امروزپاکستان در کدام اتش می سوزد؟

زیرمتون
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

رحمت اله روان

پاكستان فعلا در همان اتش داغ وسوزان می سوزد که توسط همان رهبران پاکستانی برای افغا نستان درنظر ګرفته شده بود به یاد دارم که جنرال اختر ریس ای.اس.ای دوران ضیا ولحق میګفت وبالای رهبران مجا هدین تا کید میکرد که شهرکابل باید در اتش بی سوزد و براي افغانستان همیشه جنګ سفارش میکرد. مردم افغانستان سالهاست به پاكستاني ها گفته اند كه شعله و دود اين آتش افروختانده شده شما در درون خانه ما روزي چشمان شما را نيز كور خواهد كرد،ګرچه ما افغانها طرفدار جنګ واتش سوزی برای هیچکس نه میباشم خصوصا برای همسیګان مسلمان خویش بخاطر اینکه لحظات دلخراش جنګ توسط اجنبیان واجران داخلی تجربه کرده ام اینک امروز پاکستان در همان اتش می سوزد که جنرال اختر وبه تعقیب ان جنرال حمیدګل برای افغا نستان شعله ور سا خته بود وبرای افغانستان در نظر داشت .متقاعد جنرال حمیدګل نیز در این اخیر درمورد بحرانی شدن اوضاع باکستان ابراز تشویش کرده است ودریک ګفت ګو مطبوعاتی چنین ابراز نظر نموده است .
رييس اسبق اطلاعات نظامي پاكستان تاكيد كرد: چنانچه آمريكايي‌ها افغانستان را ترك نكنند، پاكستان با يك كودتا روبه‌رو خواهد شد .
جنرال حميد گل، رييس اسبق اطلاعات نظامي پاكستان كه كارشناسان غربي وي را سازمان دهنده‌ي جنگ عليه روس‌ها در افغانستان وسازنده‌ي طالبان افغانستان مي‌دانند در گفت‌وگو با روزنامه‌ي الشرق الاوسط - چاپ لندن - اظهار داشت: طرف‌هاي زيادي در درگيري‌هاي قبيله‌نشينان در مناطق قبيله‌يي‌نشين پاكستان دست دارند كه يكي از اين طرف‌ها كساني هستند كه قصد انتقام‌جويي از كساني را دارند كه پس از حملات 11 سپتامبر پاكستان را با چنين وضعيتي روبه‌رو ساخته‌اند، به ويژه كساني كه قصد انتقام‌جويي از عاملان حملات نظامي در مسجد لال را دارند كه البته اين گروه‌ها با روي كار آمدن در پاكستان فعاليت چنداني ندارند .
وي افزود: گروه دوم عناصر جنايتكاري هستند كه از شهرهاي پاكستان فرار كرده و به مناطق قبيله‌نشين روي آورده‌اند و مجاهدان مي‌دانند كه اين عناصر جنايتكار هستند و از آنها حمايت نمي‌كنند .
اين مقام اسبق نظامي پاكستان خاطرنشان كرد: گروه سوم سازمان اطلاعات آمريكا است كه بيش از 50 مرکز در مناطق قبيله‌نشين ايجاد كرده و اين مراکز نيز تحت حمايت سازمان اطلاعات هند قرار دارند و شهروندان پاكستاني و عناصر خارجي در مناطق قبيله‌نشين را جذب مي‌كنند و طرف چهارم نيز مجاهداني هستند كه خواهان خروج از پاكستان و مبارزه هستند اما زماني كه ارتش پاكستان عليه آنها عمليات انجام مي‌دهد گزينه‌اي جز رويارويي با ارتش پاكستان ندارند و اين همان چيزي است كه آمريكايي‌ها مي‌خواهند، يعني مبارزه با ارتش پاكستان نه رويارويي با آمريكايي‌ها و نيروهاي بين‌المللي .
