گروپ کاری کمپاین
با عرض سلام و حرمت خدمت شما عزیزان !
اینک باز هم یک تعداد زیادی از مقوله های ارزنده و پُر محتوی خواهران و برادران هموطن و بزرگان جهان که به صورت یک مجموعۀ دوازده صفحه یی ترتیب و تنظیم گردیده به دسترس شما
عزیزان گذاشته میشود و تمنا میکنیم الی هشتم جون 2014 تا هر آن اندازۀ که امکانات جمع آوری مقوله های جدید تری را دارید برای جمع بندی نهایی به سایت های ذیربط و یا به ایمیل آدرس فرستاده، ما را ممنون سازد (
----------------------------------------
اگر به گذشته ای نهضت زنان کشور و به تلاش زنان و دختران وطن در راه کسب علم و دانش درطی چند دهۀ اخیر نگاه مختصر اندازیم، درمی یابیم که این شمع فروزان با وجود نشیب و فراز های فراوان مرهون فدا کاری یک زن قهرمان کشور است که با شهامت و شجاعت زاید الوصف دریچۀ علم و دانش را دریک محین نامساعد و مملو از تاریکی های عنعنوی بار اول در تاریخ کشوربه روی زنان افغان گشود. این زن را به حق میتوان بانی نهضت زن در کشور و مادر معنوی همه زنان کشور دانست که از آنوقت تا امروز به مکتب رفته و دانش آموخته اند و نیز از فیض دانش راه خود را در سهمگیری فعال اجتماعی بیرون از منزل باز کرده اند. این زن نامدارکسی دیگرنیست جز ملکه ثریا.
عبدالله کاظم
تعدُد زوجات دراسلام جواز است وحکم نیست.جواز مطلقیت ندارد وتابع شرایط واحوال است و هنگامی که شرایط واحوال بدل شود جواز خود به خود از میان می رود وبنابراین سازمان های زنان با خاطرِ آسوده میتوانند بر ضدِ تعدد زوجات تبلیغ ومشکلات اقتصادی، اجتماعی وروانیی آن را تشریح کنند.
اسحق نگار گر
آنان که زنان را به نقص عقل محکوم می کنند باید بدانند که نُخُست هیچ مردی که کامل العقل باشد وجود ندارد وماهمه ناقص العقل استیم ودوم اینکه عقل درجریان زندگی از نقصان به سوی کمال می رود ولی به کمال مطلق نمی رسد زیراکه تجربۀ زندگی معروض به تغییر است ودوم مهارت های عملی با جنسیت کاری ندارد وزن ومرد هر کس به قدر زحمتِ خود آنرا می آموزد.
اسحق نگار گر
.
تجربه نشان داده است که مردان جوان نسبت به دخترانِ جوان بیشتر درگیر عیاشی ها و رفیق بازی ها می شوند وبرای درس خواندن وقتِ کمتر دراختیار دارند وبنابراین درغالبِ پوهنتون ها ودانشگاه های جهان نتایج درسی دختران بسیار بهتر از جوان پسران است.
اسحق نگار گر
زنان از نیمۀ دوم قرن بیستم مجالِ تبارز دادن استعداد ها وقابلیت های خودرا یافته اند وبنابراین درموردِ زنان
ااین هنوز اولِ دمِ سحر است++ باش تا صبح دولتش بدمد درصورتِ مساعدت شرایط زنان می توانند تمام قابلیت های خودرا انکشاف بدهند وبرای جهانِ ما خدمت های قابل توجه بنمایند اما به شرط اینکه یک فیمینیسم نارسا وساده لوحانه که بر غالب جنبش های زنانه مسلط شده است زن را دربرابرِ مرد قرار ندهد وجریان طبیعی ازدواج وزاد وولد را به همجنس گرایی های زنانه ومردانه بدل ننماید.
اسحق نگار گر
در کدام اسلام گفته شده که به يک طفل خورد سال دختر یا پسر تجاوز شود و بعداً محکمه؟
شکریه بارکزی
حذف موارد متجاوز را برأت بدهد اختلاف ازطرح قانون منع خشونت علیه زن ممکن است سبب افزايش خشونت دربرابر زنان در کشور شود و دست آوردهای چند سالۀ زنان را درکشور از بین ببرد.
