر سر اين باغ بنشسته در كمين پرنده ايد،پرواز را علامت ممنوع ميزنيد،با جوجه هاي نشسته در آشيان چه مي كنيد».
و آزادي باز هم قرباني مي شود و هر بار ، گاهي بنام عدالت، گاهي بنام امنيت،گاهي بنام دموکراسي ،گاهي بنام دين واسلام وجهاد و گاهي بنام نژاد ، زبان ، منطقه وبه پاي تعابيرضد آزادي از آزادي!

حقوق بشرومدعيان حقوق بشرود موکراسي

امروز سخن از نبود و يا کمبود قانون و مقررات در ميان نيست، بلکه آنچه که ضرورت دارد و نياز مبرم جامعه بشري است، همکاري و همياري در اين زمينه است تا بدينوسيله نه تنها از هر نوع اعمال شکنجه ممانعت بعمل آيد بلکه آمران و عاملان آن تحت پيگردهاي قانوني و بين المللي قرار گيرند.
آزادی یکی از زیباترین کلمات موجود در هر زبانیست، ساختمانها و مجسمه های آزادی معمولا تبدیل به سمبولهای کشورها و یا شهرها میشوند، آزادی کلمه ایست که همه آنرا ستایش میکنند و میپسندند اما در تعریف آن باهم اختلاف نظر دارند؛ لزوم وجود آزادی آنقدر واضح است که کسی جرات نمیکند بگوید من با آزادی مخالفم، هرچند واقعا چنین باوری داشته باشد . آزادی مطلق در هیچ جامعه بشری ای وجود ندارد. در هیچ کجای دنیا مردم بطور مطلق آزاد نیستند. آزادی ارتباطی تنگاتنگ با قانون دارد و آزادی افراد معمولا محدود به قوانینی است که برای آنها وضع میشود. قوانین و حقوق نیز معمولا به موقعیت جغرافیایی و زمانی و سنی و جنسی و سایر ابعاد انسانها مربوط میشود.
صرف نظر از موقعیت زمانی و مکانی، همه انسانها در هرکجا و هر زمان و هر دین و آیینی که زندگی میکنند دارای حقوقی میباشند که کسی حق ندارد این حقوق را از آنها بگیرد، این قوانین را قوانین حقوق بشرمي نامند. بنابر این
همه انسانها اصولا آزاد هستند که از حقوق خود که والاترین و مهم ترین آنها حقوق بشر است برخوردار شوند.
حقوق بشر نتیجه و سرآمد فعالیت هزاران فیلسوف و دانشمند و حقوق دان و تمام خیرخواهان بشر است که امروز به دست ما رسیده است، اما آزادی و دموکراسی برخی اوقات تجربیات بسیار تلخی را به بار می آورند، بعنوان مثال در آلمان ، حزب نازی ابتدا با استفاده از شرایط آزاد و دموکراتیک توانست رای اکثریت را به خود اختصاص دهد و سپس کم کم به یک حکومت ضد آزادی و دموکراسی تبدیل شد.
بوش بنام حقوق بشرودموکراسي هزاران انسان را روانه زندانها وبازداشتگاه ها نموده وهزاران ديگررا درجنگهايي نابرابربخاک وخون کشاند وهزاران ديگررا آواره وبي خانمان نمود. به همین دلیل حقوق دانان و خیر اندیشان بشر در انتهای قوانین حقوق بشر یعنی درماده سي ام آن اصلی را تنظیم کرده اند که اگر این اصل وجود نداشت این قوانین و حقوق دارای نقصی بزرگ میبود.
ماده سی ام: هیچیک از مقررات اعلامیه حاضر نباید طوری تفسیر شود که متضمن حقی برای دولتی یا جمعیتی یا فردی باشد که بموجب آن بتواند هر یک از حقوق و آزادیهای مندرج در این اعلامیه را از بین ببرند و یا در آن راه فعالیتی انجام دهند .
این اصل بدین معنی است که اگر انسانی با عقایدی و اهدافی خلاف این قوانین حقوق بشر بخواهد با سوء استفاده از این قوانین (از جمله آزادی بیان) بخواهد حقوق بقیه انسانها را از بین ببرد، نمیتوان به بهانه محق بودن در زمینه حقوق بشر وی به وی حق آزادی بیان داد .
انسان دارای حق است. نفس انسان بودن هر کسی را دارای حقوقی می‌کند، حقوقی مستقل از تعلق او به فرهنگی و ملتی خاص. این اصول چون پایه‌ای هستند حقوق بشر نامیده می‌شوند، نه حقوق این بشر یا آن بشر، یعنی نه حقوق شرقي وغربي، بلکه حقوق بشر در معنایی مطلق. حقوق بشر انسان را در برابر افرادی که قصدظلم یا آسیب رساندن به او را دارند، حفظ می‌کند. با پایبندی به حقوق بشر همزیستی انسان‌ها در صلح و آرامش امکان پذیر می‌شود. اساس اعلامیه حقوق بشر این ایده است که تمامی انسان ها از بدو تولد آزادند و حقوقی برابر دارند.
