غنی: صلاحیت استفاده از زور منحصر به نهادهای امنیتی افغانستان است

خبرونه
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان گفته که اختیار استفاده از نیروهای امنیتی باید در انحصار نهادهای امنیتی و دفاعی افغانستان باشد و هیچ "فرد" یا گروهی دیگر نباید صلاحیت و توان استفاده از نیرو/زور را در این کشور داشته باشد.

او که در دهمین دور مراسم فراغت دانشجویان پلیس افغانستان صحبت می‌کرد، گفت که تلاش دارد تا نهادهای امنیتی افغانستان تنها مرجع استفاده از نیرو/زور باشد.

او افزود که این نیروها باید تنها کسانی باشند که در مقابل آنانی که در برابر قانون اساسی، پرچم و منافع ملی افغانستان قدعلم می‌کنند، بایستند

.

آقای غنی در ماه‌های اخیر با چالش‌هایی در داخل حکومت مواجه بوده است. عطا محمد نور، والی مخلوع بلخ هنوز "برکناری"‌اش را نپذیرفته و ژنرال رازق، فرمانده پلیس ولایت قندهار نیز چند روز قبل اعلام کرد که دولت مرکزی قادر به برکناری او نیست.

او افسران پلیس افغانستان را مسئول آینده این کشور خواند و گفت که هر مادر، پدر، کودک و پیرمرد باید به شما اعتماد داشته باشند که جان و مالشان را حفظ می‌کنید.

آقای غنی به این افسران گفت که مردم مصونیت خود را به کدام قوم، قبیله یا حزب تسلیم نمی‌کند، بلکه به نیروهای امینتی افغانستان می‌سپارند و به همین دلیل نیز او خود به آنها اعتماد دارد.

رئیس‌جمهوری افغانستان گفت که مشکل کنونی نیروهای پلیس به دلیل نبود انگیزه لازم در نیروهای پلیس نیست، بلکه در ساختارهای است که در گذشته بنا نهاده شده‌است.

آقای غنی گفت که به همین دلیل از ایجاد اصلاحات در وزارت داخله/کشور افغانستان حمایت می‌کند، زیرا به گفته او اصلاحات سلیقه‌ای نیست بلکه بخاطر حفظ منافع ملی افغانستان انجام می‌شود.

او گفت که برای بهبود وضعیت در روند استخدام نیروهای پلیس به وزارت کشورافغانستان هدایت می‌دهد که بعد از این استخدام تمام افسران جوان، افسران ارشد، تبدیلی‌ها و تعیینات براساس قانون افسران انجام شود.

رئیس جمهوری افغانستان با انتقاد از افرادی که با "واسطه" مقرر می‌شوند، از نمایندگان مجلس این کشور نیز خواست که به وزارت‌خانه‌ها برای تقرر افراد مراجعه نکنند و تهدید کرد که اگر آنان این طرح را عملی نکنند، موضوع را رسانه‌ای خواهد ساخت.

او گفت برای اینکه نیروهای پلیس به اجرای قانون بیشتر بپردازند، نیروی هوایی افغانستان سه برابر می‌شوند و نیروهای ویژه کوماندو نیز دو برابر شده‌اند.