برق وارداتی ازبکستان به ولایت غزنی افغانستان رسید

خبرونه
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

مقام‌های محلی ولایت غزنی در جنوب افغانستان اعلام کرده‌اند که برق وارداتی کشور ازبکستان به شهرغزنی مرکز این ولایت رسیده است.

براساس اعلام دفتر والی غزنی، این برق فردا، یکشنبه ۱۰ جدی/دی به شبکه سراسری برق شهر غزنی وصل می‌شود.

عبدالکریم متین، والی غزنی امروز در مراسم افتتاح شبکه توزیع مرکزی برق شهر غزنی به مردم این شهر وعده داد که فردا خانه‌های آنان روشن خواهد شد

.

غزنی قبل از این فاقد برق سراسری بود و توسط ژنراتور فقط برق دو هزار خانواده تامین می‌شد که قیمت هر کیلو وات برق ۳۵ الی ۴۰ افغانی بود، با وصل شدن برق وارداتی این مقدار قرار است به ۵ افغانی کاهش یابد و ۲۰ هزار خانوده صاحب برق شوند.

آقای متین در مراسم امروز گفت که ۱۰ میگاوات برق وارداتی از شهر کابل به غزنی منتقل شده که برای تامین روشنایی شهر غزنی کافی است.

او افزوده که قرار است درکل ۳۰ میگا وات برق وارداتی ازبکستان به شهر غزنی منتقل و در شهرک صنعتی و صنایع سبک این شهر استفاده شود.

والی غزنی وعده داده که بیش از دو میلیون دلار دیگر نیز برای توسعه شبکه برق رسانی در شهر غزنی هزینه خواهد شد که بزودی کار آن آغاز می‌شود.

افغانستان نیروی برق کافی ندارد و عمدتاً متکی به نیروی برق وارداتی است. در سال‌های اخیر بر سر توزیع برق وارداتی اختلاف‌های زیادی پیدا شده است. جنبش روشنایی مشخصاً به منظور کشیدن خط برق ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان از طریق بامیان به وجود آمده است.