الئونور روزولت، درباره‌ی حقوق بشر گفته است: «اجرای حقوق بشر از کجا آغاز می‌شود؟ از مکان‌های کوچک نزدیک به خانه. این مکان‌ها آن قدر کوچک هستند که نمی‌توان آن‌ها را در نقشه‌ی جهان پیدا کرد. اما همین مکان‌های کوچک بخشی از جهانی هستند که متعلق به جهان انسان‌هاست: خانه، تخصيل ، کارخانه و محل کار یا اداره از جمله مکان‌هایی هستند که هر مرد، زن و کودکی حقوق، فرصت‌ها و ارزش برابر خود را جست‌وجو می‌کنند.»
ملل متحد پس ازتأسیس خود با نظر به فجایع فاشیسم و جنگ جهانی دوم تدوین اعلامیه‌ جهانی حقوق بشر را در دستور کار خود گذاشت. کمیته ای مرکب از کارشناسان گوناگون به ریاست الئونور روزولت، سندی را تنظیم کرد که در آن حقوقی را که هر انسان در هر کجای دنیا باید از آن برخوردار باشد، رسماً خطاب به تمامی مردم جهان اعلام می‌کرد. این سند، اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر سازمان ملل متحد نامیده می‌شود. در اینجا به طور خلاصه برخی از مفاد این اعلامیه بیان می‌شوند:
۱. تمامی انسان ها از بدو تولد آزادند و حقوقی برابر دارند.
۲. باید با تمامی انسان ها رفتاری یکسان داشت، مگر آن که دلیلی برای رفتار متفاوت وجود داشته باشد.
۳. تمامی انسان ها حق زندگی با آزادی و امنیت را دارند.
۴. برده داری ممنوع است.
۵. هیچ کس نباید شکنجه شود.
۶. قانون برای تمامی انسان‌ها صادق است و باید در مورد همه‌ی آن‌ها اجرا شود.
۷. قانون از همه ی انسان ها یکسان حمایت می کند.
۸. رجوع به محاکم های عادل و رفتار منصفانه ی محاکم حق همه ی انسان هاست.
۹. بازداشت نامنصفانه و بی دلیل ممنوع است.
۱۰. برخورداری از محاکمه ی علنی حق تمامی انسان هاست.
۱۱. در مورد تمامی انسان ها اصل بر بی گناهی است، مگر آن که خلاف آن ثابت شود.
۱۲. هیچ کس حق ندارد حوزه ی خصوصی دیگران را مورد تعرض قرار دهد.
۱۳. تمامی انسان ها حق دارند محل زندگی خود را تعیین کنند.
۱۴. پناهندگی به کشوری دیگر از حقوق مسلم انسان هاست.
۱۵. تمامی انسان ها از داشتن حق ملیت برخوردارند.
۱۶. تمامی انسان ها از حق ازدواج و تشکیل خانواده برخوردارند.
۱۷. حق دارایی برای تمامی انسان ها صادق است.
۱۸. آزادی دین و باورها برای تمامی انسان ها خدشه ناپذیر است.
۱۹. آزادی بیان و عقاید از حقوق تمامی انسان هاست.
۲۰. آزادی اجتماعات و تشکل ها از حقوق انسان ها هستند.
۲۱. تمامی انسان ها حق دارند از دموکراسی و تعیین جمعی نوع حکومت برخوردار شوند.
۲۲. حق امنیت اجتماعی از جمله حقوق بشر است.
۲۳. هر انسان بالغ حق دارد برای کسب درآمد شغلی داشته باشد.
۲۴. استفاده از اوقات فراغت و تفریح حق تمامی انسان هاست.
۲۵. تمامی انسان ها از حق داشتن سرپناه و خوراک برخوردارند.
۲۶. حق آموزش از جمله حقوق بشر است.
۲۷. حقوق مولفان و پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری باید به رسمیت شناخته شود.
۲۸. هر انسان حق زندگی در جامعه ای آزاد و عادلانه را دارید.
۲۹. انسان ها در برابر یکدیگر مسول اند و باید از حقوق و آزادی یکدیگر دفاع کنند.
۳۰. هیچ کس حق ندارد این حقوق و آزادی ها را از دیگران سلب کند.
کوفی عنان، سرمنشي قبلي ملل متحد : «دوستان جوان من در سراسر جهان! شما کسانی هستید که باید در حال حاضر و در دوران های آینده به حقوق بشر تحقق ببخشید! سرنوشت و آینده ی اجرای حقوق بشر در دستان شماست.»
مهاتما گاندی: «نیرویی که به واسطه ی خشونت- پرهیزی و خشونت زدایی آزاد می شود، بزرگ ترین نیرو در دستان بشریت است، این نیرو قدرتمندتر از قوی ترین سلاح های کشتار جمعی است که تا به حال ذهن بشر موفق به خلق آن ها شده است.»
ل. رون هوبارد: «حقوق بشر باید به مثابه ی یک واقعیت محقق شوند، نه آنکه به عنوان یک رویای آرمان گرایانه مطرح گردند!»
