آقای احمد غوث زلمی را کې به زندان انداخت و راه حل چیست؟

زیرمتون
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

دوکتور صلاح الدین سعیدی – سعیدافغانی

خواننده ګان ګرامی برادران و خواهران السلام علیکم و رحمه الله و برکاته!



آقای احمد غوث زلمی پس از بدست آوردن این کتاب، خلاف اصول ومقررات معمول در دنیای مطبوعات بجای اینکه این ترجمه را برای یک مجمع باصلاحیت علمای دینی بسپارد، برعکس برای شخصی بنام "قاری مشتاق احمد" خطیب مسجد تمیم انصار میسپارد تا پس از اجازه وفتوای شخص وی که درعلوم دینی معلومات کافی ندارد، به نشر وطبع آن اقدام نماید. قاری "مشتاق احمد" هم در پی نوشته قبلا تهیه شده آقای احمد غوث زلمی مهر میزند واجازه چاپ دوباره این کتاب به نام ترجمه قران کریم را صادر میکند.
کتاب مذکور با عجلهء تمام در چاپخانهء "نوری" تحت نام " قرآن پاک" به تعداد ششهزار ( یا هم یک هزار) جلد طبع و بعد طور رایگان توسط آقای "غوث زلمی" برای مردم توزیع میگردد. به متن دری بدون متن عربی قران کریم اطلاق میشود. درین هیچ شک نیست چنانچه میدانم و ګفتیم که متن و معنای قران کریم مقدس و به متن دری اطلاق قران کریم خطاء است. خواندن متن قران کریم حتی بدون فهم معنی آن هم ثواب دارد اما خواندن متن دری به معنی خواندن قران کریم ثواب ندارد. در مورد اینکه علوم دینی را باید آموخت، قران کریم و احادیث پیامبر و دیګر علوم دینی را باید کسب کرد، معانی و مفاهیم آنرا، ترجمه و تفسیر آنرا باید آموخت، هیچ شک و تردید وجود ندارد. اینکی از یک جای باید آغاز کرده و همه عالم متولد نه شده یک حقیقت مسلم است اما دلیل برای نشر و طبع قران کریم بدون متن عربی آن شده نمیتواند.
تحریف یا تأویل؟
و اما تاجاﺋیکه موضوع تحریف از قرآن بوسیلهء بعضی افراد وحلقات به موضوع و نا وارد مطرح گردیده درین ارتباط باید گفت که کلمه تحریف به آن معنای که درقرآن وفرهنگ دین مبین اسلام وجود دارد، قطعأ درین کتاب بچشم نمیخورد. زیرا تحریف را علماء وفقهای اسلام چنان تعریف کرده اندکه کمترین نشانهء آن عبارت است از تأویل مغایر معنا ومفهوم اصلی متن. ولی تا جاﺋیکه معلومات دارم جز دو سه مورد در متن وبقیه در قسمت تعلیقات آن کتاب که نظریات وتأویلات شخصی خود مترجم تحت عنوان "توضیح بعضی از آیات قرآن" آورده چیزی دیگری بچشم نمیخورد که ذیلأ به تذکر آنها میپردازیم:
1 - در سورهء توبه، پارهء دهم، آیهء 33 کلمهء "لیظهره" که همه مترجمین ومفسرین قرآن آنرا بمعنای غلبهء دین اسلام بر ادیان دیگر معنا کرده اند، برخلاف عموم، مترجم این کتاب از اشکم خود آنرا بمعنای آگاه ساختن ترجمه کرده است: خدا وجودی است که رسولش را با رهنمایی ودین حق فرستاد تا اورا ازتمام دین آگاه سازد هرچند که افراد مشرک خوششان نیاید. همینگونه در ذیل آیت 28 سورهء فتح با آیت مشابه که درانجا تکرار شده است عمل نموده است. (192)
2 - در سورهء فاتحه کلمهء " رب" را بمعنای صاحب اختیار ترجمه کرده است. درحالیکه این واژه درزبان عرب بمعنای پرورش دهنده متداولست. شاهد این مدعای ما آیت 276قرآن عظیم، پارهء سوم، سورهء بقره است: یمحق الله الربی و یربی الصدقت. ترجمه: خدا ربا را نابود میکند وصدقات را رشد میدهد. (صفحهء 1)
3 - درسورهء فاتحه دوکلمهء "رب العالمین" را به "صاحب اختیار پروردگار مردم جهان "ترجمه کرده است که خیلیها نا مأنوس است. زیرا خدا پروردگار همه جهانیان اعم سنگ، نبات، حیوان، انسان وخلاصه همه مخلوقات که ما هنوز به شناخت آنها دست نیافته ایم، میباشد. آیا میشود سنگها، نباتات، حشرات وهمچو چیزهای را درشمار مردم آورد؟ (همان صفحه)
نکات فوق الذکر مربوط به ترجمه متنی آیات قرآن بود.
