جمعیت اسلامی افغانستان: فشارهای ارگ برای استعفای نور افزایش یافته

خبرونه
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

سخنگوی جمعیت اسلامی افغانستان گفته که فشارهای کاخ ریاست جمهوری برای استعفای عطامحمد نور، از سمت والی بلخ افزایش یافته است.

واقف حکیمی روز جمعه (۲۴ قوس/آذر) به بی‌بی‌سی گفت که این فشارها به صورت "تقاضا و خواست‌هایی" مطرح شده، ولی تا حال آقای نور آماده کنار رفتن نشده است.

آقای حکیمی افزود که در حال حاضر هیئتی هم از جانب جمعیت اسلامی، که آقای نور رئیس اجرائی آن است، به ریاست صلاح‌الدین ربانی، رئیس این حزب و وزیر خارجه به بلخ رفته تا با والی بلخ "مذاکره" کند

.

از سخنگوی جمعیت اسلامی پرسیده شد که آیا این هیئت به بلخ رفته تا از آقای نور بخواهد که استعفا کند یا این که از او در برابر این "فشارها" حمایت کند. پاسخ آقای حکیمی این بود که آنها "مذاکره خواهند کرد".

پیشتر خبرهایی پخش شده که اشرف غنی، رئیس جمهوری آقای نور را برکنار کرده، در حالی که برخی خبرهای دیگر حاکی از استعفای او بوده است، اما آقای حکیمی تاکید کرد که "پیش از وقت" است که در این مورد صحبت شود.

او افزود که جمعیت اسلامی موضع خود را درباره این موضوع به زودی اعلام خواهد کرد.

بی‌بی‌سی نظر کاخ ریاست جمهوری را هم در خبر برکناری یا استعفای آقای نور پرسید. شاه‌حسین مرتضوی، سخنگوی ریاست جمهوری گفت که "در حکومت حرفی در این مورد در میان نیست."

آقای نور در جشن نوروز امسال گفته بود که "به‌زودی" درباره استعفایش از ولایت بلخ تصمیم می‌گیرد، ولی در واقع، او تصمیمی در این مورد اتخاذ نکرد.

والی قدرتمند بلخ این موضوع را به دنبال چند ماه فراز و فرود روبطش با اشرف غنی، رئیس جمهوری اعلام کرد.