ولتر : «من مخالف عقیده ی شما هستم، اما حاضرم جانم را بدهم تا شما بتوانید آزادانه نظرتان را بیان کنید.»
ماري رابينسون كه در زمان وقوع حملات يازده سپتامبر در آمريكا رياست كميسيون عالي حقوق بشر سازمان ملل متحد را بر عهده داشت در يك كنفرانس خبري در ژنو تاكيد كرد: جنگ عليه تروريسم كه آمريكا آغاز كرد موجب نقض حقوق بشر در سراسر جهان شد. وي افزود: برخي از واكنش‌هاي آمريكا نسبت به اين حملات زيان بار بود و اكنون بايد با بررسي دقيق، قوانين و سياست‌هايي كه به نقض حقوق بشر منجر مي‌شود را لغو كرد. اين كارشناس حقوق بين‌الملل نسبت به دستگيري‌ها و شيوه‌هاي بازجويي سخت و نامناسب آمريكايي‌ها در عراق افغانستان و زندان گوانتانامو از مظنونان تروريستي هشدار داد و افزود: اين اقدامات پيامي خطرناك به ديگر كشورها است مبني بر اين‌كه به راحتي مي‌توانند چنين اقدامي را در كشورهايشان انجام دهند. اين مقام بين‌المللي تاكيد كرد: بايد تغييرات گسترده‌اي صورت گيرد تا تضمين مناسب مبني بر صرفنظر كردن آمريكا از الگوي جنگ به وجود آيد.
رييس سابق محاکم عالي افريقاي جنوبي نيز تاكيد كرد: بايد دولت آمريكا را به دليل اقداماتش در زمينه مبارزه با تروريسم به ويژه استفاده شيوه‌هاي نامناسب شكنجه از سوي نيروهاي امنيتي و اطلاعاتي تحت پيگرد قرار داد.
چنان‌چه به صورت مستقيم با اين اقدامات مقابله نشود چه بسا موانع و مشكلات كه در روند آزادي‌هاي فردي و اجتماعي ايجاد شود. همه ما ميدانيم كه نسبت به پنج يا ده سال گذشته حقوق فردي و اجتماعي كاهش داشته است و چنان‌چه دست به كار نشويم بعد‌ها با نقض و كاهش بيشتر حقوق رو به رو خواهيم شد.
جو بايدن معاون رييس جمهورفعلي آمريكا، در مراسم اداي سوگند ليون پانتا، مدير سازمان اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) تصريح كرد: القاعده همچنان طرح‌ريز‌ي‌هاي خطرناكش عليه آمريكا و دوستان آن را ادامه مي‌دهد. ما در جنگ در دو منطقه دور از هم باقي خواهيم ماند. وضعيت اقتصادي نيز جهان را بي‌ثبات خواهد ساخت. سياست‌هاي بوش، رييس جمهور سابق آمريكا موجب كوتاهي آمريكا در اجراي اصول پايه‌اي شد و به القاعده ابزارهاي قوي براي جذب نيرو و آمادگي بيشتر را داد.
زندان های مخفی آمریکا موضوعی بسیار جنجال برانگیز است، اما این زندان ها صرفاً در اروپا نیستند، آمریکائی ها از این نوع زندان ها تقریباً در سراسر دنیا از افغانستان گرفته تا پاکستان و فیلیپین دارند ولی تا آنجا که به خود اروپا برمی گردد طبعاً جنجال برانگیزترین زاویه این دوسيه زندان هایی است که در این قاره به ویژه در کشورهایی همچون هنگري ، پولند و خصوصا رومانیا دایر شده است . در این زمینه گفته می شود در یکی از پایگاه های نیروی هوایی قدیمی رومانیا، زندان مخفی وجوددارد.
حتی مواردی بوده که آمریکا آدم هایی را مانند مصطفی حسن نصرمعروف به ابوعمر مصری الاصل در میلان ربوده و از کشوری به کشوری برده است ودر آخر هم وی را به مصری ها تحویل داده است . دموکراسي همين است ، یک زندانی را به کشورهای مختلف می برند، تحت بازجویی های غیرمتعارف قرار می دهند و اگر شخص با این شیوه شکسته نشود و اطلاعات مورد نظر را تحویل ندهد، او را به سرویس های مخفی کشورهای متبوع خود تحویل می دهند و هدف از این کار شکنجه بیشتر است چون گفته می شود که آمریکا تاحدودی می تواند بدرفتاری کند و اگر لازم به شکنجه بیشتر شود آن را به دولت خود شخص تحویل می دهد و این سیستم منظمی است که هدف اصلی آن کسب اطلاعات است و شیوه ها نیز شکنجه و رفتار غیر انسانی است.
