صدور مجوز حمل سلاح در افغانستان از سر گرفته شد

خبرونه
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

آقای برمک گفت که پیش از این مجوز حمل حدود ۹۰ هزار سلاح در سراسر افغانستان صادر شده
سرپرست وزارت داخله/کشور افغانستان اعلام کرده که دو سال پس از توقف صدور مجوز حمل سلاح، صدور چنین مجوزی از سر گرفته شده است.
ویس احمد برمک روز سه‌شنبه (۷ قوس/آذر) به خبرنگاران گفت که پس از بازنگری طرزالعمل صدور مجوز حمل سلاح در شورای امنیت ملی، صدور مجوز حمل سلاح از سر گرفته شده است

.
آقای برمک گفت که هدف از تصویب این طرزالعمل صدور مجوز حمل سلاح به منظور استفاده دفاع مشروع به شهروندان است. او افزود که سلاح‌های دارای مجوز صرفا برای محافظت شخصی استفاده خواهد شد.
براساس این طرزالعمل، دفاع مشروع شخصی در چنین حالات تعریف شده: دفاع در برابر حمله و تعرض، دفاع متناسب با خطر تهدیدکننده، دفاع تنها برای رفع خطر، دفاع در برابر عمل مغایر قانون و غیرعادلانه و در صورتی که مدافع باعث عمل جرمی مهاجم نشود.
در طرزالعمل افزوده شده اگر سلاح‌های دارای مجوز در موارد غیر از این موارد استفاده شود، مجوز حمل آنها باطل و با دارندگان آنها برخورد قانونی خواهد شد.
ناتو: قاچاق اسلحه در مرز ایران و افغانستان متوقف نشده است
بازار گرم اسلحه در افغانستان
بازار گرم تجارت غیرقانونی اسلحه در شمال‌شرق افغانستان

بازار اسلحه در برخی مناطق افغانستان گرم است و خیلی ها بدون مجوز قانونی، سلاح حمل می‌کنند
در کشوری که جنگ و ناامنی زندگی بسیاری از مردم را تحت تاثیر قرار داده، انواع تهدیدهای امنیتی وجود دارد؛ از حملات مهاجمان وابسته به گروه‌های شورشی تا سرقت‌های مسلحانه و دشمنی‌های شخصی. در چنین وضعیتی شاید افراد بسیاری خواستار داشتن مجوز حمل سلاح باشند.
براساس طرزالعمل صدور مجوز حمل سلاح، متقاضیان حق درخواست صدور مجوز حمل سلاح‌های دارای گلوله‌های با قطر ۷.۶۲ ملی‌متر و ۹ ملی‌متر را دارند. برای حمل سلاح‌های سنگین‌تر مانند "پ‌ک" و "آرپی‌جی" مجوز صادر نمی‌شود.
در این سند تاکید شده که افراد دارای مجوز حمل سلاح حق استفاده از یونیفورم نیروهای امنیتی و مداخله در امور نیروهای امنیتی و دفاعی را ندارند.
وزیر داخله در بخشی از سخنانش گفت که براساس این طرزالعمل، هر فرد حق درخواست صدور مجوز حمل یک قبضه سلاح را دارد و کسانی که بیشتر از یک عدد سلاح داشته باشند، آن را باید به دولت تحویل دهد.
آقای برمک اما درباره مقام‌های دولتی و رهبران سیاسی که ده‌ها محافظ شخصی دارند، اظهار نظر نکرد.
به عنوان مثال، چند ماه پیش در آستانه ورود گلبدین حکمتیار، رهبر یکی از جناح‌های حزب اسلامی رسانه‌ها گزارش دادند که برای محافظت از او ۵۰۰ نفر آموزش می‌بینند.
به گفته سرپرست وزارت داخله، مشخصات افرادی که برای آنها مجوز سلاح صادر می‌شود و هم کسانی که مجوز سلاح دارند، به صورت دقیقی ثبت خواهد شد.

بازار گرم سلاح منبع سرشاری برای تامین جنگ‌افزار برای گروه طالبان است
آقای برمک گفت که پیش از این مجوز حمل حدود ۹۰ هزار سلاح در سراسر افغانستان صادر شده که براساس طرزالعمل جدید، این مجوزها نیازمند صدور مجدد است.
وزیر داخله درباره شمار سلاح‌های غیرقانونی اظهار نظر نکرد، اما پیش از این عبدالرشید دوستم، معاون اول رئیس جمهوری گفته بود که تنها در کابل بیش از صد هزار قبضه سلاح غیرقانونی وجود دارد.
وقتی از آقای برمک درباره این اظهارات آقای دوستم سوال پرسیده شد، او گفت که سخن گفتن در این مورد تنها "فرضیه" است، ولی افزود که پس از اجرای طرزالعمل جدید مشخص خواهد شد که چه تعداد سلاح غیرقانونی در کشور وجود دارد.
رسانه‌ها پیش از این بارها از خرید و فروش غیرقانونی، موجودیت بازارهای سلاح و قاچاق سلاح در مناطق مختلف گزارش داده‌اند. این در حالی است که چند گروه شورشی عملا با نیروهای دولتی می‌جنگند.
در سال‌های گذشته در مناسبت‌هایی مانند عید و پیروزی تیم‌های ورزشی افراد مسلح در شهرهای آرامی مانند کابل دست به شلیک هوایی می‌زدند که باعث ترس مردم، برهم خوردن نظم و حتی کشته و زخمی شدن افراد می‌شد.
آقای برمک نگفت که اگر افراد مسلح در چنین مواقع یا سایر موارد غیرضروری دست به شلیک بزنند، با آنها برخوردی صورت خواهد گرفت یا نه.