حمید ګل در خصوص كمك‌هاي اطلاعاتي پاكستان در تشكيل گروه طالبان و تاواني كه اكنون براي مبارزه با اين گروه پرداخت مي‌كند، گفت: ما در ابتدا به طالبان كمك كرديم اما اين كمك‌ها سال 1989 متوقف شد و همه چيز پايان يافت، اكثريت اعضاي طالبان جزو افغاني‌هاي بازنشسته‌اي بودند كه در جنگ افغانستان در سال 1989 آموزش ديدند اكنون حدود 20 سال است كه آموزش‌هاي ما متوقف نشده است و طبيعتا اشتباه است كه گفته شود، اين نيروها را آموزش داده‌ايم .
وي در خصوص اينكه طالبان پاكستان از چه كانالي تغذيه‌ي مالي و تبليغاتي مي‌شود، اظهار داشت: آمريكايي آنها را به سلاح و تجهيزات مجهز مي‌كنند، نيروهاي طالبان پاكستان آماده‌ي پذيرش سلاح از هر منبعي هستند، همانطور كه در دوره‌ي جهاد افغانستان نيز روس‌ها به آنها براي رويارويي با ارتش پاكستان سلاح مي‌دانند كه البته آنها برخلاف نظرات روس‌ها با ارتش پاكستان نجنگيدند. اما اكنون وضعيت فرق كرده است آنها از آمريكا پول و سلاح دريافت مي‌كنند و با ارتش پاكستان مي‌جنگند و دليل آن اين است كه ارتش پاكستان آنها را مي‌كشند و اقدام به عمليات‌هاي نظامي گسترده عليه آنها مي‌نمايد .
رييس اسبق اطلاعات نظامي پاكستان در خصوص حضور نيروهاي آ‌مريكايي در افغانستان اظهار داشت: چنانچه آمريكايي‌ها درايت داشته باشند، طي يك سال افغانستان را ترك مي‌كنند و چنانچه در اين خصوص مدبر نباشند، پاكستان با كودتايي روبه رو مي‌شود كه نتيجه‌ي حضور آمريكايي‌ها در افغانستان است. آنها براي گريز از شكست در افغانستان بايد تا 2010 يا 2011 افغانستان را ترك كنند .
وي اظهارات آمريكايي‌ها مبني بر تلاش تشكيلات القاعده جهت دستيابي به سلاح كشتار جمعي را تبليغات آمريكا براي سركوب قدرت هسته‌يي پاكستان دانست و افزود: هدف اساسي آمريكايي‌ها برنامه‌ي هسته‌يي پاكستان است .
اين مقام اسبق پاكستان هم‌چنين عنوان داشت كه مسووليت حمايت از برنامه‌ي هسته‌يي پاكستان بر دوش آصف علي زرداري، رييس جمهور پاكستان است .
سپردن منطقه سوات به دست افراطگرایان در پاکستان، مسئلهای است که نمیتوان به سادگی از کنار آن گذشت در 16 اپریل 2009، دولت مرکزی پاکستان توافقنامهای را با گروه افراط در منطقه سوات به امضا رساند که به آنها اجازه داد تا با توجه به قوانین شریعت در این منطقه به حکمرانی بپردازند .
نیروهای طالبان به مدت بیش از دو سال بود که در راستای برقراری سیستمی جدید در دره سوات، این منطقه را به آشوب کشیده بودند. شرط اصلی دولت مرکزی پاکستان برای امضای این توافقنامه، خلع سلاح نیروهای افراطی در منطقه سوات بود. اما شرایط حتی در این راستا نیز حرکت نکرد و درحالی که یوسف رضا گیلانی صدراعظم پاکستان در امریکا به سر میبرد، آصف علی زرداری رییس جمهور پاکستان پس از فشارهای هر حزبیها و قانونگذاران کشور بدون توجه به عدم خلع سلاح افراط گرایان در این منطقه توافق نامه را امضا کرد .
اعلام این توافق بعد از تایید پارلمان توسط رییس جمهور در پاکستان اولین موفقیت برای جریان افراط است. تا امروز تمامی پیروزیهای جریان افراط در پاکستان جنبه نظامی داشت و اکنون این یک موفقیت سیاسی برای آنها به شمار میرود. آنها با تکمیل کردن پیروزیهای نظامی اکنون به پیروزی سیاسی دست پیدا کردهاند، خصوصا که جغرافیای این پیروزی سیاسی خارج از مناطق قبیلهای است و در حقیقت یک مکان نزدیک به پایتخت است.. سوات تنها 160 کیلومتر با اسلامآباد فاصله دارد. منطقهای است زیبا و توریستی که امروز حتی مدارس دخترانه آن تعطیل شدهاست و قوانین شریعت در آن اجرا میشود .
