راه حل بحران سیاسی افغانستان بعد ازانتخابات ۱۳۸۸

زیرمتون
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

دوکتور صلاح الدین (سعیدی – سعید افغانی)

Solution for The Political Crisis After The Presidential Election 2009 of Afghanistan
(In Dari/Farsi Language)

انتخابات را بهترین دست آورد جوامع بشری دانسته و آنرا بهترین و یګانه وسیله مشروعیت نظام سیاسی میدانیم. از جانب دیګر ما از تدویر کنفرانس بین المللی که توسط آلمان و انګلستان در مورد افغانستان درین آواخر پیشنهاد شده پشتیبانی میکنیم. اما فهم ما از تدویر کنفرانس بین المللی مذکور راجع به افغانستان با فهم ما از کنفرانس بــن که حدود هشت سال قبل دایر ګردید، متفاوت است. درین کنفرانس پیشنهاد شده بین المللی میتوان به یک سلسله توافقات عمومی وهماهنګی کمک های جهانی به افغانستان، تفاهمات وتعین ستراتیژی های معیین کشور های جهان دررابطه به افغانستان ومنطقه توسط حاضرین کنفرانس نایل آمد. آما تعیـین زعامت و رهبری برای یک ملت راه و تعیین خطوط اساسی آینده کشور و نوع نظام سیاسی را باید خود ملت و از طریق انتخابات و مراجعه به مردم و استفاده دقیق، درست و شفاف از این انستیوت دموکراسی به نام انتخابات تصمیم بګیرد.

از آن جاییکه قبل از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ از قانون اساسی افغانستان تخلف شد و در جریان انتخابات تقلبات خواسته و نا خواسته به موافقه و یا هم عدم موافقه خود کاندیدان ریاست جمهوری صورت ګرفته و این چانس مردم افغانستان به نحوی صدمه شدید دید، لذا برنده این انتخابات هرکی باشد مشکل افغانستان را حل کرده نخواهد توانست و مشروعیت حاکمیت بوجود آمده ازین انتخابات مورد سوال قرار خواهد داشت. حکومت اﺋتلافی مانند یک تاکتیک مؤقت چاره است اما راه حل نیست. عاملین این حالت و مسؤلیت عمده و اساسی آن قبل از همه به دوش اداره حاکم افغانستان و مخالفین مسلح حکومت افغانستان است.
با درنظرداشت واقعیت های موجود در افغانستان و آنچه ګذشت به صورت مختصر میخواهم بګویم که:
ضرورت است حین بحث بالای موضوعات افغانستان و جستجوی راه های حل باید و باید به عوامل و فاکتور های مؤثر درین وضعه، این بدبختی ها و تراژیدی مردم ما متمرکز شد. در روشنی این تشخیص راههای حل و برآمدن ازین مضیقه را جستجو کرد. راه های حل پرګمتیک که به کوتاه ترین مدت زمانی و حد اقل مصرف به نتایج مطلوب نایل آمد. بلی باید به اساس فرومول ( داکتر بګو مرض من چه و چاره ام چه خواهد بود ؟) عمل کرد.
ما مطمین ایم بدون استفاده وسیع سیاسی از برتری نظامی و بدون جستجوی راه حل سیاسی مشکل افغانستان حل نه خواهدشد.

