دونالد ترامپ: آمریکا در کنار افغانستان می‌ایستد

خبرونه
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

دفتر مطبوعاتی کاخ سفید گفته است که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در یک تماس تلفنی با محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان مراتب "تسلیت عمیق" خود را به خانواده‌های قربانیان انفجار روز گذشته در کابل ابراز کرده است.
در خبرنامه کاخ سفید آمده که آقای ترامپ رویداد چهارشنبه (۱۰ جوزا/خرداد) در کابل را که منجر به کشته شدن دست کم ۹۰ نفر و زخمی شدن بیش از ۴۶۱ نفر شد، تقبیح کرده و آن را "حمله تروریستی" خوانده است.
ارگ ریاست جمهوری افغانستان نیز در صفحه رسمی فیسبوکش از صحبت تلفنی رئیس جمهوری افغانستان و رئیس جمهوری آمریکا در این زمینه خبر داده است.
ارگ ریاست جمهوری به نقل از دونالد ترامپ نوشته است که ایالات متحده آمریکا در کنار حکومت و مردم افغانستان قرار دارد.

همچنین کاخ سفید در خبرنامه‌اش افزوده که سفارت آمریکا (در کابل) برای کمک به قربانیان و پیگری عاملان این "حمله جنایتکارانه" با شرکای افغان و متحدانش کار می‌کند.
روز چهارشنبه (۱۰جوزا/خرداد) ریاست امنیت ملی افغانستان گفت که انفجار خونین دیروز کابل از سوی شبکه حقانی در پاکستان طرح‌ریزی شده بود.
بیشتر بخوانید:
امنیت ملی: مسئول حمله خونین کابل شبکه حقانی بوده است
در انفجار مرگبار کابل ۹۰ نفر کشته شدند
واکنش‌ها به حمله خونین کابل
در حمله کابل یک کارمند بی‌بی‌سی کشته و ۴ کارمند دیگر زخمی شدند
به گفته این نهاد، براساس "اطلاعات موثق استخباراتی و یافته‌های ابتدایی از حادثه، برنامه‌ریزی حمله مذکور توسط شبکه حقانی با راهنمایی و همکاری مستقیم دستگاه استخبارات پاکستان ( آی اس آی) طرح‌ریزی شده است. " در مقابل، وزارت خارجه پاکستان در بیانیه خود در واکنش به حمله روز گذشته، از این واقعه ابراز تاسف کرد.

این انفجار در منطقه‌ای از شهر کابل روی داد که کاخ ریاست جمهوری و شماری از سفارتخانه‌های خارجی در آن واقع است.
گروه طالبان نیز مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته و آن را محکوم کرده است. هنوز کسی مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته و مشخص نیست که هدف اصلی آن چه بوده است.
انفجار مرگبار چهارشنبه در کابل واکنش گسترده جهانی در پی داشت.
بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا در تویترش نوشت که از انفجار کابل در ماه رمضان تکان خورده است. آقای جانسون افزوده: "من کسانی را که پشت این حمله بودند محکوم می‌کنم، ما در مقابله با تروریسم در کنار افغانستان می‌ایستیم."
جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا هم در صفحه تویترش نوشت که کانادا این حمله را به شدت محکوم می‌کند.
ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو، نیز این رویداد را محکوم کرد و گفت که ناتو در زمینه مبارزه علیه تروریسم همکار افغانستان است. ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان نیز در بیانیه‌ای ضمن محکوم دانستن این حمله گفته است که این رویداد نشانگر "دورویی" دشمن مردم افغانستان است که ظاهرا مدعی است که تنها نیروهای امنیتی افغانستان را هدف قرار می‌‌دهد، در حالیکه به کشتار مردم غیرنظامی ادامه می‌دهد.
سفارت آلمان در کابل در بیانیه‌ای نوشت: "ما قویا حمله به کابل که غیرنظامیان بی‌گناه را هدف قرار داد، محکوم می‌کنیم." در انفجار روز گذشته در کابل یک محافظ سفارت آلمان کشته و شماری از کارمندان سفارت زخمی شدند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، ضمن محکوم کردن حمله انتحاری کابل با دولت و ملت افغانستان ابراز همدردی کرد و گفت:‌ "حملات تروریستی در هر کجا و از جانب هر گروه و تحت هر بهانه‌ای، اقدامی سبعانه، مذوم و مردود است."
وزارت امور خارجه پاکستان نیز به بازماندگان قربانیان این انفجار تسلیت گفت. در بخشی از بیانیه این وزارت آمده است که "پاکستان خود قربانی تروریسم است و درد و ناراحتی که این حوادث بر مردم و جامعه بر جای می‌گذارد را می‌فهمد."
نارندرا مودی، نخست‌وزیر در توییتر خود ضمن محکوم کردن حمله خونین کابل نوشته که هند در مبارزه با همه اشکال تروریسم در کنار افغانستان است. نخست‌وزیر هند تأکید کرد که نیروهای حامی تروریسم باید سرکوب شوند.
در واتیکان، پاپ فرانسیس، رهبر کلیسای کاتولیک، حمله خونین کابل را محکوم کرد و آن را "منزجر کننده" خواند. در بیانیه‌ دربار واتیکان آمده است که پاپ فرانسیس "از درگاه خداوند متعال برای کشته‌شدگان رویداد کابل طلب آرامش می‌کند و به مردم افغانستان اطمینان می‌دهد که همچنان برای تأمین صلح در افغانستان دعا خواهد کرد."