ازان گذشته دراخیر این کتاب نویسنده یک سلسله تعلیقاتی را زیر نام توضیح بعضی از آیات آورده است که نظریات شخص مترجم بوده وبعضی قسمتهای آن خیلیها با نصوص قرآن وحدیث مخالفت دارد. ولی فراموش نکنیم که مترجم اینگونه نظریات را جدا از ترجمه قرآن آورده است که در زیر به ذکر آنها میپردازیم:
1 - در صفحهء 609 درقسمت توضیح آیت 25 سورهءنساء میگوید: "مجازات زنای محصنه صد تازیانه است که نصف آن 50 تازیانه میشود. چون اگر مجازات آن سنگسار باشد، نصف آن (قتل بصورت سنگسار) معنی ندارد. درقرآن حکم سنگسار در مورد مجازات هیچ جرمی وجود ندارد. حکم سنگسار در تورات است."
باین ترتیب مترجم منکر مجازات سنگسار کردن در اسلام است درحالیکه پیامبر و اصحاب وتابعین همه در زندگی خود حکم سنگسار را بالای اشخاص مرتکب زنای محصنه که بالای شان به قسم درست ثابت شد، اجرا کرده اند.
اینکه جزاء های حدودی به کمترین شبهات ساقط میګردد و اینکه طریق اثبات جزا های حدودی در اسلام آنقدر به قواعد و اصول دیګر پیچانده شده که در اکثر موارد وجود این جزا ها در عمل صرف و صرف وظیفه تهدید و وقایه را ایفاء میکنند بحث است مستقل.
2 - در صفحهء 610 دربارهء آیهء 34 همین سوره کلمه "نشوز" را میگوید که فقط در رابطه به عمل جنسی است وبس. سپس درتشریح این گفتهءخود سخنان مبهم آورده است که معلوم نیست هدف اصلی نویسنده چیست وچه میخواهد بگوید.
3- درصفحهء 611 در بارهء آیت 6 سورهء مایده پاره ششم میگوید: "میبینیم که درسال آخر عمر پیامبرحکم وضوء نازل شده یعنی مسلمانان 22 سال بدون وضو‌ء نماز میخواندند. حالا نگاه کنید که چه جنجالی دربارهء وضوء وجود دارد؟" گویا مترجم قصد استخفاف ورفع تکلیف وضو را ازمسلمانان با اینگونه استنباط خود داشته است.
نشانه دیګراز بی کفایتی ارګانهای عدلی و قضایی افغانستان درین امر مسلم است که پارلمان کشور آقای غوث زلمی را ممنوع الخروج اعلام کرد و یک کمیته از علمای مذهبی و اعلام میدارد. اقدام ارګانهای عدلی و قضایی افغانستان بعد از اعتراضات و مظاهرات مردم و محصلان پوهنتون و سیاسیون شاهد دقیق این مدعا است که مراجع عدلی و قضایی در افغانستان بیکاره و غیر فعال بودند و اجراات شان تحت تأثیر فشار های سیاسی است. در کشور که حاکمیت قانون باشد چین عمل و حالت مجاز نیست.
آقای احمد غوث زلمی در اوايل نوامبر ٢٠٠٧ در حالیکه روبه فرار است دستگیر و توقیف میګردد. امر ګرفتاري و توقیف آقای قاری مشتاق احمد که به این ترجمه به اصطلاح بدون صلاحیت فتوی و اجازه نشر داده بود صادر نمودند که مقامات مسؤل نامبرده را در جنوری 2008 نيز دستگیر نمودند.