این حادثه تقریبا همان اشتباهی که یک بار در منطقه موسی قلعه هلمند اتفاق افتاد که هم حکومت مرکزی افغانستان و هم برخی از کشورهای غربی پشت این تفکر بودند و بعدها همگی فهمیدند که این مسئله اشتباهی بیش نیست و هزینههای زیادی را به مردم افغانستان و منطقه تحمیل کرد. امروز هنوز معلوم نیست این اشتباه دولتهای غربی و دولت مرکزی در پاکستان چه حجمی از منطقه را تحت تاثیر قرار خواهد داد و بهای این اشتباه را چه کسانی چگونه پرداخت خواهند کرد .
این توافقنامه را میتوان به دو هدف مشخص مربوط دانست :
اول اینکه دولت مرکزی اکنون بسیار ضعیف است ضعف دولت مرکزی میتواند اصلیترین دلیل این توافقنامه باشد. عده ای بر این عقیده اند که این ضعف دولت مرکزی به زودی دولت را از پای در خواهد آورد و این 6 ماهه آخر حیات دولت مرکزی پاکستان است
پاکستان کشوری است هستهای که فروپاشی دولت مرکزی آنهم در شرایطی که جریان افراط خود در سرزمینهایی از این منطقه حکمرانی میکند میتواند بسیار خطرناک باشد. مسلما نه تنها دولتهای غربی بلکه هیچ یک از کشورهای جهان نمیتوانند جهانی را تصور کنند که طالبان با در دست داشتن سلاحهای هستهای، هر کجا که بخواهد لشگر خود را پیاده کند. من فکر نمی کنم که حتی اگر تسلیحات هسته ای پاکستان به دست طالبان بی افتد، بخواهد از آن استفاده کند، بلکه به راحتی میتواند نیروهای خود را هر کجای دنیا که بخواهد پیاده کند و جنگی را که علیه جهان آغاز کرده است به نفع خود به پایان برساند. این مسئله درگیری ذهنی کشورهای غربی هم هست اما با توجه به حرکتهای غلط غرب در گذشته در این منطقه میدانیم که آنها تاکنون نتوانستهاند شناخت درستی از آنچه در افغانستان و پاکستان میگذرد به دست آورند و همچنان به اشتباههای خود ادامه میدهند، بنابراین تعجبی نخواهد داشت که حرکت بعدی آنها نیز در راستای همین برداشتهای غلط باشد. نگاه سطحی به مسائل این منطقه به خصوص پس از جریان 11 سپتامبر 2001 سبب شد تا همواره برنامهریزیهای داخلی و خارجی در پاکستان با شکست روبه رو شود. این شکستها همراه با یک مدیریت ضعیف چه از طرف دولت مرکزی پاکستان و چه از طرف دولتهای خارجی حاضر در منطقه سبب شد تا وضعیت روز به روز وخیمتر شود. نگرانی در این خصوص آنجا فزونی مییابد که در این صفحه شطرنج مهره دیگری برای دفاع باقی نماندهاست و با یک حرکت اشتباه، شاه بازی کیش مات میشود .
دومین دلیل حوادث اخیر درک نادرست برخی از کشورهای غربی از شرایط موجود در منطقه، بخصوص در پاکستان و افغانستان است. امریکا با حمله به افغانستان برای نابودی طالبان این منطقه را وارد جریانی کرده است که مقابله با آن روز به روز دشوارتر میشود .
پس از این توافقنامه برخی با بیان این مطلب که امضای این توافقنامه به بازسازی طالبان در این منطقه و نفوذ دوباره و بیشتر در افغانستان منجر خواهد شد از آن انتقاد کردند، اما با توجه به آماری که وجود دارد طالبان و یا همان گروه افراط چه خود را بازسازی بکنند و چه نکنند، در آنجا دارای قدرت و توانایی است. بخشی از این قدرت، قدرت خودشان است و بخشی هم مربوط است به برنامههای اشتباهی که طرف مقابلشان در این مدت پیاده کرده است و باعث تحریکشان شده است .
