نگرانی کمیسیون انتخابات ازعدم استقبال رای دهندگان

خبرونه
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام کرده که با گذشت حدود یک هفته از آغاز روند ثبت نام رای دهندگان انتخابات پارلمانی افغانستان، در سراسر این کشور فقط ۱۵۸ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند.

روند ثبت نام از رای دهندگان روز ۲۵ حمل/فروردین آغاز شد و قرار است که انتخابات پارلمانی و شورای ولسوالی این کشور به تاریخ ۲۸ میزان/مهر امسال برگزار شود.

براساس برنامه ریزی کمیسیون انتخابات افغانستان این روند تا روز ۲۳ ثور/ اردیبهشت در مراکز ولایتها و از ۲۵ ثور تاهفتم جوزا/خرداد در مرکز ولسوالی‌ها و از نهم جوزا تا ۲۲ جوزا در روستاها ادامه خواهد یافت

.

حفیظ الله هاشمی، یکی از کمیشنران این کمیسیون به خلیل نوری، خبرنگار بی‌بی‌سی گفته که از ۱۵۸ هزار نفر فقط ۳۷ هزار آنان زنان هستند.

او گفت که توقع کمیسیون انتخابات افغانستان بیشتر از این بود.

به گفته او بیشترین ثبت نام از ولایت کابل، پایتخت و کمترین از ولایت میدان وردک بوده است. ناامنی و عدم اطلاع رسانی دلیل عدم مراجعه مردم برای ثبت نام ذکر شده است.

هنوز شمار دقیق رای دهندگان مشخص نیست ولی آقای هاشمی می‌گوید که کمیسیون انتخابات انتظار داشت که میزان ثبت نام کنندگان بالاتر از این حد باشد.

او گفت با توجه به روند رو به افزایش ثبت کنندگان که روز اول ۶ هزار، روز دوم ۱۳ هزار و روز سوم به ۱۸ هزار نفررسیده بودند، انتظار می‌رود که شمار ثبت نام کنندگان در روزهای آینده افزایش یابد.

آقای هاشمی گفت که جنجال انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ نیز باعث بی اعتباری کمیسیون انتخابات افغانستان شده و اعاده حیثیت این کمیسیون نیز زمان گیراست.

این عضو کمیسیون انتخابات افغانستان می‌گوید که تاکنون مشخص نیست که شمار افراد واجد شرایط رای چه تعداد است.

در انتخاباتهای گذشته شمار افراد واجد شرایط رای دهی حدود ۱۷ میلیون اعلام شده بود.

قبل از این تنها کسانی حق رای داشتند که کارت رای‌دهی کمیسیون انتخابات را گرفته بودند، ولی در انتخابات سال ۲۰۱۴ ریاست جمهوری نامزدهای رقیب معتقد بودند که از این کارتها سوء استفاده شده و زمینه تقلب را فراهم کرده، زیرا ممکن است یک رای‌دهنده بیشتر از یک کارت گرفته باشد.

اکنون دولت افغانستان تصمیم گرفته که انتخابات پیش‌رو را براساس تذکره‌ها/شناسنامه‌های ورقی انجام دهد ولی تمام دارندگان این تذکره‌ها باید به مراکز رای‌دهی مراجعه و خود را ثبت نام کنند.