نشانه دیګر از تخلف از اصول دموکراسی قرن بیست یک این است که عده مراجع تحصیلی ( پوهنتون و محصلان ) را در شرایط که مردم و سیاسیون تریبیون های دیګر دموکراتیک جهت اظهار نظر دارند به خاطر اهداف سیاسی ګروګان ګرفته و مورد سوء استفاده قرار میدهند.
آقای غوث زلمی و متهمین دیگر که به روز پنجشبنه 14 سنبله همین سال به اتهامات که آقای غوث زلمی ګویا ادعای نبوت کرده در ترجمه کتاب وی بنام قرآن پاک تحریف های نیز وجود دارد، که نظر به خواست علماء وحکم ماده 13 قانون اساسی کشور که صلاحیت تعذیرات را به قاضی می دهد دوسیه وی را به محکمه میسپارند. شرکاء جرمی ...... محمد عاطف مسؤول مطبعه نوری که در چاپ این کتاب متهم شناخته شده می گوید که بعد از اخذ مهر تاﺋید ملا امام مسجد تمیم انصار، مهرتاﺋید اتحادیه ژورنالیستان و تصدیق غوث زلمی به چاپ آن پرداخته است.....
حکم محکمه: قبل از ظهر روز پنج شنبه (21 سنبله سال ۱۳۸۷)، ریاست محکمه ی استـﺋناف شهر کابل در جلسه ی علنی و بر اساس اظهارات و اعترافات "غوث زلمی" و همکارانش در تحریف و چاپ قرآن عظیم الشان بدون متن عربی، به حکم ماده ی 130 قانون اساسی افغانستان، مجرم شناخته شدند .
دراین محکمه آقای غوث زلمی به 20 سال زندان تنفیذی، قاری مشتاق احمد ملا امام مسجد تمیم انصار به20 سال زندان تنفیذی،محمد عارف مالک مطبعه ی نوری به جرم نشر این کتاب، به 5 سال زندان تنفیذی و دو برادر غوث زلمی هر یک به هفت و نیم ماه زندان محکوم شدند .
آقای احمد غوث زلمی و آقای قاری مشتاق احمد هردو بعد از چهار محکمه علنی هر کدام به بیست - بیست سا ل زندان محکوم شدند و همچنان مسوول مطبعه نوری نیز به پنج سال زندان محکوم گردیده است.
اما آقای غوث زلمی می گوید که کتاب یاد شده را از صدق دل و حسن نیت خوب نه این که کدام هدف دیگری داشته باشد، به همکاری مالی اهالی مسجد تمیم انصار چاپ نموده است. به گفته وی قرآنکریم در بعضی از کشور های خارجی نیز بدون متن عربی آن به چاپ رسیده که کدام واکنش را بدنبال نداشته است.آقای زلمی در واکنش به این ادعایش که گویا این کتاب به او وحی شده و دست به چاپ این کتاب زده است به آژانس روز گفت: (( من بکلی این مساله را رد می کنم زیرا که حضرت محمد آخرین پیغمبر خداوند"ج" به روی زمین می باشد. آقای غوث زلمی در مورد این که چرا بعد از واکنش های شورای علماء و دیگر ارگان ها فرار کرده گفت:(( بخاطر خاموش شدن سر و صدای مردم می خواستم به کشور پاکستان صرف برای چند روز بروم و دوباره برگردم.))
او ادعا دارد که در خود متن قرانکریم هیچ گونه تحریف صورت نگرفته وتمام انتقادات متوجه توضحات نویسنده اصلی کتاب بوده که در مقدمه آن تذکر یافته است و در این صورت محکومیت بیست سال زندان غیر عادلانه می باشد.
آقای زلمی از آنچه که انجام داده است پشيمان بوده و می گوید:(( من یک مسلمان هستم و کلمه طیبه می خوانم.)).
وی از شخص رﺋیس جمهور دولت اسلامی افغانستان حامد کرزی می خواهد تا بالای موضوع به صورت دقیق غور نموده تصمیم اتخاد نماید.
قاری مشتاق احمد امام مسجد تمیم انصار هنگام محکمه علنی اش گفت:(( من تعلیمات خصوصی دینی دارم نه تعلیمات رسمی و از سواد کامل هم برخوردارنیستم غوث زلمی با حیله و نیرنگ تایید ام را گرفته است.)).