ذيفنون صافی
قانون منع خشونت علیه زن به حیث يکی از راه های کاهش خشونت علیه زنان، ضروری و قابل اهمیت بوده که بايد هرچه زودتر اين قانون از سوی پارلمان کشور نافذ و به منصۀ اجرا گذاشته شود.
اعظم سیستانی
ما همه قوانین را در دين خود داريم، پس نیاز به قانون دوم نیست؛ اسلام خود مانع خشونت است چه در
حصه زن و يا مرد، چون نیاز نیست و قانون ما زنده است، لذا ما مخالف اين قانون هستیم و برخی ماده های اين
قانون درتضاد با اسلام است
سعیده حفیظ
دختری که به حد بلوغ نرسیده باشد و برخلاف عرف معمول اگر پدر و مادر او را به نکاح کسی در آورده باشند، پس از اينکه به سن بلوغ رسید، فاعل مختار است که اين نکاح را قبول يا رد نمايد و علاوه بر اين بعد از قبول عقد، اگر شوهرش به او تعدی يا بد رفتاری نمايد و متحمل مخارج او نشود، مشارالیه میتواند به محکمه عارض شود که شوهر من يا نفقه و کسوۀ مرا بدهد يا مرا طلاق بدهد
عبدالرحمن خان
برای زنی دارای تحصیل و کاردر شهر، هرگاه با چنین سرنوشتی گرفتار شود، احتمال دسترسی او به محاکم و
گرفتن طلاق و بیغم شدن از شر شوهر ظالم چندان مشکل نیست و اما برای يک زن دهاتی، آنهم کسیکه نه سواد
دارد و نه پول لازم وخانواده پدرش نیز بسیار دورتراز او در شهر ديگرمقیم باشد و زن اجازه رفتن به خانه پدر را
نداشته باشد، چطور میتواند خود را از زير بار ظلم و تعدی شوهر و فامیل شوهر برهاند؟ امکان گرفتن وکیل و
اقامه دعوا برای طلاق که حق قانونی و دينی او است، نیز برای او میسر نیست، ناگزير يا دست به انتحار بزند )به
و يا خود سوزی( و يا اينکه راه فرار را در پیش گیرد. » مرگ موش « شکل انداختن از بام، نوشیدن زهر و غیره
عبد الله کاظم
آزادی و کرامت انسان از تعرض مصئون است، دولت به احترام و به اساس ماده 32 و 42 قانون اساسی که
حمايت آزادی و کرامت انسان مکلف است و خانواده رکن اساسی جامعه را تشکیل میدهد و مورد حمايت دولت
تأسیس و ايجاد سرپناه برای همچو حالات بوسیله دولت و تحت نظارت آن يک راه حل معقول و ،» قرار دارد
است. » حفظ کرامت انسانی « لازمی و يک ضرورت مبرم اجتماعی است
عبد الله کاظم
سن ازدواج : ازدواجبا دوشیزگان زمان قانونیست از نگاه دین اسلام که نه تنها به بلوغ »جسمانی» نائل آمده باشند بلکه بلوغ« فکری « شان هم تکمیل شده باشد.
هاجره ذیجانی
بلوغ فکری و جسمانی زنرا در اسلام اساس آباد سازی زندگی خانواده قرار میدهند، درحقیقت آگاه يا ناآگاه بودن زن نه فقط به حیث » جسمی که وسیله اقناع غريزه شهوانی مرد را پايان می آورد مهم است بلکه چون زن در کانون فامیل و خانواده به حیث نظم دهنده زندگی و نیز به حیث مادر برای فرزندان خود از موقعیت بسیار مهم و حساس برخوردار است، لهذا بلوغ فکری و روانی زن مهمتر و حتمی تر شمرده میشود.
هاجره ذیجانی
در صورت عدم بلاغت فکری زنان عنان زندگی در همان آغاز از دست بسیاری زنان جوان و بی تجربه بیرون میرود و بجای لذت از اين دورۀ والای حیات انسانی، برعکس به افسردگی و ناراحتی منتهی میگردد. مسلم است که رسیدن به بلوغ هنگام ازدواج، زن را کمک میکند تا راه زندگی خود را با تعقل و درايت لازم در يابد و به تدريج فکری و عقلی
موقف خود را در بین خانواده شوهرعاقلانه تثبیت کند.
