عطا محمد نور: دستوراتم در ادارات دولتی نافذ است

خبرونه
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

عطامحمد نور، رئیس اجرایی جمعیت اسلامی، به اظهارت ارگان‌های محلی افغانستان که گفته بود "هر مسئول محلی که استعفا می‌دهد و یا برکنار می‌شود، امضایش قابل اعتبار نیست" واکنش نشان داده و گفته است که این اداره نمی‌تواند درباره "بحران‌های کلان سیاسی" ابراز نظر کند و تاکید کرده است که در تمام ادارات دولتی هنوز دستوراتش "نافذ است

".

پیش از این، دفتر ریاست جمهوری و اداره ارگان‌های محلی که مسئولیت مدیریت ولایت‌ها را بر عهده دارد، روز ۲۷ قوس/آذر اعلام کرد که استعفای آقای نور را رئیس جمهوری پذیرفته و محمد داوود به جای او به عنوان والی بلخ تعیین شده است. آقای نور استعفایش را منتفی خوانده و گفته است که استعفای او از ولایت بلخ "مشروط" به اجرای توافقنامه حکومت وحدت ملی بوده است.

آقای نور همچنین هشدار داد که اگر حکومت مرکزی با امضای او حقوق کارمندان ولایت بلخ را اجرا نکند، او "مجبور" است بودجه مصارف ولایت را از درآمد صدها میلیونی بندر حیرتان در شمال افغانستان بپردازد.

آقای نور که در میان هوادارنش در بلخ سخنرانی می‌کرد، یکبار دیگر بر والی بودن خود تاکید کرد و گفت در تمام ادارات دولتی امرش "نافذ است" و تا زمانی که توافق سیاسی صورت نگیرد، از سمتش کنار نمی‌رود.

منابعی به بی‌بی‌سی گفته‌اند که مذاکرت میان برخی از مقام های دولت مرکزی و حزب جمعیت به دلیل دیدار هیات شورای امنیت ملل از کابل به چند روز تاخیر افتاده است. براساس گزارش‌ها، حزب جمعیت اسلامی تاکنون شش بار با برخی از مقام های دولت مرکزی بر سر سرنوشت عطا محمد نور مذاکره کرده اما این مذاکرات ظاهرا نتیجه‌ای نداشته است.

تاثیر تنش کابل و بلخ بر مردم بلخ

ارشاد هنریار، خبرنگار بی‌بی‌سی که در پی تحولات اخیر در بلخ به این ولایت سفر کرده است، می‌گوید فضای تنش‌آلود سیاسی ظاهرا "تاثیر چندانی" روی زندگی شهروندان نگذاشته است، اما پس از گفت‌وگو با مردم در مزارشریف، مرکز بلخ، می‌توان استنباط کرد که با گذشت هر روز "نگرانی مردم عمیق‌تر می‌شود".

خبرنگار بی‌بی‌سی نگرانی مردم بلخ را عمدتا امنیتی خوانده و گفته است که "عده‌ای کنار رفتن آقای نور از سمت ولایت بلخ را مساوی به ناامنی در این ولایت می‌دانند، اما شماری هم می‌گویند برای آنها فرقی ندارد که چه کسی والی بلخ باشد، آنچه مهم است حفظ امنیت بلخ است که در شانزده سال گذشته در افغانستان مثال‌زدنی بوده است".

در همین حال، در پی جنجال‌ها درباره بی‌اعتبار خوانده‌شدن امضای آقای نور از سوی اداره ارگان‌های محل، منبعی از ولایت بلخ به ارشاد هنریار گفته که "چند روزی است بیشتر احکام اداری از سوی بشیر توحیدی، معاون ولایت بلخ، امضا می‌شود".

در میان هوادارانش در بلخ

از زمانیکه اعلام تصمیم ارگ مبنی بر پذیرش استغفا آقای نور، او تقریبا همه روزه در میان هوادرانش در ولایت بلخ سخنرانی کرده و بسیاری از تلوزیون‌های داخلی افغانستان سخنرانی‌های او را به طور زنده پخش می‌کنند.

آقای نور که همچنان خود را "والی بلخ" می‌داند و عملاً در این سمت کار می‌کند، در این مدت اظهارات تندی علیه رهبران حکومت وحدت ملی، به‌ویژه اشرف غنی، رئیس جمهوری، داشته است.

رهبران حکومت وحدت ملی از اظهار نظر مستقیم به سخنان آقای نور خودداری کرده‌اند، اما آقای غنی روز شنبه (۱۶ جدی/دی) در اظهارات علنی که گمان می‌رود مخاطبش آقای نور باشد، گفت که حالا دیگر زمان "ملوک الطوایفی" گذشته است.