بعد از محکوم شدن احمد غوث زلمی و قاری مشتاق احمد به بیست بیست سال زندان از سوی محکمه ابتدایی سازمان گزارشگران بدون مرز و همچنین سازمان موسوم به " ماده نوزده" خواستار تبرئه و آزادی آنها شده اند.
و اما برای تکمیل بحث توجه شما را به یک افواه جلب میکنم و بحث خود را از ګوشه دیګر با شما در میان قرار میدهم.
افواه چنین است که خانم سجیه از تلویزیون آریانه مطالب را از قومندانان مجاهدین درفلم های ویدیویی به صورت مستـند نشر میکرد و این کست ها توسط همکار مخفی خانم سجیه از کابل برایش ارسال میشد. درین کست های ویدیویی دیده میشد که عده از قوماندانان قبلی به اعمال جنسی و غیر شرعی و بچه بازی و .... دست میزنند.
اینکه این همکار خانم سجیه از کابل به نام داکتر کی بود؟ و تا کجا با نام داکتر احمد غوث زلمی ارتباط دارد ؟ و به همین خاطر آقای غوث زلمی به این نوع باید مجازات شود یک افواه بیش نیست. اما قابل دقت است.
اینکه مراجع استخباراتی کشور های مجاور و مخالفین سیاسی این مسأله را سازمان داده اند تا اغتشاش صورت ګیرد و سند به دست مخالفین مسلح برای نارامی های باشد نیز قابل دقت است.
میګویند در دولت داری در مراجع امنیتی و وزارت داخله شعبه و مدیریت آوازه های سرچوک وجود دارد که بعضی این آوازه ها را تصادفی ندانسته و به صورت آګاهانه سازماندهی میشوند.
و اما عدالت را به اساس این افواهات میتوان تامین کرد؟ جواب واضح است که نه. و اما این افواهات جرﺋت رﺋیس جمهوری ما را کم دل کرده؟ سوالات است که جواب آنرا مسولین امور و مراجع استخباراتی و عدلی تحت الذهن خواهند داشت. اما در صورتیکه محکومین به مواد مخدره و جنایت کاران جنګی مورد عفوه قرار میګیرند چرا به یک خبر به یک مسلمان که مرتکب اشتباه شده و معذرت هم میخواهد به چنین مجازات غیر عادلانه محکوم و به زندان باقی بماند.

افغانستان در شرایط بس دشوار قرار دارد و دارد که اکت دموکراسی را میکند. دیموکراسی با تمام کم و کاستی هایش و بدون موجودیت تعریف جامع و مانع از آن.
بر ما است که با موضع ګیری های روشن و با جرﺋت خو یش از افراط و تفریط ګذشته و نه ګذاریم آرزو های مردم بلادیده خویش را به هدر بریم.
آنهای که امکانات دارند به تشویق های بی جاء نباید تحت نام دموکراسی و آزادی بیان جامعه ما را به تشنج بکشانند. مشکل عمده در جوانان بی تجربه نیست. مشکل عمده در مشاورین و بزرګان است که آګاهانه و نا آګاهانه موجب شر میشوند.

نباید با استفاده از نام دیموکراسی و آزادی ، افراط و تفریط ارزش های معیین جامعه خویش را نادیده ګرفته و به مقدسات خویش بتازند. نباید بنام دیموکراسی در واقعیت به ضد مفاهیم اصلی آن عمل نموده در موارد با برخورد های پوپولیستی در دام یک سلسله مفاهیم غربی که اصلا به جامعه ما سازګار نیست و در برحق نبودن آن هم استدلال دارم. این عمل شان تیشه به ریشه خود خواهد زد و حد اقل سبب تجرید و تنفر جامعه خواهند بود. نباید باری دیګر جامعه ما را به تشنج دوامدار برد. مردم ما رنج و آلام زیاد دیده وآشک و ماتم زیاد را میکشند. پختګی لازم سیاسی و متانت در کار است. نه شود که تحت تاثیر این دسایس به خاطر حفظ قدرت و کرسی خویش به هر عمل شرعی و غیر شرعی دست بزنند و شرمنده دنیا و آخرت شوند.