اعظم سیستانی
مادر شدن مرحلۀ ديگريست که نیاز به بلوغ فکری زن دارد و همچنان موضوع جلب رضائیت شوهر در عرصه های مختلف باز هم ايجاب میکند که زن در آستانه شروع زندگی مشترک از نظر فکری دريک مرحلۀ رشد لازمی قرار داشته باشد.
اعظم سیستانی
در فرهنگی که مرد اصل و زن کم اصل، مرد درجه يک و زن درجه دوم باشد، در فرهنگی که حق زن جرم و جرم مرد حق شمرده ميشود و زن پيوسته و با بی پروایی کامل قربانی نام، لته و شمله ميگردد. هم چنان زمانيکه زن را با سگ، شتر، کلاشينکوف ... مبادله ميکند و زمانيکه زن در بدل جنايت برادر و پدر مبادله ميگردد نه تنها احترام به زن، احترام به مادر... مفهوم خويش را از دست می دهد، بلکي از انسان بودن زن نيز انکار مي شود.
دستگیر روشنیالی
اگر ما با واقعیت مواردی که بعضی ازما زنان، با طرز تفکر و برخورد ناشی از ان با هم جنسان ما، ارزش جنس خویش را کم کرده و موقف اجتماعی خویش و فرزند دختر مانرا در خانه و در اجتماع ضعیف میسازیم، منصفانه نزد قاضی وجدان خویش برویم، متوجه خواهیم گردید که دراین چنین موارد بزرگترین صدمۀ روانی را زن به همجنسش وارد نموده و مینمایند.
زرغونه عبیدی
ما مبارزین داعیۀ زن در ضمن روشنگری مردان و زنان باید برای ایجاد شرایط بهتر رشد و نمو، تعلیم وتربیۀ همسان دختر ها و پسر ها، حق تحصیل، حق کار، چانس مساویانه مشارکت در امور مختلفۀ حیات، حق تعین سرنوشت، حق اختیار نمودن شوهر با رضایت خود دختر، حمایت از زنان در مقابل خشونت شوهران شان، موجویت حفظ الصحه و مراقبت از زنان حامله و شیر ده، مهیا بودن امکانات کار در بیرون از خانه با موجودیت طفل، حساب شدن زمان بچه داری در تقاعد، و غیره سهولت ها و امکانات که زندگی اکثر زنها را به خوشبختی سوق بدهد، مبارزه و پیکار نمائیم.
شیما غفوری
بعد از گذشت بیست و چند سال، آنهایی که زیادترین تأسف را برای دختر بودن نوزاد های من میخوردند، حالا طوری دیگری می اندیشند و میگویند که دختر خوب است، تربیه دختر آسان تر است. دختر دلسوز پدر و مادر میباشد
شیما غفوری
تربیۀ دختران نزد ما چه معنی دارد؟
آیا منحیث دختران چه آرزو داشتیم و یا می توانستیم داشته باشیم و به حیث مادران چه کرده می توانیم؟
اولتر و مهمتر از همه ما به اعتماد و مهربانی به همدیگر ضرورت داریم. به یقین این اصل در مورد همه نوع بشر صدق می کند لیکن ما زن ها که در شرایط بس ناگوار محیطی بزرگ می شویم، نیازمند ابراز محبت سرشار دیگران هستیم تا بیاموزیم خود را هم دوست داشته باشیم."
ادرین رچ متولد 1939 Adrienne Rich
مشارکت زنان در ادارۀ امور عالم ضرور است، چه زنان به طبيعت طرفدار صلح هستند و صلح بنيادگذار آينده ای بشريت خواهد بود.
بهائی
رابطۀ زن با صلح از نظر بيولوژيک: حاکی از آن است که زنان از نظر فطری و حياتی کمتر از مردان به خشونت و تعدی تمايل دارند
هاجره ذیجانی
رابطۀ زن با صلح از نظر ذاتی: بر طبق اين نظريه، زنان ذاتاً بيش از مردان نسبت به افراد ديگر مهربان و دلسوز و اهل ياری و ياوری هستند. ملاحظۀ رفتار اطفال دلالت بر اين میکند که دخترها غالباً با گدی های خود نقش مادر يا پرستار را بازی میکنند، در حالی که پسرها از بازی خشن اباء ندارند
هاجره ذیجانی
رابطۀ زن با صلح بر اين مطلب تأکيد میکند که در گذشتهۀ ايام، در همه بخشهای زندگی و فعاليت، نيروی جسمانی يعنی زور، اهميت داشت و چون مردان در خلقت زورمندتر از زنان هستند، از جنگ پرهيز نداشتند، در حالی که گرايش زنان بيشتر به صلح و مسالمت بوده است.