مسئلهای که بیش از بازسازی طالبان در منطقه خطرناک است این واقعیت است که طالبان یک گروه و یک تفکری است که تنها به منطقه سوات بسنده نخواهد کرد و پس از مدتی مسلما سهم بیشتری درتمام پاکستان را طلب خواهد کرد. در این شرایط است که وضعیت منطقه بیش از گذشته رنگ وحشت به خود میگیرد. در واقع نزدیکی به اسلامآباد یعنی نزدیکی به سلاحهای هستوی پاکستان میشود .
شمار زيادي از مقام هاي اطلاعاتي، دفاعي و ديپلوماتيك آمريكا اعلام كرده اند كه براي جلوگيري از تبديل پاكستان مسلح به سلاح هسته يي به منطقه تحت كنترل شبه نظاميان و تروريست ها كه نسبت به مناطق مخفي افغانستان، تهديد بزرگ تري براي آمريكا هستند، اميد بسيار كمي وجود دارد .
به گزارش، يك مقام اطلاعاتي آمريكا گفته: در اين كه فاجعه اي با مقياس وسيع در حال وقوع است، ترديدي نيست
ديويد كيلكالن، يك افسر متقاعد، مشاور پيشين وزارت امورخارجه آمريكا و مشاور فعاليت هاي ضد شورش دولت باراك اوباما، رييس جمهور آمريكا در اين باره گفته: پاكستان 173 ميليون نفر جمعيت، 100 سلاح هسته يي، ارتشي بزرگ تر از ارتش آمريكا با مقرهاي القاعده مستقر در دو سوم اين كشور را دارد كه دولت بر آن ها هيچ كنترولي ندارد .
يك مشاور پنتاگون، نيز گفته: ديگر اميدي براي نجات پاكستان وجود ندارد، اگر 10 سال ديگر پاكستان را ببينيد، فكر مي كنم شبه نظاميان دولت را سرنگون كرده باشند .
سناتور دموكرات جان كري از ايالت ماساچوست و رييس كميته روابط خارجي سنا در آپریل در پاکستان گفت: دولت بايد فوريت و اختصاص منابع خود را براي مبارزه با افراط گرايي افزايش دهد .
از سوي ديگر احمد رشيد، نويسنده پاکستانی میګوید «طالبان هم اكنون به يك نيروي خود كفا تبديل شده» است،همچنان درجریان كنفرانسي در واشنگتن گفته: طالبان براي پاكستان برنامه دارد. برنامه آن ها كمتر از سرنگوني دولت پاكستان و طالباني كردن كل كشور نيست .
افزون بر اين به گفته مقام هاي بلندپايه دفاعي آمريكا، وضعيت در پاكستان و چهار اطراف ان به طور فزاينده اي وحشتناك است .
اين مقام ها عنوان كردند كه باراك اوباما، رييس جمهور آمريكا احتمالا 10 هزار نيروي ديگر را علاوه بر 21 هزار و 500 نيرويي كه وعده داده بود به منطقه خواهد فرستاد .
ميشل فلاورنوي، معاون وزارت دفاع در امور سياسي نیز ګفته است كه دولت آمريكا هنوز ملاك هاي پيشرفت را تعيين نكرده است .
اما پيش بيني كرد كه آمريكا مجبور به پرداخت هزينه هاي زياد انساني و مالي در جنگ عليه شبه نظاميان است .
هم چنين جنرال ديويد پترائوس، به قومندان نيروهاي مركزي آمريكا، از قابل اتكا بودن نيروهاي امنيتي پاكستاني در حمايت از تلاش آمريكا در جلوگيري از گسترش افراط گرايي در جنوب آسيا ابراز ترديد كرد .
پترائوس ګفته است كه پاكستاني ها از اعتماد آمريكا در گذشته سوء استفاده كرده اند. ودرپیمان صادق نه بود
اما اعلام كرد كه آمريكا بايد تعهدش را به منطقه نشان دهد و گفت: مهم است كه آمريكا را به چشم يك هم پيمان قابل اتكا ببيند. ودر مبارزه علیه تروریزم از خود سعی وصدافت لازم نشان دهند .