نباید منافع و مصالح شخصی خویشرا بر منافع و مصالح ملت، عدالت و اسلام برتر دانست.مسوولین و سیاسیون و پیشتازان جامعه ما، آنهاییکه خود را خدمتګار ملت و خادم دین رسول الله میدانند به قاضی و وجدان و محاکمه داخلی خویش مراجعه نموده با دقت ، همه جانبه اندیشیده با پیګیری ، متانت و پختګی سیاسی با جریت اقدام نمایند.
بیست سال حبس برای آقای احمد غوث زلمی و قاری مشتاق احمد ظلم و تعدی ضد اسلامی و بی عدالتی بیش نیست. متاسفم که وکلای مدافع این افراد موضوع را کماحقه پیګیری نه کرده و ضعیف عمل نموده اند.
با تجربه بیشتر از ۱۵ساله قضایی و و کالت خویش و با تجربه ترجمانی خویش درمسایل عدلی و قضایی و شناخت خویش از دین مقدس اسلام و قوانین مدنی و مدرن جهان امروز با مسولیت تام ګفته میتوانم و میګویم که حکم مذکور حکم غیر عادلانه تحت تاثیر مسایل سیاسی و فشار و مخالف منافع اسلام و جامعه و مردم ما است.

علل غیر عادلانه بودن این حکم قسما در بالا آورده شد اما فشرده این علل و استناد را ذیلا تقدیم میدارم:
۱/ مخالف احکام قانون است. در قوانین نافذ کشور در صورت اهانت به دین سه ماه حبس پیش بینی شده.(من قاضی و اصدار کننده حکم نیستم و متن قانون در دستم نیست اما ماده و محتوی قانون در افغانستان به همین منوال است).
۲/ صدور حکم نه بر اساس مواد قانون بلکه بر اساس فشار اذهان عامه صادر شده.
۳/ در صدور حکم بخاطر ایجاد تشنج و ایجاد مشکل سیاسی در افغانستان و زمامداران فعلی که آنها را درمشکل قرار داده با غرب دست به ګریبان سازند صادر ګردیده.
۴/ به شناخت من این حکم باز هم ثابت میسازد که امکانات ادارات استخباراتی کشور های مجاور در سازمان دهی این حالت و صدور چنین حکم هویدا است. تلاش چنین است تا جهان غرب را به ګردن حکومت افغانی انداخته و به آنها نشان دهند که حکومات که از شما در ایجاد آن سهم داشتید همان اعمال را میکنند که به علت آن به ایران انتقاد میشود.
خوانندګان محترم برادران و خواهران ګرامی!
خداوند متعال در قران کریم میفرماید: انا نحن نزلنا الذکر وانا له لحافظون – الایه) ما به تحقیق ذکر را نازل کردیم و ما نګاه بان و حافظ آن ایم. ما مسلمانان به این معتقدیم که تلاش آګاهانه و غیر آګاهانه ، تلاش مزدورانه و یا معذورانه برای اهانت وتحریف دین مقدس اسلام و نصوص شرعی تلاش است مذبوحانه و جای را نه خواهد ګرفت. ما مسلمانان به این عقیده داریم و خداوند متعال در قران کریم چنین وعده را داده است. ان الله لایخلف المیعاد – ان شاء الله.
مشکلات مردم افغانستان و کشور ما زیاد است. ما به زعامت صالح، با تجربه و شجاع و مشروع افغانی ضرورت داریم که از تطبیق قانون ترس نداشته و دست آوردهای بشری را با جریت عملی ساخته و توانانی اداره کشور را داشته باشد.
ګفتنی های زیاد هست اما من مستقیما به مســأله محاکمه برګردم: میګویند با دموکراسی کسانی مشکل بیشتر دارند که آنرا امر جدی تلقی میکنند. کسانیکه که آنرا روپوش جنایات خویش استفاده میبرند به دموکراسی چندان مشکل ندارند.
جهان و مردم افغانستان متوجه قضایای مختلف افغانی اند. درمورد محاکمه آقای احمد غوث زلمی، آقای قاری مشتاق احمد و .... با حساسیت خاص برخورد صورت میګیرد. از جریان بالا به صراحت واضح است که این متهمین ( محکومین ) عمل خلاف و بالاتر از صلاحیت خویش نموده اند. از تمام شواهد و قراین هویدا است که متهمین مسلمانان متدین و قصد خدمت داشتن و به ګناه خویش متوجه شده و از عمل خویش نادم اند. لذا جزا تعیین شده به صورت قطع غیر عادلانه است.
