قفقاز

ادب، ژبه او کلتور
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

 

از اثر تاريخی اتنو- لنگویستيک تباری ـ زبانی پوهاند م . زيار

برگردان از پشتو به پارسی دری: س . سېلنی

پاره ۲۹

قفقاز، کوکاس، انگلیس

ی Caucasia، لاتين و يونانی Caucasus

یکی از جمهوری های خود مختار جنوب غربی روسیه بوده  (یادداشت ضمنی : با تشکیل اتحاد جماهیر شوروی ، این سرزمین‌ها به صورت جمهوری‌های شوروی درآمد. پس از فروپاشی  آن ، چهار کشور فدراتیف روسیه ، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان بر این ناحیه حکومت می ‌کنند . ) که  شرق آن بحیره کسپین  و به طرف غرب آن بحیره سیاه موقعیت دارد .بر اساس  سلسله کوه های قفقاز این ساحه را به شمال و ماورای جنوب آن تقسیم کرده است . حد اکثر ارتفاع کوه های آن به ٢٧٠٠ متر و بلندترین قلٌه آن  "البرز" به ٥٦٤٢ متر می رسد . قفقاز یکی از کثیرالقومی ترین سرزمین های جهان به شمار می آید ، که بیشتر از ٥٠ قوم و تبار گونه گونه را در بر می گیرد. (کولينز ډیکشنری برگه ٢٥١ ). 

قفقاز به معنای کوکاس Caucas يا کوسکاس " کوه کاس " می باشد  و کاس حالت دیگرگونه و معکوس ساک بوده و همان تبار آریانی هست که کوه و سرزمینی بر آن بستگی دارد ، به عبارت دیگر به کاس نامگذاری شده هست ، مانند  کاسپين، کاشغر، کاشمير، کسې غر.(کوه کسی ).. هم اکنون در کوکاس  بیشتر از ۳۰۰هزار اوسیتيان زندگی دارند که چون پشتون ها ، به مثابه یکی از قومان ساکی یا سکه در این کتاب زیر پژوهش قرار گرفته اند .

( افزون بر این کتاب ؛ اثر کاظم جاجرمی ص ٤٦٥  ، معين ج ٦ ص ١٤٧٤).

ترکيب کوکاس ، در اصل جلد اول ساکی *Kαufaka- به گونه روشن مبرهن و نمایان هست که بر بنیاد  ختن—ساکی kuvaa-  دوباره بازسازی شده هست.

پارسی <kaufa-باستان  میانگین يا پهلوی <kōf پارسی معاصر kōh، اوستا kaofa- ، پشت سر کوه ، کوژ (کوپ) ،  گوژ یا کوهان، سغدی qwp’n، ليتاوی kaupas "خانه – اتاق ، ذخیره گا " المانی Haufen (خانه – اتاق ، ذخیره گاه)، انگليسی heap و غیره ، که کوپ (گوژ)، کوهان (کوهان شتر ) در یک تسلسل با زبان  پشتو مشابه وهمخوانی دارد.

 .(براندنشتاين، برگه ١٣٠).

دلچسپ تر این که یکی از نژاد های سه گانه جهان ، هندواروپایی و سامی نیز در آن قرار دارند

، قفقازيان Caucasoid یا نژاد سپيد پوست ذکر شده اند و دو گروه دیکر بشری جهان  Mongoloid يا نژاد زرد و Negroid يا نژاد سیاه ذکر شده اند . (Collins)