ایا ایران از ادعای ارضی خود منصرف شده؟

سیاسي
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times


 زلمی نصرت

با روی کار امدن طالب ها تمام حلقات  شبه نظامی٬ سیاسی و نیابتی مرکز گریزی که افغانستان را به چندین مرکز قدرت٬ چند پارچه و تجزیه سوق داده بود٬ بساط شان جمع و ریشه کن شد و قدرت ممثل حکومت مرکزی قویتر از نیروهای نیابتی در سراسر افغانستان شکل گرفت.

این قدرت به همسایه ها تفهیم کرد که نه در امور داخلی  کسی مداخله می کند و نه هم حق مداخله را به دیگران میدهد.
 نه از خاک افغانستان بر علیه کدام کشور استفاده خواهد کرد و نه به کشور دیگر حق چنین مداخله را میدهد.

 در نوار مرزی با ایران در چند نقطه درگیری صورت گرفت٬ در گیری با پاسخ مناسب نیروهای سرحدی ااا خاموش شد.

دو سال قبل دیدیم که حین تثبیت برخی نقاط صفری در نوارمرزی میان افغانستان و ایران سربازان و افسران سرحدی ایران خواست تا چند سانتی متر خاک افغانستان را اشغال کند٬که با واکنش نیروهای سرحدی افغانستان روبرو شد.
 یک طالب با لحن جدی به افسران سرحدی ایران گفت که یک ملی هم به کس اجازه  نمیدهند تا خاک افغانستان را اشغال کنند.

ویدو کلیپ جریان گفت و گوی نیروهای سرحدی ایران و  طالب افغان در یوتوپ موجود است که حماسه ساز٬ تاریخ ساز و خبر ساز شد.

از یک طرف  بحران گسترده داخلی و فشار های بین المللی سبب شده است٬ تا ایران در مناسبات و سیاست های خود با افغانستان  از سیاست  و روش های مدارا و احتیاط کار بگیرد٬ نه مانند گذشته از زبان تهدید٬ شانتاژ٬ تحقیر و زیاده خواهی .

  از طرف دیگر یک معضله کلان دیگر مهاحرت است که با روی امدن طالب ها روحیه برامدن جوانان از افغانستان به خصوص در وجود جوانان مکتب خوانده  تا سن ۳۰  بسیار زیاد زنده شده است و هر جوان تلاش می کند٬ میخواهد و یک ارمان دارد که چطور از افغانستان برایند.

 با این ترتیب  به ایران  بهانه دست داد تا در مرز میان افغانستان  به ساختن دیوار کانکریتی به ارتفاع چهار متر در ظاهر به هدف مقابله با نا امنی های مرزی٬ قاچاق سلاح و مواد مخدر و انسان شروع کند. اینکه طالب ها چپ است نشان میدهد که با انها هم توافق صورت گرفته است.

   بسیار جدی سوال بر انگیز است که٬ ایران چرا حالا به ساختن دیوار کانکریتی در نوار مرزی با افغانستان پرداخت.؟

انچه را که در این راستا میخواستم بگویم  این است که:

۱ ـ باور من این است که ایران بلاخره متوجه زیاده خواهی و مداخلات بیجای و تحریک امیز خود شد که اگر ادامه بدهد٬ طالبا ارام نه خواهد نشست و دست به اقدامات متقابل خواهد زد.  در دور اول ااا  در ولایت بلخ ایران کشتن چند جنرال و دیپلومات خود را هم به یاد دارد.

۲ـ   این تغیر یک تغیر استراتیژیک است در سیاست های ایران و معلوم میشود که ادعای ارضی ( بالای هرات٬ نیمروز٬ فراه٬ غور٬هلمند٬ شمال و نقاط مرکزی افغانستان یعنی حوزه غرب٬ مرکزی و شمال افغانستان )از استراتیژی شان برامده و دارد از آن منصرف میشود.