از انجاﺋیکه دین اسلام به موعضه حسنه جهانی شده و در قلب میلیون ها انسان جای ګرفته سفارش میکنم که بخاطر منفعت اسلام، منافع افغانستان و بادر نظر داشت جلوګیری از فتنه و شر - و مطابق قوانین نافذ ضرورت و درست بود و هست که کار توصیه و تنویری میشد و به اعتراف و پشیمانی این متخلفین اتکاء ګردد. اګر من قاضی شان میبودم جزاء مناسب برای شان : مدت سه الی شش ماه حبس تنفیذی و برای هریک شان و با سه سال حبس تعلیقی حکم صادر میګردم. اما چنانچه مکرر ګفتیم عدالت و قانون باید در محکمه و مطابق به مواد قانون نافذ در وقت ارتکاب جرم تطبیق میشود. قوانین مابعد در صورت که به نفع مدعی علیه باشد و مدعی علیه آنرا درخواست کند قابل اجراء است. من دیګر به جزﺋیات نمی روم و ازین اګر مګر ها میګذرم.
در صورت ظهور دلایل جدید وزیر عدلیه میتواند بخاطر تخلف از قانون موضوع را بار دیګر احیاء و مراعات قانون را نظارت کند. تا درصورت تخلف از قانون در موضوع غور شود.
و در جهان و جوامع پیشرفته که افغانستان هم عضو جامعه مدنی است و قرار داده های معیین جهانی را امضاء کرده باید امکانات غور وبررسی احکام صادره محاکم افغانی توسط محاکم بین المللی موجود باشد که این موضوع را به وکلای مدافع اقای کامبخش و اقای زلمی و ... میګذارم.
به فهم من اګر مصلحت اسلام، وطن و مردم افغانستان را خواهانیم باید علماء و روحانیون ، دیگر مراجع و سازمان های اجتماعی به شمول کسانی که موضوع را به پارلمان مطرح کردند تشکیل نشست ها نموده و با در نظر داشت عذر خواهی مرتکبین عمل خلاف برای شان عفوه و از رﺋیس جمهور افغانستان خواهش نمایند که برای شان فرمان عفو صادر کند. رﺋیس جمهور کشور صلاحیت تصمیم ګیری را دارد. رﺋیس جمهور افغانستان بعد از سلسله مراتب فوق میتواند تصمیم عفو شان را اتخاذ وبه این ترتیب عمل به نفع اسلام و
افغانستان نموده و شر را خاموش نمایند.
هموطنان ګرامی این بود نکات چندی که با شما در میان ګذاشتم. از افراد خیر اندیش و خیر خواه و مسلمانان کشور و جهان، سازمانها و تشکلات افغانی و جهانی علاقمند وضع افغانستان، همچنان از تمام ویب سایت ها، وسایل نشراتی کشور توقع داریم که امید از طریق تمام امکانات خویش در امر خیر و فسخ این حکم غیر عادلانه و غیر قانونی با صدور قطعنامه ها نوشته ها و اظهار نظر های خویش رسالت خود را اداء و در دفع شر و رهایی آقای احــمد غوث زلمی و قاری مشتاق احمد مساعدت نموده و مسأله را به نــــفع اســـــلام و امر خیر خاموش سازند. و ما علینا الی البلاغ المبین
داکتر صلاح الدین سعیدی – سعید افغانی - مؤرخ ۲۲/۹/۲۰۰۹
مرکزکلتوری د حـــــق لاره و مــــرکزمطالعات ستراتیژیکی افغان
تلفون همراه-- ۷۸۸۶۴۷۴۶۳۸- ۰ - ۴۴ ۰۰
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
( نوت: برای تفصیل همچنان میتوانید به نوشته محترم امین الدین سعیدی – سعید افغانی یک از مدیران مرکــز مطالعات ستراتـیــژیکی افغانی ومسؤل مرکز فرهنگی دحــق لاره - جرمنی تحت عنوان (داستان طبع ونشر کتابي بنام «قران پاك» توسط آقای احمد غوث زلمي درافغانستان ۲۰۰۹منتشره ویب سایت ها و نشرات کشور مراجعه فرمایید).