قرارداد صد میلیون دالر کمک امریکا با افغانستان در ارگ امضا شد

خبرونه
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

قرارداد ۱۰۰ میلیون دالری مشارکت انکشاف نوین میان وزیر مالیه افغانستان و سفیر امریکا در کابل روز دوشنبه «۰۲ دلو ۱۳۹۶» در ریاست جمهوری امضا گردید.

اکلیل حکیمی وزیر مالیه افغانستان در مراسمی‌که به همین مناسبت در ارگ برگزار شده بود گفت که بر اساس قرارداد مشارکت انکشاف نوین، امریکا در هر سال ۲۰۰ میلیون دالر را به حکومت افغانستان می‌دهد تا از طریق بودجه ملی در برخی از پروژه‌های انکشافی به مصرف برسد

.

وی گفت:

"ما امروز شاهد امضای یک قرارداد به ارزش صد میلیون دالر استیم که موافقت‌نامه اصلی آن در سال ۲۰۱۵ میلادی زمانی‌که رئیس جمهور ما به واشنگتن سفر داشت این موافقت‌نامه زیر نام مشارکت انکشاف نوین در آن‌جا امضا گردید که بر اساس آن هر سال ۲۰۰ میلیون دالر به بودجه افغانستان می‌آید."

آقای حکیمی گفت کمک‌های بین‌المللی که از طریق بودجه حکومت افغانستان به مصرف می‌رسد بسیار مؤثر بوده و مفاد آن به مردم بیشتر می‌باشد.

وی از کمک کننده‌گان بین‌المللی خواست تا کمک‌های‌شان را به بودجه ملی افغانستان بدهند تا به‌گونه مؤثر به مصرف برسد.

به‌گفته مسئولان وزارت مالیه افغانستان، کمک‌های صورت گرفته از سوی امریکا با توجه به اولویت‎ها در بخش‌های، ترانسپورت، برق، معارف و شماری از بخش‌های بنیادی دیگر به مصرف می‌رسد.

مسئولان این وزارت می‌گویند که جامعه بین‌المللی در نشست بروکسل با افغانستان تعهد ۲،۱۵ میلیارد دالر را کرده‌است که بخش عمده آن از سوی ایالات متحده امریکا تمویل می‌گردد.

در این حال جان باس سفیر امریکا در کابل حین امضای این قرارداد گفت که ایالات متحدۀ امریکا متعهد به کمک دوامدار با حکومت و مردم افغانستان بوده حضور امریکا در این‌جا برای ایجاد یک افغانستان صلح‌آمیز می‌باشد.