هاجره ذیجانی
رابطۀ زن با صلح این است که ميان موقعيت جنس زن و جنس مرد تفاوت قائل میشود و میگوید، همين که زنان کودکان را به دنيا میآورند، مانع از آن است که بتوانند مدت طولانی از خانه بيرون بمانند و در نتيجه طبعاً دفاع از خانه و خانواده به عهدۀ مردان، که چنين محدوديت را ندارند، محول میشود.
هاجره ذیچانی
از نظر تأثير فرهنگ و يادگيری گفته میشود که از آغاز زندگی، پسران در دسترس خود اسباب بازی جنگی و مانند آن را داشته اند، در حالی که دختران هم از آغاز به سوی نقشها و ارزشهای متفاوتی هدايت شدهاند، از قبيل نقش همسری، نقش پرستاری، ميل زيبايی و جذابيت که در نتيجه طبيعت آنان را به سوی صلح میکشاند.
هاجره
بنام خداوند متعال پیوند دهنده دلها/ به نظر من در هر ناحیه دفتری ایجاد شود برای مشوره و حل اختلافهای خانوادگی و این دفاتر متشکل از چند حقوقدان باشد که صلاحیت حکم و محکومیت ناقضان حقوق انسانی چه زن و چه مرد را بررسی کند و برای متخلف جزای معین را اعمال کند. در ضمن یک کارگاه آموزشی هم داشته باشد تا افراد و حق و حقوق خود را به درستی بشناسند و به همدیگر خود ظلم و جفا رواندارند.
یونس
خداقدرتش رادروجودزن نمایش داد وبشررا ازوجود مادر برون آورد ٬ یعنی مادر یازن خدای ثانی است .
بصیر پاکزاد
زنان افغان تا زمانی از اسارت بیرون می آیند که از پشتبانی دولت برخور دار باشند. وهم دولتی باشد که حاکمیت آن در سراسر کشور وجود داشته باشد. در قدمه دوم وحشت جنگ ختم شود. وحشت جنگ داخلی باعث گردیده که تندروان در جامعه حاکمیت داشته اهل مکتب در دفتر بازار کوچه بی ارزش محاسبه میشود. فقد علم ومکتب سپر زنان مسلمان شده میتواند. نه دین ونه مذهب.
کریم پوپل
در برهه های تاریخ زن ،وارزش ومقام اجتماعی آن همه برای بدست آوردن ارزش مساویانه حق زن مبارزه در برابر مردسالاریست همانطور در مبارزه از بند وزنجیر های بیرحم وتاریک اندیش سلطه عنعنه ورواج را از هم پاره وآزادی را چون هایدی تامارا وکلارازتکین حس کرد اندشه گران اندیشه چشمه های مسیر یک سو زیر چترنور خورشید بوسعت یک دریا چون امواج خروشان در مبارزه عدالت ، مساوات وهمگرائی به پیش بسوی پیروزی میرزمیم
محمد کبیر فلسفه
زنان این وطن مردان مردند== به روز جنگ ناهید نبردند== ولی دردا که ازبی دردی ما== گرفتار هزاران رنج و دردند
محمد
جوامع پیشرفتۀ بشری استوار برتجربیات علمی و عملی، زنان ومردان را دو روی یک سکه درجامعه میدانند. همانطوریکه مردان نیاز به پشتیبانی زنان در کلیه امور اجتماعی دارند و آنها بدون همکاری زنان زندگی اجتماعی برایشان مشکل میشود، به همان پیمانه زنان نیز همکاری و پشتیبانی مردان را در همۀ امور زندگانی اجتماعی ضرورت دارند و آنهاها را درادای وجیبۀ انسانی شان ملزم میدانند.