وزیر امور خارجه آمریکا توافقنامه اخیر دولت پاکستان و اسلامگرایان این کشور را مورد انتقاد قرار داده است .
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، در سخنانی در برابر یکی از کمیته های کنگره این کشور، نسبت به عواقب اجرای توافقنامه دولت پاکستان و یک افراطیون اسلامگرا در دره سوات، در شمال غرب این کشور، ابراز نگرانی کرده و گفته است که وضعیت پاکستان خطری مهلک را متوجه امنیت جهان می کند .
همچنان هيلاري کلينتون وزير امور خارجه امريکا در مجلس سناي کشورش نيز گفته است که امريکا طالبان را ايجاد و پاکستان را به حال خود رها کرده است وی اظهار داشت: بايد گفت که مشکلاتي که هم اکنون با آن رو به رو هستيم تا حدود زيادي با مسووليت خود ماست و ما خود در تشکيل آن دخيل بوده ايم
کلينتون اضافه کرد که امريکا تاريخچه يي از ورود و خروج به پاکستان دارد، با افرادي که امروز در حال مبارزه با آنها هستيم ، 20سال قبل با سرمايه گذاري ما تشکيل شدند ما اين کار را انجام داديم ؛ چرا که در جنگ با اتحاد شوروي سابق با مشکلاتي رو به رو شده بوديم
هفته پیش، آصف علی زرداری، رئیس جمهوری پاکستان، لایحه مصوب پارلمان این کشور حاوی توافقنامه دولت مرکزی با یک گروه اسلامگرا در دره سوات را امضا کرد که حاوی توقف عملیات نظامی این گروه در برابر دریافت اجازه از دولت برای اجرای قوانین شرع در این بخش از خاک پاکستان است .
خانم کلینتون در سخنان خود گفت که به نظر وی موافقت با حق برگزاری محکمه های شرعی در دره سوات به آن معنی است که "دولت پاکستان عملا مسئولیت و اختیارات خود را به طالبان و افراطگرایان تفویض کرده است ."
وزیر امور خارجه ایالات متحده از مردم پاکستان در داخل و خارج از آن کشور، از جمله شهروندان آمریکایی پاکستانی تبار خواست تا "با قدرت" مخالفت خود را با سیاست دولت پاکستان ابراز دارند ..
به گفته خانم کلینتون، این خطر وجود دارد که بخش های هر چه گسترده تری از خاک پاکستان به طالبان، شبکه القاعده و سایر گروه های شورشی واگذار و از حوزه اختیارات دولت مرکزی خارج شود .
هیلاری کلینتون اظهار داشت که شرایط موجود در پاکستان مستلزم توجه جدی و فوری است و افزود که "مجموعه ای غیر منسجم و متشکل از گروه های تروریستی و سایر گروه های مصمم به ساقط کردن نظام سیاسی این کشور" موجودیت پاکستان را تهدید می کند .
سخنان وزیر امور خارجه ایالات متحده در حالی انتشار می یابد که قرار رئیسان جمهوری پاکستان و افغانستان درهمین نزدک ها برای دیدار و گفتگو با باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، به واشنگتن سفر کنند .
انتظار می رود در جریان این سفر، سیاست دولت جدید ایالات متحده برای خاتمه دادن به فعالیت شورشیان مسلح در افغانستان و نحوه مشارکت پاکستان در این زمینه مورد بررسی قرار گیرد .
رئیس جمهوری آمریکا تثبیت اوضاع سیاسی پاکستان و مقابله با فعالیت اسلامگرایان افراطی در این کشور را به عنوان یکی از اولویت های سیاست خارجی خود و از پیش شرط های لازم برای استقرار ثبات در افغانستان اعلام کرده و میلیاردها دلار را برای این منظور در نظر گرفته است .
مقامات آمریکایی گفته اند که شورشیان طالبان و شبکه القاعده در مناطق مرزی پاکستان و افغانستان پناه گرفته اند و با برخورداری از حمایت اسلامگرایان افراطی بومی در این منطقه، عملیات مسلحانه خود علیه دولت افغانستان را سازمان می دهند و به اجرا می گذارند .