اعضاي دولت قبلي ايالات متحده (ازجمله ديک چيني معاون رئيس جمهورودونالد رامزفلد وزير دفاع) همانند کارمندان دستگاه بوش در هر مقامي، تشخيص داده اند که استناد به حقوق بشر درباره کساني که به آنها گمان تروريست بودن ميرود «ناپذيرفتني» است. به زعم آمریکا مبارزه با تروریسم جنگی نامتعارف است که باید در آن به شیوه های غیرمتعارف ازجمله شکنجه متوسل شد.دامنه تعهدات اروپائي ها براي ياري رساندن به ايالات متحده در نبرد اين کشور عليه تروريسم، چنانکه کشورهاي عضو ناتو پذيرفته اند بسيار گسترده است. از آن ميان ميتوان تعهد «تقويت تبادل اطلاعات يا بصورت دوجانبه و يا از طريق ساختارهاي صالح ناتو» «واگذاري امکانات همپيمانان که براي پشتيباني مستقيم از عمليات نبرد با تروريسم لازم است، اجازه پرواز از آسمان کشور هاي عضو براي هواپيماهاي نظامي ايالات متحده و کشورها هم پيمان که عليه تروريسم وارد عمل شده اند، اجازه دستيابي ايالات متحده به بنادر و فرودگاه هاي کشورهاي ناتو به منظور عمليات عليه تروريسم.
در همين زمينه روزنامه ميل آن ساندي چاپ لندن نوشت : سيا امكان دسترسي آزاد به تمام فرودگاه هاي نظامي بريتانيا را داشته و مجموعا ۲۱۰ پرواز مخفيانه به ۲۰ شهر دراين كشور انجام داده است .
تحقيقات روزنامه ميل آن ساندي نشان داده است كه هواپيماهاي سيا بدون آنكه توسط مقامات مسئول محلي تحت كنترول و بازرسي قرار گيرند، آزادانه درفرودگاههاي انگليس فرود آمده اند .همچنين دولت آلمان نيز فهرستي از ۴۳۷ پرواز را كه توسط سازمان جاسوسي آمريكا (سيا)در فرودگاههاي اين كشور انجام شده در اختيار دارد و اين به معناي آن است كه اين دولت از انجام اين پروازها كاملا مطلع بود.
درا پريل سال دوهزاروچهار، براي نخستين بار تصاويری از زندانيان ابوغريب توسط روزنامه نيويارك انتشار ‏يافت و خبران ناگهان چون بم در رسانه‌هاي جهان تركيد كه از فاجعه بدرفتاري با زندانيان ‏عراقي در ابوغريب خبر مي داد. سپس تلويزيون‌هاي آمريكايي به پخش تصاويري در اين زمينه ‏مبادرت كردند. رسانه‌هاي غربي از آن با عنوان رسوايي و بدنامي ياد كردند كه ‏موجب خشم بين‌المللي شد ، اين تصاوير از قبيل تپه اي از زندانيان عراقي كه ‏كاملا برهنه بودند و در حالي كه فقط سر انها در كيسه بود روي هم گذاشته شده و سربازان ‏آمريكايي از تماشاي ان لذت مي بردند، بي‌خوابي دادن، وادارنمودن زندانيان که بابدن برهنه در راهرو زندان رژه بروند وحملات سگهاي وحشي سربازان موظف درزندان وهمچنان موارد شرم آورديگر.
يكي ديگر از چالش‌هاي حقوق بشر افشاي كنترول تلفون‌ها و ‏ايميل‌هاي بود که وسيله ادارات خاص آمريکا چک وکنترول ميگردد . روزنامه نیویارک تایمز در اواخر سال ميلادي دوهزاروپنج نوشت: به دستور رئیس جمهوری آمریکا، ‏سازمان امنیت ملی ‏تلفون صدها آمریکايي و ايميل‌ها ‏را از سال دوهزارودو به این طرف کنترول کرده اند . دستور رئيس جمهوري آمريكا پيرامون شنود مكالمات چندصد تن از آمريكاييان بدون اخذ ‏اجازه از قاضي، به چالش حقوقي بزرگي تبديل شد و در صدر مهمترین موضوعات سیاسی در آمریکا ‏قرار گرفت. بحث بر سر برنامه استراق سمع محرمانه مکالمات ابعاد گسترده‌تری یافت.
همچنان زندان بگرام زندانی در شمال کابل که بیشتر از شش صدوپنجاه زندانی که متهم به همکاری با القاعده و طالبان هستند در بدترین شرایط درآن بدون محاکمه شدن برای سالها تحت بازداشت هستند.
شبکه الجزیره با اشاره به عدم دسترسی گروههای حقوق بشر، خانواده های زندانیان و همچنین دستگاه قضایی به زندان بگرام ، وضعیت این زندان تحت کنترول آمریکا را بدتر از گوانتانامو ارزیابی کرد.
ناظران بین المللی بر این عقیده اند که درزندان بگرام نیز مانند زندان گوانتانامو برخوردهایی زننده همچون بدرفتاری با زندانیان و شکنجه آنها و بسیاری دیگر از شواهد مبتنی بر زیر پا گذاشتن حقوق بشر به چشم می خورد. زندانیان بگرام درشرایط بسیار سختی به سر می برند و فهرست بندی نشدن زندانیان بعد از هشت سال جنگ ، دربند کردن بسیاری از آنها بدون هیچ اتهامی و حتی آزاد شدن بسیاری از آنها بی آنکه رنگ محکمه ویا وکیلی را به خود ببینند، گواه محکمی بر اثبات شرایط وخیم زندگی و پایمال کردن حقوق انسانی در این زندان است.