شیما غفوری
رسانه های کنونی در باز تولید تبعیض نقش موثری دارند. زنان در نقش های که برای آنها در فلم، تئاتر، موسیقی، کارتونی به اشکال مختلف هنر رسمی و جنسیتی درجه بندی شده که در باز تولید نابرابری و تبعیض جنسیتی نقش دارند. همه روزه در جهان صد ها هزار اثر هنری تولید می شود که بازتولید تبعیض را تداوم می بخشد.
تفسیرروایت های مذهبی در جامعه و زن ستیزی واگیر و گسترش اندیشه های کهن در امر باز تولید تبعیض جنسیتی سهم برجسته ایفا می کنند.
شیما غفوری
زنان پر افتخار سر زمین ملا لی ها دست بدست هم بدهید واز حق مسا لم خود دفاع نماید ویک پار چگی شما باعث بدست اوردن حق شماکه نیمه ار پیکر جامعه را تشکیل مید هیدمیشود
غزل حیدری
سه مطالبه عمده زنان به طور کلی چیست؟ به نظر من بزرگترین مطالبه زنان بازتعریف احکام و دستورهای دینی است. زنان میخواهند هویت و جایگاه خود را در بطن دین بازیابند. باید با تأویل بنیادگرایانه و زنستیزانه از دین مبارزه کرد. خواست دیگر زنان پاکسازی قدرت سیاسی از گروهها و حلقههایی است که صرفا به فکر منافع و صنف خود هستند. این گروهها که اکنون قدرت سیاسی را در دست گرفتهاند، یکی از عوامل بزرگ گسترش مردسالاری و پدرسالاری در جامعه هستند.
صدیق برمک
بر زنان آگاه است تا چراغ خرافه زدایی را با دست های بلند خویش در ده ده، قریه قریه، شهر شهر و حتا خانه به خانه ببرند تا این اهریمن را به دست نابودی بسپارند.
به باور من به ترین راه دست به دست هم دادن زنان در همه جا ـ داخل و خارج ـ می باشد. بدون یک جا شدن و به راه انداختن سیلاب نیرومند همبستگی، تک قطره ها می خشکند و اهریمن مردسالاری، مانند هزاره های پیشین به فرمانروایی بی رقیب ادامه می دهد.
در این راستا تنها و تنها زن بازنده است و بس
صدیق رهپو.
اگر تغییر ذهنیت مرد در قبال شناختاش از خود و از زن و مهمتر از آن، تغییر ذهنیت زن نسبت به خود او هدف باشد، شاید بتوان در درازمدت به فرهنگ واقعاً برابریآفرین میان زن و مرد دست یافت.
کامبیز رفیع
به باور من، درس های تلخ تاریخی نشان می دهد که تا آن گاهی که مساله یی به نام حق زن، در اعماق جامعه و به وسیلهٔ خود زنان راه باز ننماید و نهادینه نگردد، ما شاهد این فراز و نشیب ها خواهیم بود.
این کار جز به وسیله گسترش آگاهی ـ به وسیلهٔ خود زن ـ در خط روشنگری صورت گرفته نمی تواند.
به باور من این به خود زنان مربوط است ـ نباید دیده به راه مردان باشند ـ تا از کوچک ترین امکان و روزنه یی برای بالا بردن سطح آگاهی زن، بهره بگیرند.
صدیق رهپو
به باورِ من گریز از این گره افگنی ها و دشواری ها دربارۀ زن که همان مادرِ امروز و فردا است، کاریست بس پیچیده و ناهموار. این پیچیدَگی ها را نمی توان در مدتِ زمانی کوتاه و سنجیده حل کرد چون سال های پی در پی ریشه تنیده و قامت افراشته اند. و اکنون به گشن درختِ بدبختی های زن در جامعه دیگرگون شده است. این بارِ گران و سنگینِ نابسانی های زن، شاید دو یا سه چند زمانی را کار داشته باشد که آباد شده اند و اکنون اپیدیمی وار نفس می کشد. شاید یکی از رهیافت از این دشواری ها، خانه تکانی ” اندیشه خودی ” باشد. اگر هر مرد از خانۀ تکانی خود آغازد و هر زن آن را تشویق کند، من با دلِ پُر می توانم بگویم که آینده ای درخشان خواهد داشت و فضاسازی برای یک فریادِ همگانی زن آماده خواهد شد.