ایالات متحده خواستار آن بوده که دولت مرکزی پاکستان به اقدامات جدی تری در مقابله با اسلامگرایان افراطی در مناطق مرزی با افغانستان دست بزند و سازش با اسلامگرایان دره سوات را به منزله کاهش فشار بر این گروه ها و در نتیجه، آزادی عمل بیشتر آنها در گسترش عملیات خود در افغانستان تلقی می کند .
در عین حال، از زمان حملات انتحاری یازدهم سپتامبر سال 2001 در آمریکا و اعلام برنامه مبارزه جهانی علیه تروریسم توسط جورج بوش، رئیس جمهوری سابق، دولت پاکستان به عنوان یکی از متحدان اصلی ایالات متحده در مقابله با گروه های افراطی در منطقه شناخته شده و از کمک های گسترده نظامی و مالی آمریکا برخوردار بوده است .
در سال های اخیر، به خصوص طی دو سال گذشته، افراد مسلح موسوم به طالبان پاکستانی به خصوص در مناطق مرزی این کشور با افغانستان به شدت فعال بوده و به عملیات مسلحانه، حملات انتحاری، ترور و آدم ربایی دست زده اند .
ارتش پاکستان واحدهایی متشکل از چند هزار نفر را برای مقابله با شورشیان در این مناطق مستقر کرده اما نتوانسته است به فعالیت این گروه ها، که گفته می شود از حمایت برخی قبایل محلی برخوردار هستند، خاتمه دهد .
هدف دولت جدید پاکستان از توافقنامه صلح با شورشیان مسلح در دره سوات، توقف حملات آنان در برابر حق اجرای قوانین شریعت در این بخش از خاک پاکستان بوده در حالیکه سایر نقاط این کشور تحت پوشش نظام قضایی غیر دینی قرار دارد .
مقامات دولت پاکستان در دفاع از توافقنامه با گروه موسوم به جنبش اجرای احکام شرعی (تحریک نفاذ شریعت محمدی)، که در ماه اپریل امضا و برای تصویب به پارلمان ارجاع شد، گفته اند که وظیفه اصلی دولت، برقراری امنیت و حفاظت از شهروندان است و این توافقنامه به عملیات مسلحانه یک ساله شورشیان وابسته به این گروه خاتمه خواهد داد ..
کوتاه مدتی پیش از امضای لایحه مصوب پارلمان توسط رئیس جمهوری پاکستان، یک گزارش تصویری از اجرای حکم شلاق در منطقه دره سوات انتشار یافت که با ابراز خشم و انزجار گسترده در داخل و خارج پاکستان و انتقاد محکمه عالی این کشور مواجه شد .
سخنگوی کاخ سفید اوضاع روزهای اخیر پاکستان را نگران‌کننده خواند. آن‌طور هم که واشنگتن‌پست در شماره روز جمعه تاریخ ۱۷ اپریل خود نوشت، رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، از دولت اسلام‌آباد انتقاد کرده و ثبات پاکستان را در روابط اسلام‌آباد با واشنگتن بسیار مهم خوانده بود. یک سخنگوی وزارت خارجه آلمان نیز روز جمعه دولت پاکستان را فرا خواند تا «فعال و مصمم با تندروان مقابله کند و از فعالیت‌های آنان جلوگیری نماید .»
اشفق پرویز کیانی، فرمانده ارتش پاکستان، روز جمعه ضمن رد اتهام‌ها علیه اسلام‌آباد، تأکید کرد که نیروهای نظامی و انتظامی این کشور «در نبرد با افراطیونی که زندگی شهروندان صلح‌دوست و اقتدار دولت را تهدید می‌کنند، مصمم هستند ».