نيويارك تايمز مينويسد: اوباما فقط كمر همت براي تعطيل كردن گوانتانامول بسته است... اما درزندان غار مانند بگرام كه در آن بيش ‪از ۶۰۰زنداني در شرايطي كاملا غيرانساني و رقت بار و به مراتب سختتر و بدتر از گوانتانامو نگهداري مي‌شوند. زندانيان در زندان بگرام از امكانات اوليه هم محرومند و در حالي كه تحت بدترين شرايط بسر مي‌برند، هيچ دسترسي به وكيل نيز ندارند و قوانين جنگي ابدا در بگرام رعايت نمي‌شود . اوضاع زندانيان در بگرام بقدري هولناك است كه حتي بسياري از زندانيان در قفسهاي بزرگ نگهداري مي‌شوند.
ساندي‌تلگراف نوشت: همانطور كه زندان گوانتانامو به تعطيل شدن نزديك مي‌شود، باراك اوباما بايد با مشكل جديدي در خصوص مظنونين تروريستي كه در زندان بگرام نگهداري مي‌شوند، دست و پنجه نرم كند. اوباما چند روز قبل دستوراتي براي تعويق بررسي دوسيه هاي زندانيان گوانتانامو صادر كرد اما وي به زندان‌هاي ديگر آمريكا كه زندانيان آن دوبرابر زندان گوانتانامو و وضعيت قانوني آنان مبهم‌تر از آنان است، هيچ اشاره‌اي نكرد. بيش از شش صد زنداني در مركز بازداشت موقت آمريكا در بگرام نگهداري مي‌شود كه توسط فعالان حقوق بشر به گوانتاناموي ديگر معروف شده است. نه تنها هيچ طرحي براي تعطيلي آن وجود ندارد بلكه اين زندان در حال حاضر در طرح افزايش گنجايش براي پذيرش هزار ويکصد زنداني هاي غيرقانوني قرار دارد. اين زندانيان نمي‌توانند با وكيل مدافع ملاقات كنند و هيچ محکمه براي آنان برگزار نشده و هيچگاه مدركي عليه آنان وجود نداشته است.
وب سايت اينترنتي کريستين ساينس مانيتورمينويسد: درحالي که اوباما بستن گوانتانامو را در اولويت کارهاي خود قرارداده است؛ ساختمان بزرگي در زندان بگرام در افغانستان در حال احداث است که برخي منتقدان از هم اکنون آنرا گوانتاناموي اوباما مي خوانند و احتمالا مهمترين موضوع حقوقي جنگ در مبارزه عليه تروريسم خواهد بود. در همين حالدوصدوچهل ودوزنداني در گوانتانامو باقي مانده اند و بيش ازشش صدزنداني نيز در بگرام به سر مي برند . وکلا و فعالان حقوق بشر که عليه عملکرد دولت امريکا در زندان گوانتانامو به اقدامات قضايي دست زدند اکنون اين کار را درباره زندان بگرام درپيش گرفته اند. زندانياني که در بگرام به سر مي برند تفهيم اتهام نشده اند و برخي از آنها نيز در خارج از افغانستان بازداشت شده اند. وکلاي زندانيان بگرام اجازه ندارند با موکلان خود ملاقات کنند. وکلاي دولتي امريکا مي خواهند با اين استدلال که جنگ موضوعي است به سياست و اردو مربوط مي شود نه قضات ،وکلابايد جلوحقوقدانها و قضاتي را که براي حقوق زندانيان بگرام تلاش مي کنند بگيرند.
روزنامه آلمانی زود دویچه زایتونگ نوشته است : براساس گزارشات شاهدین عینی ، شرایطی که زندانیان افغانی در آن نگهداری می شوند , بسیار بدتر از زندان ابوغریب است . هانس لیند دکر نویسنده این مطلب سپس با اشاره به تصاویر ارائه شده در وسایل ارتباط جمعی جهان در رابطه با سوء رفتار وحشیانه با زندانیان عراقی ، که منجر به برانگیختن تنفر عمومی در میان مردم جهان شده است ، می نویسد : چیزی که بطور گسترده توجهی را برنیانگیخته است ، شرایط نگهداری زندانیان افغانی در بگرام ، قندهار و جزیره دیگو گارسیا در اقیانوس هند است که دوهزاروچهارصد زندانی در آنجا نگهداری می شوند. اینکه با زندانیان و در این زندانها چه رفتاری صورت می گیرد ؟ هیچ عکس و فیلمی موجود نیست ، اما خبرهائی که از سوی زندانیان سابق دهان به دهان نقل می شوند ، می توان دریافت که از رعایت قوانین مربوط به کنوانسیون ژنو در این زندانها خبری نیست . به احتمال زیاد می توان زندان ابوغریب را نسبت به زندانهاي افغانستان به یک مرکز تفریحی تشبیه کرد . .. گفته می شود که در زندانهای افغانستان نیز همانند عراق سر و روی زندانیان را می پوشانند وبه آنها اجازه خواب داده نمی شود . آنان مجبورند ساعات متوالی در وضعیتی دردآور وطاقت فرسا بسر برند. این شکنجه ها را سربازان آمریکائی Folter liteمی نامند . از زخمی ها و افرادبیمار دوا و درمان دریغ می شود . گاهی اوقات زندانی را مجبور می کنند در حالی که کاملا برهنه است در سلول خود منتظر بماند تا کسی بسراغش بیاید .