نور نوری
تلاش ها، موفقیت ها و دست آورد های زنان فعال افغان بخصوص در افغانستان، باید همواره با افتخار و قدردانی، در پهلوی ذکر مشکلات و ممانعت ها در راه پیشرفت شان تذکر داده شوند.
پشتیبانی آن برادرا ن افغان که زنان افغان را درفعالیت های شان تشویق و همرایی مینمایند نیز باید ارج گذاشته شود تا به اصطلاح خشک و تر یکجا سوختانده نشود.
زرغونه عبیدی
روز زن را برای همه زنان و دختران وطن عزیز ام تبریک و تهنیت عرض میکنم. امید روزی برسد که زنان افغان در کنار مردان از تمام حقوق مساوی برخوردار شوند. متاسفانه دیموکراسی فریبنده غربی و مدافعان جعلی حقوق بشر با تحمیل بزرگترین ناقضین حقوق بشر از جمله ناقضین حقوق زن بر گرده های ملت ما این امید را به خیال مبدل کرده است.
ارمان امانى
از روانشاد پدرم، از بزرگوار مادرم و از دانشمند یگانه برادر بزرگم در اوان نوجوانی آموختم تا هرگز خود را در توانایی عمل و اندیشه ام ناتوان ندانم و زندگی خود را تسلیم تقدیر اجبارننماییم. پدران و برادران افغانم! در اعادۀ حق مسلم خواهران تان با ایشان همسنگر شوید. با عرض حرمت
زرغونه عبیدی
در استانه هشتم مارچ دو موضوع بحث برانگیز ست،
در قدم نخست بایست تلاش همگانی همه بانوان افغان و نهاد های مدنی در داخل و خارج کشور را معطوف گردانیم، به پروسه سریع سازی رهایی انعده بانوان ما که در زندان های کشور با کودکان بیگناه شان به حالت اسفبار بسر میبردند. همسویی خویش را در هر جهش به سمت مساوات زن و مرد و حقوق برابر با شما اظهار مینمایم.
حبیبه کوهستانی
ای زنان افغان که شما نماینده گی ار ملا لی ورابعه میکنید بیدار شوید از خواب غفلت وعلیه تمام نابرابرها ایستاده شوید وبه شما وزن بودنشما افتخارمیکنم دست بدست هم بدهید وحق خود را از انها ییکه ما را به جشم جقارت می بینند بگیرم تاکی کشتهشویم تا کی بینی ولب ما بریده شود تاکی تیشه ظالم بر فرق ما کوبیده شود بس است بیدار شوید خصوصا درین زمانکه معامله گیرها بر سر قدرت روان است همه به هم دستبد هیم ویک کسی را انتخاب کنیم که از حقوق ما دفاع کند ودستش به خون کسی الوده نباشد.
غزل حیدری
مادر خوشبخت مادری است که در زندگی دختر اش آرزو های بر آورده نشدۀ زندگی خودش تکرار نگردد.
قریشه عبیدی
به نظر من مرد زمانی به کمال مطلوب دست میابد و به سرمنزل سعادت و نیکبختی میرسد که: تربیت ببیند، علم ادب بیاموزد، تحصیل کند، در درک و شناخت خودش و رموز زندگی آگاهی حاصل کند، تجربه باندوزد،تا بالاخره محکم، آزموده وپخته گردد. مسلمأ که رفتار وکردارش در مقابل زن و افرادی یکه در مخاطبش قرار دارند تعغیر مثبت مینماید. به سعادت توفیق دست میابد. زمانیکه مرد را در این سطح بیابیم معلوم دار که مشکلات زندگی به آسانی حل خواهد شد. همچو مردی میتواند مزاعات و احترام زن خود را بنماید.
آشا
د ښځو کورنی نیمګړتیاوې:
افغانی ښځې د کورنی او قومی فشار لاندې دی ، نجونو ته د زده کړی حق نه ورکول کیږی او په کوچنیوالی کې ودیږی .
یلدا صافی محبی
زن سرچشمه خوشی و شادی و سازندگی است.مردی که به زن خود مهرورزد.به خدا و زندگی و به زیبایی مهرورزیده است.
صالحه وهاب واصل
بالا تر از تن زن دل و جان و روانش را دریابید، بر آن ارج گذارید و احترامش کنید.