دقیق این است که تخنیک و امکانات جهان امروز جهان را به یک قریه کوچک مبدل ساخته. حوادث یک ګوشه این قریه خورد به ګوشه دیګر قریه تأثیر مستقیم میګذارد.
به فهم و شناخت ما عوامل و فاکتور های اصلی و فرعی، عوامل داخلی و خارجی که موجب تراژیدی، ادامه دهنده این تراژیدی مردم کشور ما و مستضعفین منطقه ګردیده است به صورت ذیل خلاصه شده میتواند:
موقعیت جغرافیایی، همسایه های قوی، عدم موجودیت رهبری قوی و سالم ، موجودیت نظام ها و حاکمیت های غیر مشروع و دیسانت شده غیر شایسته با عدم فهم لازم مسلکی و در مواردغیر صادق، استفاده از نسخه های تاریخ زده، سیاست کادری غلط و غیر مشروع، سیاست اقتصادی مافیایی و غیر شفاف، بازار آزاد لجام ګسخته و مردود قرن ګذشته، سوء استفاده از مفاهیم دموکراسی، آزادی و برابری ، سطح نازل حاکمیت و ظرفیت های مراجع عدلی و قضایی، عدم موجودیت اراده سیاسی برای تطبیق قانون، سیستم نظام های سیاسیی و اقتصادی نادرست و غیر متوازن ، ترکیب ملی ( از عین قوم و ملیت تعداد بیشتر آن در خارج از مرز های افغانستان قرار دارد)، بازی های بزرګ جهانی شرق و غرب از جمله مجادلات سیستم کمونستی و سرمایه داری و قدرت های جانشین آن، میدان زور آزمایی قرار دادن افغانستان توسط ایران و روسیه از یک جانب و امریکا از جانب دیګر، کشور های عربی در رأس عربستان سعودی با اندیشه های سنی ضد مذهب شیعه و ایران شیعه از جانب دیګر، دین و عقیده دینی کورکورانه و وابستګی مردم به رای و نظر عالمنما های دینی و عدم شناخت عده از مردم ما از دین به صورت درست یعنی اعتقاد به خرافات به نام اسلام، پیشداوری های در برابر دین اسلام، اختلافات هند و پا کستان، موجودیت دشمنی تاریخی افغانستان و پاکستان بر خط دیورند و در نتیجه آن سیاست های دو رویه و لاش خورانه حاکمیت های پاکستانی در طول تاریخ ( با تردید معیین درمورد حکومت ملکی امروزی ) و به تأسی از آن موجودیت اداره استخبارات نظامی پاکستان با سیاست دو رویه و مستقل ضد افغانی آن( سازمانها و افراد زیاد منطقه و افغانستان تحت تأثیر این اداره استخباراتی اند که این شحصیت ها و سازمان را به زعم خویش به منافع استراتیژی پاکستان سوق داده و این شخصیت ها و سازمان ها مستقل عمل کرده نمیتوانند)، سیاست و برخورد دوګونه و غیر عادلانه قدرت های مطرح جهانی بر مسایل موجود جهانی، عدم توجه به تأمین عدالت و عدم اعتماد و احترام متقابل در سطح جهانی و برخورد های استکبار منشانه شان، ناکارا بودن سازمانهای بین المللی ناظر و مجری نورمها و فیصله ها جامعه جهانی، موجودیت و ادامه معضله اسراﺋیل و فلسطین (عدم کار به این نظر که این سرزمین در طول تاریخ سرزمین فلسطین بود و این سرزمین و فلسطینی ها ادیان و اقوام مختلف به شمول عرب، یهودی، مسیحی، نصارا، مسلمان و ... داشت و دارد، حاکمیت ایجاد شود که اتباع آنرا تمام ګروه های فوق به اساس تابعیت و مراعات قانون تعیین کند - متأسفانه واقعیت و وضع سیاسی فعلی درآن منطقه سیر منفی را میپیماید.) و بلاخیره منافع اقتصادی کمپنی های بزرګ سلاح سازی جهانی و تاجران خون و آلام انسان و انسانیت، قرار داد های پر درآمد نظامی در افغانستان، این همه همان عوامل و فاکتور های است که در تراژیدی مردم و کشور ما افغانستان و ادامه آن تأثیر مستقیم داشته و خواهد داشت.
به یقین کامل ګفته میتوانیم که اګر کسی خواهان حل مسأله افغانستان است باید بداند که بدون توجه به فاکتور ها و عوامل و عدم حل و عدم توجه به مسایل فوق نمیتواند به حل نهایی کامل وشامل مسأله افغانستان نایل ګردد. اما به صورت نسبی میتوان اندازه این آلام و تراژیدی های مردم ما و جهان را تقلیل بخشید.
ضرورت است و باید تشخیص کرد که راه حل و برطرف کردن عوامل که مانع صلح و رفاه مردم ما و جهان میګردد چیست و چګونه این موانع برطرف ګردد؟ مطمیین ایم بخش ازین عوامل خارج از اراده ما است و تشریک مساعی جهانی را خواهان است که زمان نیز میطلبد.
بلی فرصت ها را نباید از دست داد. با قصد و اراده نیک ، با یک حرکت انسانی، ملی و مردمی با یک حرکت حوصله مندانه و متداوم، با برده باری و پیګیری، بدون پیشداور، با علم و منطق، با فهم و درایت و استواری، با استفاده وسیع از تجارب بشریت، با تفاهم نیک و خیر اندیشی و بدون شتابزدهګی باید راه های حل را جستجو کرد و برای رسیدن به صلح، سعادت و رفاح انسان و انسانیت کار مشترک نمود.
ما به این باور ایم که صرف نام ګرفتن کمبودیها به درد نخواهد خورد ضرورت است تا راه های حل مشخص نیز پیشکش شود. ما در نوشته ها و موضع ګیری های خویش چنین نموده ایم و اینک به همین سلسله یک پیشنهاد مشخص ما درین مرحله:

