ناتو بزرگترین مانور نظامی روسیه از زمان جنگ سرد را زیر نظر دارد

خبرونه
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

روسیه بزرگترین مانور نظامی خود از زمان پایان جنگ سرد را در نزدیکی مرزهای شرقی اتحادیه اروپا اجرا می‌کند.

روز پنجشنبه، 23 شهریور (14 سپتامبر)، واحدهایی از ارتش‌های روسیه و بلاروس مانور مشترکی را برگزار می‌کند. وزارت دفاع روسیه گفته است که این مانور با شرکت دوازده هزار و هفتصد نظامی و "منحصرا برای سنجش توانایی دفاعی" این کشور اجرا می‌شود هرچند بخشی از آن به آزمایش قدرت آتش علیه هدف‌های فرضی در نزدیکی مرز لهستان و کشورهای بالتیک اختصاص دارد.

سازمان پیمان اتلانتیک شمالی، که لهستان، لتونی، لیتوانی و استونی از جمله اعضای آن هستند، گفته است که روسیه کوشیده جزئیات این مانور را حتی‌الامکان مخفیانه نگه دارد و روسیه را متهم کرده است که شمار نفرات شرکت کننده در آن را کمتر

از تعداد واقعی گزارش کرده است. به اعتقاد منابع ناتو، ممکن است تا یکصد هزار تن از نفرات ارتش های روسیه و بلاروس در این مانور شرکت داشته باشند.

کارشناسان نظامی غربی همچنین یادآور شده‌اند که در گذشته، مانورهای نظامی گسترده روسیه عملیات نظامی علیه گرجستان و اوکراین را در پی داشت و ناتو هرگونه فعالیت نظامی روسیه را با نگرانی دنبال می‌کند.

این مانور در شرایطی برگزار می‌شود که روابط بین روسیه و کشورهای غربی به بدترین شرایط از زمان پایان جنگ سرد تنزل یافته است. در چنین وضعیتی، کشورهای اروپای شرقی و حوزه بالکان، که تا قبل از انحلال شوروی سابق بخشی از اتحاد شوروی یا وابسته به آن بودند، حرکت‌های نظامی روسیه را به خصوص با توجه به مداخله روسیه در اوکراین و جدایی شبه‌جزیره کریمه از آن کشور "تهدیدآمیز" تلقی می‌کنند.

در مقابل، مقامات روسی هرگونه برنامه‌ای علیه امنیت کشورهای همسایه را تکذیب کرده و گفته‌اند که هدف از مانورهای نظامی، آمادگی دفاعی برای مواجهه به "تهدیدهای" خارجی است.

هفته گذشته مایکل فالون، وزیر دفاع بریتانیا، در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت که هدف مانور نظامی روسیه "تحریک ما و آزمایش آمادگی دفاعی ماست و به همین دلیل باید نشان دهیم که نیرومند و آماده دفاع از خود هستیم." وی افزود که "روسیه در هر فرصتی به آزمایش آمادگی دفاعی ما مبادرت می‌کند در حالیکه ما با روسیه‌ای تهاجمی‌تر روبرو هستیم و باید آمادگی برخورد با تهدیدهای احتمالی از سوی آن کشور را داشته باشیم."

از زمان جدایی کریمه از اوکراین توسط روسیه، کشورهای غربی موضع تندی را علیه این کشور اتخاذ کرده و تحریم‌هایی را علیه آن به اجرا گذاشته‌اند. در مقابل، روسیه نیز به برگزاری مانورهای مکرر نظامی، از جمله در نزدیکی مرز با اوکراین مبادرت کرده است. برخی منابع نظامی غربی دولت روسیه را متهم کرده‌اند که با عدم گزارش‌دهی واقعی از شمار نظامیان شرکت‌کننده در این مانورها و دامنه عملیات آنها، از دعوت ناظران خارجی خودداری می‌ورزد.

دولت روسیه که پس از فروپاشی شوروی سابق روابط گرمی را با کشورهای غربی و همکاری نزدیکی را با پیمان ناتو برقرار کرده بود، به خصوص در چند سال اخیر و پس از به قدرت رسیدن ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری، کوشیده است اتخاذ موضعی تند در برابر غرب اتخاذ کند.

به گفته مقامات دولتی روسیه، این کشور به خاطر دارا بودن امکانات نظامی پیشرفته، یک ابرقدرت جهانی است و باید با گسترش نفوذ خود در نقاط مختلف جهان، از این موقعیت خود دفاع کند. در مقابل، مخالفان رئیس جمهوری روسیه معتقدند که وی با تحریک احساسات ملیگرایانه و "بیگانه‌ستیزی" در میان مردم روسیه در صدد تضعیف دموکراسی، حفظ قدرت و سرپوش نهادن بر فساد گسترده دولتی و مشکلات اقتصادی این کشور است.