شکنجه واژه اي است که همواره در تاريخ بشريت از آن ياد شده است و آن به همراه تکامل تکنولوژي، در هر عصر و نسلي، به شيوه هاي گوناگون بکاربرده شده است. شکنجه دغدغه مهم فکري جامعه بشري امروز است. شکنجه را درهر شرايطي ممنوع اعلام کرده اند.
حقوق‌ بشر روايت‌هاي‌ مختلفي‌ دارد. از گزارش‌هاي‌ گزارشگران‌ گرفته‌ تا اعلاميه‌هاي‌ جهاني‌ و قطعنامه‌هاي‌ بين المللي اما سازمان‌ عفو بين‌الملل‌ درسال دوهزاروپنج ‌ در گزارش‌ سالانه‌ خود درباره‌ وضعيت‌ حقوق‌ بشر در جهان‌ روايتي‌ ديگر از حقوق‌ بشر ارائه‌ كرده‌ و اين‌ بار به‌ روايت‌ آمار و ارقام‌ .
حكم‌ اعدام‌
تا سال‌ دوهزاروپنج ، يکصدوبيست ودو كشور حكم‌ اعدام‌ را يا در چارچوب‌ قانون‌ و يا به‌ صورت‌ عملي‌ لغو كرده‌اند. در سال‌ نوزده هفتادوهفت يعني‌ سالي‌ كه‌ آمريكا استفاده‌ از حكم‌ اعدام‌ را از سر گرفت‌ و سازمان‌ عفو بين‌الملل‌ هم‌ كنفرانس‌ بين‌المللي‌ درباره‌ اين‌ موضوع‌ برگزار كرد فقط‌ شانزده كشور حكم‌ اعدام‌ را لغو كرده‌ بودند .
رفتار دوگانه‌
در سال‌ دوهزاروپنج دولت‌ آمريكا به‌ استفاده‌ از بدرفتاري بازندانيان اعتراف‌ كرد. منظور از اين‌ کار‌ روند انتقال‌ اجباري‌ زندانيان‌ بدون‌ طي‌ مراحل‌ عرفي‌ و قانوني‌ از يك‌ كشور به‌ ديگر كشور است‌. اين‌ زندانيان‌ بعد از انتقال‌ به‌ كشور ديگر در معرض‌ خطر شكنجه‌ در بازجويي‌ و يا بدرفتاري‌ قرار گرفته اند. طبق‌ پيمان‌هاي‌ بين‌المللي‌ كه‌ همه‌ دولت‌هاي‌ اروپايي‌ وآمريکايي عضو آن‌ هستند اين‌ كار غيرقانوني‌ راانجام داده است‌ .
درسال دوهزاروپنج كه‌ مدارك‌ و شواهدي‌ به‌ دست‌ آمد ه حاكي‌ از مشاركت‌ بسياري ازدولت‌هاي‌ اروپايي‌ در تحويل‌ دهي مظنونان‌ وانتقال مخفي زندانيان وشکنجه ها وبازداشتهاي سري با دولت آمريکا سهيم بوده اند.
تعداد تقريبي‌ هزارپرواز مخفي‌ سيا به‌ كشورهاي‌ اروپايي‌ بين‌ سال‌هاي‌ دوهزارويک و دوهزاروپنج. بعضي‌ از اين‌ پروازها حامل‌ زندانيان‌ يا مظنونان‌ تروريستي‌ بوده‌اند كه‌ براي‌ بازجويي‌ خارج‌ از خاك‌ آمريكا به‌ فرودگاه‌ها وزندانهاي اروپا منتقل‌ شده‌اند . صدها افرادي‌ كه‌ ممكن‌ است‌ در چارچوب‌ اين‌ تفاهم خطرناک در سراسر دنيا مورد بي رحمانه ترين تحقيق قرارگرفته باشند . تعداد شش كشور‌ اروپايي‌ كه‌ پذيراي‌ اين‌ پروازهاي‌ مخفي‌ بوده‌اند. بعضي‌ از اين‌ كشورها براي‌ عوامل‌ و ماموران‌ سيا كه‌ در اين‌ نقل‌ و انتقالات‌ و آدم‌ربايي‌ها دست‌ داشته‌اند حكم‌ دستگيري‌ و پيگرد قضايي‌ صادر نموده است‌.