پیشروی طالبان و عقب نشینی زود هنگام آنان در پاکستان اکنون به یک خبر مهم در محافل سیاسی و رسانه ها مبدل شده است. این نگرانی ها به مرحله ای رسید که وزیر خارجه امریکا از خطر" هستی و هسته ای" پاکستان خبر داد. پیشروی سریع طالبان به سوی اسلام آباد نگرانی های منطقه ای را نیز به همراه داشت. کارشناسان بر این باور اند که پیروزی های طالبان پاکستانی به همفکران افغانی آنان در افغانستان روحیه داده و زمینه را برای فعالیت های آنان دو چندان می سازد .تحولات اخیر از چند زاویه قابل بررسی قرارداده است :
ـ پیشروی طالبان به سمت اسلام آباد درست پس از آن صورت گرفت که نمایندگان ده ها کشور و نها د های کمک کننده در جاپان گرد هم آمدند و کمک های را به پاکستان تعهد نمودند. در این کنفرانس نزدیک به 5 میلیارد دالر کمک از سوی کشورهای حاضر در نشست وعده داده شد و بانک جهانی نیز از کمک بزرگی طی هفت سال آینده به پاکستان خبر داد. حکومت پاکستان در حالی این تعهدات را در یافت کرد که برخی از کارشناسان از کمک به پاکستان به عنوان کمک به تروریزم یاد کرده اند. اکنون به نظر می رسد که پاکستان با ایجاد این سناریو می خواهد که به دریافت کمک ها سرعت بخشد و به کشور ها نشان دهد که اگر کمک ها دیر پرداخت شود پاکستان با سرنوشت بدی مواجه خواهد شد .
ـ پاکستان با برخورد دوگانه سعی کرده است که به سیاست باجگری خود ادامه بخشد. این کشور از یک سو با بزرگ نمایی طالبان و خطر قرار گرفتن کشوری دارای بمب اتومی به دست بنیاد گرایان کمک های جامعه جهانی را به دست می آورد و از سوی دیگر با استفاده ی ابزاری از طالبان علیه هند، افغانستان و حتا کشور های غربی، به پرورش این گروه ادامه می دهد .
آموزش و تربیه 5 هزار طالبان انتحاری، رسمیت دادن برای انفاذ قانون شریعت و پذیرفتن یک دولت موازی از جمله کار های است که با رضایت مقام های پاکستان صورت گرفته است. بسیار جالب و قابل تامل است که کشوری مانند پاکستان با داشتن ارتش نیرومند نتواند مانع پیشروی طالبان شود. برخی کارشناسان می گویند از آن جایی که هیچ اراده ای در ارتش و استخبارات پاکستان برای جنگ با طالبان وجود ندارد، این گروه به راحتی توانسته به اهداف مهم خود دست یابد .
ـ یکی از عوامل در هرج و مرج های جاری در پاکستان، نقش پنهانی سازمان استخباراتی پاکستان "آی اس آی" و ارتش آن کشور می باشد. به نظر می رسد که رهبران ارتش پاکستان با راه اندازی این نوع برنامه ها در تلاش اند تا دوباره به قدرت برگردند. ارتش پاکستان همواره به بهانه ی حفظ پاکستان از خطرات احتمالی و... با راه اندازی کودتاها قدرت را در دست گرفته و با آزادی و دموکراسی مقابله نموده است .
اکنون نیز گمان می رود که بخش اصلی این سناریو کار مقام های پاکستانی برای اهداف معین سیاسی می باشد .
اکنون سوال اساسی این است که غربی ها تا کی بازی های دوگانه ی پاکستانی ها را تماشا کرده و با ساز آنان خواهند رقصید؟
فعلا پا کستان درست با همان نسخه و توسط همان دوكتوراني معاينه و تداوي ميگردد كه قبلا براي افغانستان سفارش گرديده بودند. مردم افغانستان سالهاست به پاكستاني ها گفته اند كه دود اين آتش افروختانده شده شما در درون خانه ما روزي چشمان شما را نيز كور خواهد كرد و دستان توطئه گر را خواهد سوزانيد؛ كه سرانجام چنين پيشامدي دور از انتظار و خيلي هم باورناكردني نميباشد .
طالبان كه زماني سياه ترين روزگاري را بر مردم ما قبولانده بودند امروز دولت ياغي در درون دولت پاكستان شده و حتي تماميت ارضي و استقلال پاكستان را به چالش گرفته و عملا از اسلام آباد باجگيري سياسي ميكنند .پای رحمت اله روان ۱.۵.۲۰۰۹