رئیس‌جمهوری افغانستان به ترکیه رفت

خبرونه
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان برای شرکت در نشست سران سازمان همکاری کشورهای اسلامی به شهر استانبول ترکیه رفت.

شاه حسین مرتضوی، سرپرست سخنگوی ریاست‌جمهوری افغانستان به بی‌بی‌سی گفت که آقای غنی قرار است روز چهارشنبه (۲۲ قوس/آذر) در این نشست سخنرانی کند.

رهبران بیشتر از سی کشور عضو بزرگ‌ترین تشکل سیاسی کشورهای مسلمان قرار است در نشست استانبول مهمترین مسائل جهان اسلام را بررسی کنند

.

انتظار می‌رود محور بحث‌های این نشست، موضوع به رسمیت شناخته شدن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی آمریکا و موضع کشورهای اسلامی در قبال آن باشد.

آقای مرتضوی می‌گوید که آقای غنی در نشست ترکیه دیدگاه و "نگرانی‌های افغانستان" را درباره این موضوع بیان خواهد کرد.

قرار است آقای غنی با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه هم دیدار کند.

سفر آقای غنی به ترکیه در حالی انجام می‌شود که به گفته کارشناسان در ماه‌های اخیر نشانه‌هایی از بروز اختلافات میان دو کشور دیده شده است. از جمله دولت ترکیه خواهان تعطیل شدن مکاتب/مدارس افغان‌ترک در افغانستان شده بود، اما دولت افغانستان این خواسته دولت ترکیه را تا اکنون نپذیرفته است.

ژنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول رئیس‌جمهوری افغانستان نیز در یک "تبعید خودخواسته" در ترکیه بسر می‌برد و در آنجا ائتلافی علیه حکومت افغانستان تشکیل داده است.

سخنگوی ارگ ریاست جمهوری افغانستان درباره این که آیا رئیس‌جمهوری افغانستان با معاون اولش، آقای دوستم هم دیدار و مذاکره خواهد داشت یا نه، پاسخ روشنی نداد.