شكنجه‌
تعداد يکصدوچهل ويک كشوري‌ كه‌ عضو كنوانسيون‌ ضد شكنجه‌ و بدرفتاري‌ سازمان‌ ملل‌ هستند .اکثرآنان منع شکنجه رارعايت نکرده اند . تعداد يکصدوپنجاه كشور جهان در گزارش‌ سالانه‌ عفو بين‌الملل‌ در معرض‌ اتهام وشكنجه‌ و بدرفتاري‌ بوده‌اند .
درگيري‌ مسلحانه‌
درگيري‌ دارفور از نظرجنايت و وسعت‌ بسيار مصيبت‌بار است‌.
بيست دوميليون انسان دردرگيرها‌ وجنگهاي ذات البيني بي‌خانه‌ و آواره‌ شده‌اند .
دوصدوهشتادوپنج هزارمرگ‌ و ميرهاي‌ ناشي‌ از قحطي‌، بيماري‌ و كشتار در دارفور از سال‌ دوهزاروسه تادوهزاروپنج بوده است. هفت هزارناظران‌ اتحاديه‌ آفريقا كه‌ در دارفور مستقر شده‌اند .
سيزده قطعنامه‌هاي‌ شوراي‌ امنيت‌ سازمان‌ ملل‌ كه‌ درباره‌ دارفور به‌ تصويب‌ رسيده‌ است‌ .
تعداد پنج صلح‌بانان‌ سازمان‌ ملل‌ كه‌ در دارفور مستقر شده‌اند .
وعده‌هاي‌ عملي‌ نشده‌
در اجلاس‌ هزاره‌ در سال‌ دوهزار، رهبران‌ جهان‌ اهداف‌ مشخص و روشني‌ را براي‌ حل‌ بعضي‌ مشكلات‌ اجتماعي‌ و جهاني‌ اعلام‌ كردند. اما هنوز نتوانسته‌اند اين‌ وعده‌ها را عملي‌ كنند. دولت‌ها وعده‌ داده‌اند تا سال‌ دوهزاروپانزده آموزش‌ ابتدايي‌ براي‌ همه‌ را محقق‌ سازند . تعداد صد ميليون‌كودك‌ هنوز به‌ مکتب دسترسي‌ ندارند . تعداد ‌ سه صدهزار كودك‌ سربازوجود دارد . تعداد چهل وشش درصد د ختران‌ دنيا در فقيرترين‌ كشورها به‌ آموزش‌ ابتدايي‌ دسترسي‌ ندارند .
شكنجه‌ و ترور
هزاران‌ نفر در سراسر دنيا بدون‌ ايراد اتهام‌ يا محاكمه‌ به‌ نام‌ مبارزه‌ با تروريسم‌ دستگير شده‌اند و در معرض‌ شكنجه‌ و بدرفتاري‌ قرار دارند . تعداد صدها انسان كه‌ از شروع‌ كار زندان‌ گونتانامو در كوبا نگهداري‌ ميشود . آمريكا از جنوري‌ دوهزارودو زندان‌ گوانتانامو را بازگشايي‌ كرد . يكي‌ از زندانيان‌ گوانتانامو به‌ نام‌ محمداسماعيل‌ كه‌ هنگام‌ دستگيري‌ در اواخر سال‌ دوهزارودو در افغانستان‌، سيزده ساله‌ بود و بعدها به‌ گوانتانامو منتقل‌ شد .
تعداد پنج نفرزندانيان‌ گوانتانامو كه‌ تاكنون‌ به‌ جرمي‌ متهم‌ شده‌اند .
خشونت‌ عليه‌ زنان‌
زنان‌ از تولد تا مرگ‌ و چه‌ در زمان‌ صلح‌ و چه‌ در دوران‌ جنگ‌ از سوي‌ دولت‌، جامعه‌ و خانواده‌ در معرض‌ تبعيض‌ و خشونت‌ قرار دارند . دوميليون دختركه‌ هر سال‌ در معرض‌ سقط‌ جنين‌ قرار ميگرند .
بيست وپنج درصد زنان در طول‌ عمرشان‌ در معرض‌ سوءاستفاده‌ جنسي‌ يكي‌ از اعضا و خويشاوندان‌ نزديكشان‌ قرار دارند. هفتادوكشور دنيا هيچ‌ قانوني‌ درباره‌ خشونت‌ خانگي‌ ندارند .
به تعداد سي وپنج درصد تجاوز جنسي كه‌ در سال‌ دوهزاروسه در انگليس‌ گزارش‌ شده‌ و به‌ محكوميت‌ قضايي‌ انجاميده‌ است‌. تعداد زناني‌ كه‌ مورد تجاوز قرار مي‌گيرند نامشخص است‌. تجاوز جنسي معمولا در جنگ‌ها و درگيري‌ها به‌ عنوان‌ ابزار استفاده‌ مي‌شود .
كنترول‌ تسليحاتي‌
تكثير سلاح‌هاي‌ كوچك‌ موجب‌ تشديد درگيري‌، فقر و نقض‌ حقوق‌ بشر در سراسر جهان‌ مي‌شود .
