مخالفت گارنیزیون کابل با برگزاری کنسرت آریانا سعید در ورزشگاه‌ غازی

خبرونه
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

ژنرال افضل امان، سرپرست فرماندهی عمومی نیروهای امنیتی کابل اعلام کرده که با برگزاری کنسرت آریانا سعید، خواننده مشهور افغانستان، در ورزشگاه غازی کابل مخالف است.

او به بی‌بی‌سی گفت که پلیس مانع برگزاری کنسرت آریانا سعید نشده اما با توجه به تعداد "۱۰ هزار شرکت‌کننده" و تهدیدهای امنیتی که در کابل وجود دارد، تأمین امنیت آن برای نیروهای امنیتی سنگین و دشوار است.

آقای امان افزود که گارنیزیون کابل برای خانم آریانا سعید مشورت داده که برای برگزاری این کنسرت محل دیگری را انتخاب کنند.

حسیب از برگزار کنندگان این کنسرت و از تیم خانم سعید می‌گوید که بعد از صحبت با مسئولین امنیتی، محل برگزاری کنسرت از ورزشگاه غازی به مکان دیگری منتقل شده‌است.

او گفت که به دلیل محدودیت فضا در محل جدید، شمار شرکت کنندگان این برنامه انتظار می‌رود که کمتر از ورزشگاه غازی باشد

.

خانم سعید از حدود چند روز قبل اعلام کرده بود که به مناسبت نود و هشتمین سالگرد استقلال افغانستان بزرگترین کنسرت را در شهر کابل برگزار می‌کند.

او برگزاری این کنسرت را "بزرگترین خبر زندگی هنری خود" دانسته است.

 

خانم سعید در گفتگو با بی‌بی‌سی نیز گفته بود که درآمد کنسرت‌ خود را در روز جشن استقلال به خانواده‌های نیازمند در منطقه "میرزا اولنگ" کمک می‌کند.

حدود دو هفته قبل در پی‌شکست نیروهای امنیتی در منطقه میرزااولنگ، ولایت سرپل گروه طالبان ۶۲ نفر از ساکنان غیرنظامی این منطقه را به صورت "فجیعی" کشتند و شماری زیادی نیز از منطقه آواره شدند.

این خواننده افغان درباره هدف برگزاری این کنسرت گفته بود که مردم خسته جنگ و مشکلات است و به لحظه‌ای خوشی و لبخند به شدت ضرورت دارند.

خانم سعید گفته بود که از تهدید و مخالفت‌های که با برگزاری کنسرت او وجود دارد، مطلع است ولی نگران نیست زیرا بعضی بعضی با برگزاری جشن نوروز نیز مخالف است.

او مدعی است که دلیل اصلی این مخالفت‌ها به دلیل "تاثیرگذاری" است که او در جامعه دارد.

خانم سعید گفته که حتما کنسرت او پس لرزه خواهد داشت ولی تلاش می‌کند که به این موضوع اصلا فکر نکند.

در شبکه‌های اجتماعی همرسانی شده بود که "در پی‌هشدارها از سوی اسلام گرایان تندرو" گارنیزیون کابل با برگزاری کنسرت آریانا سعید موافقت نکرده‌است.

در نامه‌ای که توسط گارنیزیون کابل به برگزار کنندگان این کنسرت فرستاده شده آمده "با توجه به اقدامات اخیر دشمن و رویدادهای خونین در برابر مردم ما در گوشه و اطراف کشور و مصروفیت نیروهای امنیتی در جهت تامین امنیت نود و هشتمین سالگرد استقلال کشور با در نظر داشت اطلاعات کشفی و اوپراتیفی در رابطه به اقدامات دشمن در شهر کابل از برگزاری آن(کنسرت) معذرت خواسته می‌شود."

آریانا سعید چندی قبل نیز در افغانستان خبر ساز شد. پخش ویدئوی از کنسرت او در پاریس موجی از واکنش‌ها را در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی افغانستان در پی داشت.

 

لباسی که او در این کنسرت پوشیده بود بدن نما و با رنگ گوشتی بود که برجستگی برخی از اعضای بدن او را نشان می‌داد.

او بعد از این اعتراض این لباس را آتش زد و در توضیح دلایل آتش زدن این لباس گفت که می‌خواهد با این اقدام سمبولیک فرصتی میسر شود تا مردم "روی مشکلات اساسی‌تر افغانستان متمرکز شوند".

او گفت "اگر از بین بردن این لباس، مشکلات افغانستان را حل می‌کند"، او حاضر است، برای افغانستان این لباس را آتش بزند.

آریانا سعید، هنرمند شناخته‌شده و از داوران برنامه پرطرفدار موسیقی "ستاره افغان" است که از کابل نشر می‌شود.