وزارت کشور افغانستان: هیاتی مامور تحقیق درباره بازداشت آصف مهمند شد

خبرونه
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

مراد علی مراد، معاون ارشد امنیتی وزارت داخله/کشور افغانستان گفته است که هیاتی برای تحقیق در مورد حادثه دیشب در فرودگاه مزار شریف که منجر به بازداشت یک عضو شورای ولایتی بلخ شد، تعیین شده است.

آقای مراد به بی‌بی‌سی گفت که هیاتی متشکل از دادستانی کل، وزارت داخله و نهادهای عدلی و قضایی تعیین شده‌اند و به زودی راهی مزار شریف خواهند شد.

منیر فرهاد، سخنگوی والی بلخ به بی‌بی‌سی گفت که محمد آصف مهمند، عضو شورای ولایتی بلخ که دیشب برای چندین ساعت در محاصره پلیس سرحدی در فرودگاه بین‌المللی مولانا جلال الدین محمد بلخی بود، بازداشت شده است

.

آقای فرهاد گفت که آقای مهمند "براساس مکتوب رسمی و کتبی پیهم دادستانی امنیت ملی و دادستانی جرایم سنگین وزارت داخله، اکنون به اتهام جعل و تزویر در اسناد تجاری در بازداشت پلیس است."

اما کمال سادات، فرمانده پلیس ولایت بلخ به بی‌بی‌سی گفت که پلیس تحت فرمان او نقشی در بازداشت آقای مهمند نداشته و آقای مهمند به "دستور عطا محمد نور از جانب قوای سرحدی میدان هوایی (فرودگاه) مزار شریف توقف داده شده بود."

به گفته خبرنگار بی‌بی‌سی که در محل حضور داشت، مسافرین برای ساعت‌ها در فرودگاه مزار شریف گیر مانده بودند.

آقای سادات گفت در درگیری که در فرودگاه مزار شریف رخ داد، دو نفر از محافظان آصف مهمند کشته شدند و دو نفر پلیس از جمله یک محافظ او زخمی شدند.

اما سخنگوی والی بلخ با تایید زخمی شدن دو نفر در این حادثه، کشته شدن محافظان آقای مهمند را رد کرد.

فرمانده پلیس بلخ گفت که او به دستور، ویس برمک، سرپرست وزارت داخله افغانستان برای جلوگیری از "بروز جنجال" به فرودگاه رفت و به گفته او "بالاخره تصمیم گرفته شد که آقای مهمند در پرواز بعدی به کابل بازگردانده شود."

او گفت ناوقت شب صدای تیراندازی شنیده شد و آقای مهمند "از سوی افرادی به امر والی بلخ" بازداشت شد و اکنون در اداره امنیت ملی این ولایت در بازداشت به‌سر می‌برد.

سخنگوی والی بلخ با رد برخی اظهارات فرمانده پلیس بلخ گفت که "چندین مکتوب احضاریه عنوانی فرماندهی پلیس بلخ" از مرکز در دست است و فرمانده پلیس بلخ براساس هدایت عطا محمد نور، برای بازداشت آقای مهمند راهی فرودگاه شده بود.

آقای فرهاد گفت که آقای مهمند امروز به دادستانی امنیت ملی تسلیم داده خواهد شد و سپس نهادهای عدلی و قضایی در مورد او تصمیم خواهند گرفت.

در جریان بازداشت آقای مهمند، ابراهیم خیراندیش، عضو دیگر شورای ولایتی بلخ و گل‌رحمان همدرد، پسر جمعه خان همدرد از رقبای سیاسی آقای نور همراه با آقای مهمند بودند.

سخنگوی والی بلخ گفت که آنها شامل حکم دادستانی نمی‌شدند و راهی منازل‌شان شدند.

آقای خیراندیش در صحبتی با بی‌بی‌سی گفت که پس از توقف آقای مهمند از سوی نیروهای امنیتی تحت فرمان والی بلخ، حوالی ساعت ۱:۴۰ "محافظین شخصی عطا محمد نور به فرودگاه حمله کردند و پس از درگیری با افراد قومندان امنیه (فرمانده پلیس) مهمند را با خود بردند."

آقای خیراندیش مدعی شد که آصف مهمند "امروز به دوستان خود گفته که دیشب پس از بازداشت سه ساعت در منزل آقای نور نگهداری شده و بعدا به نیروهای امنیتی تحویل داده شده است."

اختلاف آقای مهمند و والی بلخ ظاهرا سابقه دارد.

محمد آصف مهمند، یک هفته پیش مدعی شد که برای ارائه مدارکی به دادستانی در کابل علیه عطامحمد نور، والی بلخ به کابل سفر کرده است. او والی بلخ را به فساد اداری و امتیازدهی به خویشاوندانش متهم می‌کند.

آقای نور قبلا در نامه‌ای به نهادهای امنیتی خواستار تأمین امنیت محمد آصف مهمند شده بود و ادعا کرده بود که افرادی می‌خواهند آقای مهمند را ترور کنند و مسئولیت این کار را به دوش او بگذارند.

آقای نور در صفحه فیسبوک خود با انتشاری عکسی از صحنه بازداشت آقای مهمند، حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی و معصوم استانکزی، رئیس امنیت ملی افغانستان را متهم به "طرح توطئه" کرده و نوشته است: "مشاور محترم شورای امنيت ملی (آقای حنيف اتمر) و رييس محترم عمومی امنيت ملی (آقای معصوم ستانكزی)، با طرح پروژه‌های توطيه‌آميز، بلخ را كه از امنيت و آرامش نسبی برخوردار است، نا آرام نسازيد."

قادر شاه، سخنگوی مشاوریت شورای امنیت ملی افغانستان این اظهارات آقای نور را بی‌اساس خوانده و در صفحه فیسبوک خود نوشته است: "والی محترم بلخ آقای نور در رسانه‌های اجتماعی در مورد امنیت بلخ اظهاراتی داشته است، دفتر شورای امنیت ملی این اظهارات را کاملاً بی اساس می‌خواند و نظر نهایی خویش را بعد از تکمیل تحقیقات همه جانبه نهاد های حراست از قانون ابراز خواهد کرد."

 a