دوگلوله‌ براي‌ هر نفر در روي‌ كره‌ زمين ‌و براي‌ هر ده‌ نفر هم‌ يك‌ سلاح‌ وجود دارد .
بطور متوسط هزارنفرروزانه‌ بافير سلاح‌ کشته ميشوند .‌
يك‌ تا ده‌: براي‌ هر يك‌ دالري‌ كه‌ صرف‌ كمك‌هاي‌ توسعه‌اي‌ مي‌شود، ده دالر صرف‌ بودجه‌ نظامي‌ شود .
سلاحي‌ پنج‌ كشور دائم‌ شوراي‌ امنيت‌ يعني‌ چين‌، فرانسه‌، روسيه‌، انگليس‌ و آمريكا هشتادوهشت درصد سلاح صادرشده جهان راتشکيل ميدهد .
جيمز كاوالارو، نويسنده آمريكايي و استاد حقوق پوهنتون هاروارد كه در مساله حقوق بشر دوران پينوشه در ده هاي هشتاد تا نود فعاليت كرده، در مقاله‌اي در روزنامه كريستين ساينس مانيتور نوشت: بايد كميته‌ي حقيقت يابي براي بررسي اشتباهات بوش، رييس جمهور سابق آمريكا تشكيل شود. اين مساله امري ضروري است. آمريكا بايد در خصوص جنگ عليه ترور در زمان دولت بوش بازنگري كند. اقداماتي كه دولت سابق آمريكا صورت داده بسيار شبيه اقدامات و تجاوزاتي است كه مقام‌هاي آمريكاي لاتين در دهه هفتاد قرن گذشته صورت دادند.
سازمان‌هاي استبدادي كشورهاي آمريكاي لاتين مانند آرژانتين، شيلي و گواتمالا در زمان جنگ‌هاي داخلي دست به جنايت‌هاي مختلفي زدند؛ مانند ربودن اعضاي اپوزيسيون‌ها، شكنجه آنها براي گرفتن اطلاعات و سپس اعدام .
وي به عدم استقلال مقام‌هاي قضايي در كشورهاي آمريكاي لاتين اشاره كرده و نوشته است: اين دولت‌ها نتوانستند بر عملكرد سازمان‌هاي اجرايي نظارت داشته باشند. دولت بوش طي هشت سال گذشته در طول جنگ عليه تروريسم به اقداماتي نظير شكنجه، شرايط ربودن اجباري و كشتار افراد خارج از چارچوب قانوني پرداخت و اين مساله دال بر آن بود كه دستگاه قضايي در كشور استقلال نداشت.
حقوق بشر در حال حاضر در كشورهاي آمريكاي لاتين از احترام گسترده‌اي برخوردار است، چرا كه اين دولت‌ها اقدام به تشكيل كميته‌هاي حقيقت‌ياب در خصوص تمام جنايت‌هاي گذشته و اجراي عدالت كردند. وي ضمن دعوت براي تشكيل كميته ويژه حقيقت ياب درباره اشتباهات دولت بوش آورده است: ما خواهان به دست گرفتن سرنوشتمان هستيم و بايد گذشته خود را اصلاح كنيم. ما بايد بدانيم كه در گذشته چه بر سرما آمده است. برپایی زندان های گوانتانامو، ابوغریب، بگرام و دیگر زندانها جهت شکنجه و اعتراف از دیگر رسوایی های دولت بوش است. آنچه مسلم است اینکه این اقدامات در زیر چتر دمکراسی از نوع آمریکایی صورت می پذیردو هر روز تعداد و دامنه آن گسترده تر می شود.منابع مورداستفاده : اعتماد، بهاران، گفتگو، نگاه نو،رنجبر، راه توده وبخشهاي خبري .
ملل متحد طي بيش ازنيم قرن وجود خود در چنگال جنگ سرد بسر برد، و از انجام پاره‌اي از رسالتهاي محوري آن جلوگيري بعمل آمد... طي ده سال گذشته، ملل متحد مواجه با ستيزه‌هائي بوده كه از تغييرات پر سر و صداي عصر جديد ناشي شده. در بسياري از موارد اقدامات خوبي بعمل آورده و در امور ديگر كوتاهي كرده است. بنابراين چالش محوري كه امروز با آن مواجه هستيم اين است كه تضمين كنيم جهاني شدن به يك نيروي مثبت براي تمامي مردم جهان تبدل گردد، به جاي آنكه ميلياردها نفر از آنها را در بلاتكليفي باقي گذارد. جهاني شدن فراگير بايد بر نيروي توانمند بازار بنا شود، ولي نيروي بازار به تنهايي نمي‌تواند آن را بدست آورد. اين امر مستلزم كوشش دامنه ‌دارتري است براي ايجاد آينده‌اي مشترك بر مبناي بشريت مشتركمان با تمامي تنوع و گوناگوني آن.
(ازنقش سازمان ملل متحد در قرن بيست و يكم)