رئیس ستاد ارتش آمریکا: شکست طالبان بدون همکاری پاکستان دشوار است

خبرونه
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

رئیس ستاد ارتش آمریکا می‌گوید شکست طالبان، شبکه حقانی و گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) در افغانستان در حالی که این گروه‌ها پناهگاه امن در پاکستان داشته باشند، خیلی دشوار است.

ژنرال مارک میلی دیروز (۱۲ اوریل) این موضوع را در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت امنیتی افغانستان در جلسه کمیته نیروهای مسلح کنگره آمریکا بیان کرد.

او با اشاره به راه حل سیاسی به مسئله افغانستان گفت که در نهایت این مسئله باید با یک رویکرد منطقه‌ای و از طریق روند آشتی حل شود و پاکستان باید بخشی از راه حل باشد

.

فشار بر پاکستان و سایر حامیان گروه طالبان نیز بخشی از استراتژی جدید آمریکا برای افغانستان و جنوب آسیا است. دولت آمریکا در حمایت از ادعاهای افغانستان از پاکستان خواسته است تا دست از حمایت از گروه‌های افراطی در افغانستان و منطقه بردارد. پاکستان همواره حمایت از شورشیان را تکذیب کرده است.

ژنرال میلی با بیان این که گروه‌های طالبان و داعش دیگر تهدید وجودی برای دولت افغانستان نیستند، گفت نیروهای افغانستان توان دفاع از کشورشان را دارند و آمریکا باید تقویت این نیروها را ادامه بدهد.

او همچنین تاکید کرد منافع ملی آمریکا در این است که نظامیان این کشور در افغانستان حضور داشته باشند.

وزارت دفاع آمریکا اخیرا اعلام کرد که یک تیپ (لوا) نیروی تازه نفس را به افغانستان اعزام کرده که هدف آن جنگ با طالبان و متقاعد کردن این گروه به صلح است. اکنون شمار سربازان این کشور در افغانستان به بیش از ۱۵ هزار نفر می‌رسند.

با فرا رسیدن فصل بهار و گرم شدن هوا انتظار می‌رود که جنگ میان نیروهای شورشی و نیروهای امنیتی افغان شدت گیرد هر چند چندی قبل دولت افغانستان اعلام کرد که دولت حاضر است گروه طالبان را به عنوان یک گروه سیاسی بپذیرد.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان چند هفته پیش در نشستی برای تامین صلح در افغانستان گفته بود حاضر است با گروه طالبان، بدون هیچ پیش‌شرطی در هر جای جهان مذاکره کند و در صورت دست برداشتن این گروه از عملیات مسلحانه، اعضای آن را مشمول عفو عمومی قرار دهد و این گروه را به عنوان یک حزب سیاسی به رسمیت بشناسد.

تاکنون گروه طالبان به طرح صلح افغانستان پاسخ نداده است ولی فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان اعلام کرده بود که فشار بر طالبان و حامیان خارجی آن افزایش خواهد یافت.