وزیر داخله: عامل فیرهای شب‌های گذشته وزیران، نمایندگان و مقام‌های ارشد بودند

خبرونه
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

ویس احمد برمک، وزیر کشور/ داخله افغانستان اعلام کرد که عامل شلیک‌های شب‌های گذشته به مناسبت پیروزی بازیکنان افغان در مسابقه‌های کریکت و مبارزات آزاد، "وزیران، نمایندگان مجلس و مقام‌های ارشد دولتی بوده‌اند."

شب دوشنبه گذشته، ۳۰ دلو/بهمن، به دلیل پیروزی تیم ملی کریکت افغانستان مقابل زیمباوی، کابل شاهد تیراندازی شدید بود. همچنین شب جمعه گذشته نیز به دلیل پیروزی سه ورزشکار افغان در مسابقات مبارزات آزاد دوباره این شهر شاهد آتش‌باری سنگین بود.

این آتشباری و شلیک هوایی شادیانه باعث ایجاد ترس شدید در میان مردم شد. از طرف دیگر مشخص شد که شماری زیادی از ساکنان این شهر مسلح هستند

.

در رسانه‌های اجتماعی و جمعی نیز از ضعف نیروهای پلیس و وزارت داخله افغانستان به شدت انتقاد شد. بخصوص بعد از اینکه آقای برمک در صفحه رسمی فیسبوک خود در زمان این تیراندازی، پیروزی ورزشکاران افغانستان را تبریک گفت.

آقای برمک امروز، یکشنبه، ششم حوت/ اسفند، گفت که بیشتر گلوله‌باری شب‌های گذشته از خانه‌های شده که بزرگان این کشور هستند. "یا وزیران ما هستند، یا وکلای ما هستند یا ریسان ما هستند."

او گفت که "در خیرخانه وحشت بود. شادیانه نبود. در حوزه‌های سوم، پنجم و ششم پلیس همچنین."

به گفته او به شماری از این افراد در حکومت گذشته دوشکا، تیربار و راکت‌انداز داده شده که این افراد باید بیایند و سلاح‌های خود را مطابق طرزالعمل جدید حمل سلاح ثبت کنند یا از رئیس جمهوری مکتوب بیاورند.

آقای برمک تاکید کرد که سلاح‌های اضافه باید مصادره شوند و باید دارندگان آنها جواز حمل سلاح بگیرند.

وزیر کشور افغانستان از مقام‌های که در شب‌های گذشته اقدام به تیرباری در کابل کرده بودند، خواست که به محافظان خود بگویند که سلاح برای محافظت است، نه برای مختل کردن نظم عمومی.

او گفت پلیس برای جلوگیری از این مشکلات تلاش خواهد کرد تا تمام سلاح‌ها را ثبت و هویت افرادی را که در کابل زندگی می‌کنند، نیز شناسایی کند.

آقای برمک از مردم خواست که برای تامین امنیت همکاری کنند، زیرا نیروهای پلیس به اندازه‌ای نیست که بتوانند به تمام مشکلات و ناامنی به تنهایی رسیدگی کنند.