پرزیدنت ترامپ: درباره حضور نظامی آمریکا در سوریه به زودی تصمیم می‌گیریم

خبرونه
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

رئیس جمهوری ایالات متحده روز سه‌شنبه در یک نشست خبری در کاخ سفید درباره خروج نظامیان آمریکایی از سوریه گفت، حضور ما در سوریه بیشتر به کشورهای دیگر کمک می‌کند تا به آمریکا.

دونالد ترامپ در ادامه با بیان این که می‌خواهم سربازان آمریکایی از سوریه بازگردند و می‌خواهم کشور خودمان را بازسازی کنم گفت، درباره حضور سربازان آمریکایی در سوریه به زودی تصمیم می‌گیریم.

وی اضافه کرد، ارتشی به مراتب قوی تر از همیشه خواهیم داشت که البته این برای روسیه خوب نیست.

پرزیدنت ترامپ روز پنجشنبه هفته گذشته در سخنانی غیرمنتظره در ایالت اوهایو با بیان این که آمریکا و متحدانش کار گروه داعش را تمام کرده اند، گفت «ما از سوریه بیرون می‌رویم، خیلی زود.»

هرچند واشنگتن از مخالفان میانه‌رو بشار اسد حمایت می‌کند، اما ارتش آمریکا در سوریه علیه گروه‌های جهادی افراطی، به ویژه داعش، در حال جنگ است و از کردهای سوری در این راه حمایت می‌کنند.

این در حالی مطرح شد که سران روسیه، ترکیه و ایران قرار است روز چهارشنبه در آنکارا پایتخت ترکیه درباره بحران سوریه گفت‌وگو کنند. روسیه و ایران از دمشق حمایت می‌کنند و ترکیه و آمریکا از مخالفان آن.

حضور ناتو در بالتیک

رئیس جمهوری آمریکا در بخشی از سخنان خود در ابتدای این نشست خبری در کاخ سفید، ضمن تاکید بر دوستی پایدار و عمیق آمریکا با سه کشور حوزه بالتیک گفت، آمریکا قرن‌ها کنار مردم آن منطقه ایستاده است.

وی با اشاره به روابط صد ساله ایالات متحده و کشورهای بالتیک، از استونی، لتونی و لیتوانی به عنوان اعضای متعهد ناتو نام برد و از تعهد آنها برای تامین سهم خود در بودجه این اتحادیه نظامی غربی تقدیر کرد.

پرزیدنت ترامپ در ادامه با بیان این که آموزش جزئی از ائتلاف بین‌المللی علیه داعش است، که در سوریه و عراق شکست خورده، تاکید کرد که ما تا نابودی کامل آن گروه افراطی از صحنه جهانی از پا نخواهیم نشست.

دالیا گریبائوسکایته رئیس جمهوری لیتوانی، بر اهمیت حضور ناتو در منطقه بالتیک کرد و گفت اصلاحات در این اتحادیه نظامی برای لیتوانی بسیار مهم است، بخصوص با توجه به وضعیت کنونی در آن منطقه.

وی همچنین خاطر نشان کرد که همه باید متحد ایالات متحده در مبارزه با تروریسم باشیم.

ریمود وجونیس رئیس جمهوری لتونی نیز در این نشست خبری مشترک گفت، آمریکا نزدیکترین دوست و متحد ماست و این جلسه بازتابی از دستاوردهای مشترک است در این که آینده روابط چگونه ترسیم می‌شود.

وی اضافه کرد، کشورش بر تعهد مشترک بر دوستی درازمدت با آمریکا تاکید دارد و افزود کشورهای حوزه بالتیک به تعهدات خود در زمینه تامین بودجه ناتو ادامه می‌دهند.

در ادامه نشست، کرستی کالیولید رئیس جمهوری استونی خاطر نشان کرد که ایالات متحده هرگز اشغال این سه کشور توسط روسیه را به رسمیت نشناخت، از رهبری پرزیدنت ترامپ در منطقه بالتیک قدردانی کرد.