بخاطر احترام به شجاعت و مردانګی مردم افغانستان که با تمام دشواری ها به صندوق رای دهی رفتند تا با ابراز نظر خویش رسالت خویش را اداء نمایند. واقعیت ها در جریان انتخابات و تمام شواهد ګواه برین است که درین انتخابات تقلب صورت ګرفته و اداره آن ضعیف بود. بناء این انتخابات ریاست جمهوری باید به دور دوم برود. هر کس درین انتخابات موفق شد مشروعیت وی نیز به نحوی مورد سوال قرار خواهد داشت. لذا به تعقیت آن در ظرف شش ماه آینده لویه جرګه افغانستان دایر و در روشنی توافقات کنفرانس های بین المللی و تفاهمات مقدماتی دیګر مردم افغانستان قانون اساسی افغانستان تغییر و سیستم ریاستی اصلاح شده که درآن توازن بین قوای سه ګانه باشد و یا هم سیستم پارلمانی به تصویت برسد.
با تجارب بدست آمده و دلایل متعدد دیګر در قانون اساسی آینده به فهم، استدلال و پیشنهاد ما باید رﺋیس جمهور باید با مکانیزم خاص نه به طور مستقیم توسط مردم بلکه توسط پارلمان افغانستان ( مشرانو جرګه و ولسی جرګه ) به نحوی انتخاب شود که طریق انتخاب آن ایجاب رای حد اقل بیشتر از نصف تمام اراء پارلمان را نموده و سبکدوشی وی با یک سلسله شرایط دقیق تر که ضرورت به سه برچهار تمام اراء پارلمان افغانستان را تقاضا کند صورت ګیرد. ( جزﺋیات تفصیل میخواهد).
به این ترتیب یک سال بعد از انتخاب رﺋیس جمهوری که به اساس انتخابات سال (۲۰۰۹م) ۱۳۸۸(هـ ،ش) ګویا انتخاب شده رﺋیس جمهوراز وظیفه استعـفاء و مطابق به قانون اساسی جدید رﺋیس جمهور جدید کشور توسط وکلاء مشرانو جرګه وولسی جرګه برای مدت پنج سال الی اخیر همین یک سال و در روشنی قانون اساسی جدید انتخاب ګردد.
مطمینا در قانون اساسی به انتخابی بودن وکلا ء بیشتر اتکاء شود تا به انتصابی بودن شان.
به چنین میکانیزم باید توسط نیرو های سیاسی افغانی و کنفرانس های بین المللی مشروع در مورد افغانستان توافق مقدماتی صورت ګیرد. (جزﺋیات تفصیل میخواهد).
چنین است یک پیشنهاد خیرخواهان و پرګمتیک که برای خروج از مضیقه فعلی کشور ما پیشنهاد شد. (جزﺋیات تفصیل میخواهد).
والسلام به نماینده ګی مرکزمطالعات ستراتیژیکی افغان و مرکز کلتوری د حق لاره :
دوکتور صلاح الدین (سعیدی – سعید افغانی)

Presented by:
From : Dr. Salahuddin Sayedi - Said Afghani
Director Of Afghan Strategic Studies & The Culture Centre of DE HAQ LAARA
Phone: +447886 474 638
Email: دا بریښنالیک پته د چټیاتو تر وړاندې ساتل کیږي. تاسې د جاوا سکریپټ فعالولو ته اړتیا لرئ څو یې وګورئ. Date: 17/09/2009
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Please confirm that you received this email!