صالحه وهاب واصل
دختران ۲ دسته اند : دسته اول آنهایی که زیبا هستند و فورا ازدواج میکنند و دسته دیگر آنهایی که به دانشگاه میروند …….
شاو
زن از این متأثر نمیشود که به او توجه کنید، بلکه تأثر او از این است که به او توجه کنید و بعد از او دور شوید تواین
با زنان همانطور که با کودکان سر و کار دارید رفتار کنید ولی همانطور که با ملکه صحبت میکنید با او سخن بگویید ……(
وایلد
کار زن افراط و تفریط است، اگه دوست بدارد از شدت محبت بی زار میشود و وای به حال زمانی که دشمنی پیدا کند….
ولتر
از دستپخت زن تعریف کن تا در کنار اجاق خود را قربانی کند …..
دیل کارنگی
زن چون کراوات است، هم مرد را زیبا نگه میدارد هم حلقوم او را می فشارد …
ویکتورهوگو
بوسه مرد علامت عشق و بوسه زن علامت تسلیم اوست…..
بال زاگ
در زندگی یک زن ۲ روز ارزش دارد : روزی که با مردی آشنا میشود و روزی که او را به خاک می سپارد
ویکتور هوگو
زنان پیشتاز در دین بودند ( اولین زنی که قبل از همه مردان به پیامبر اسلام ایمان آورد و با جان و مال از او حمایت کرد حضرت خدیجه(ص)بود
صالحه هاب واصل
آفرینش زن و مرد از یک گوهر است و همه زنان و مردان مبدأ فاعلی واحد داشته، چه اینکه مبدأ فاعلی همه آنها خدای یگانه و یکتاست و هیچ مزیتی برای مرد نسبت به زن در اصل آفرینش نیست
صالحه وهاب واصل
نگرش اسلام به زن و تنظیم حقوق او و اینکه حیثیت او جنبه حق الله دارد نه حق الناس و هتک حرمت او برای احدی روا نیست و همگان موظف به پاسداری از مقام زن اند و این امر در خلال احکام دینی مشهود است.
صالحه وهاب واصل
اینکه زن زودتر گریه می کند به خاطر آن است که دستگاه پذیرش او عاطفی تر است و مهم ترین راه تقرب به خدا راه ذکر است که انعطاف پذیری مقدمه اوست
صالحه وهاب واصل
مهم ترین سرمایه زن انعطاف پذیری، مناجات با خداست. اگر این معارف عرضه بشود و زنها بفهمند و به آنها عمل کنند آنگاه می دانند که این ذخیره الهی به نام گریه را کجا مصرف کنند
صالحه وهاب واصل
زنها در بخش قلب، دل و گرایش و جذبه موفق تر از مردانند . لذا مناجات در زنها بیشتر از مردها اثر می کندو موعظه درزن بیش از مرد اثر می کند .
صالحه وهاب واصل
زن مظهر رأفت حق است
صالحه وهاب واصل
پیامبر اسلام (ص) می فرماید : گرامی نمی دارد زنان را جز انسان بزرگوار و توهین نمی کند به آنان مگر آدم پست
صالحه وهاب واصل
حضرت علی (ع) می فرماید : زن ریحانه است این گل را نباید رها کرد این گل فقط باید به دست باغبان باشد ، جمال برای زنان سرمایه است و زکات جمال همان عفاف است
هاجره ذیجانی
زن با خودداری و خویشتن داریهای ظریفانه خود نه تنها شخصیت خود را حفظ می کند بلکه به مرد نیز شخصیت می دهد
نورس ادیب
زن مربی جامعه است .از دامن زن مرد به معراج می رود
صالحه وهاب واصل
به درستی که خدای متعال بر زنان و دختران مهربانتر از مردان است
نورس ادیب
زیباترین خوی زن ، نجابت اوست
ارد بزرگ
در دنیا تنها دو چیز زیباست ، زن و گل
مالرب
تمدن چیست ؟ نتیجه نفوذ زنان پاکدامن است
امرسون
با زنی ازدواج کنید که اگر مرد می بود بهترین دوست شما می شد
بردون
خشم زن مانند الماس است می درخشد اما نمی سوزاند
رابندرنات تاگور
زن تاج سر آفرینش است ، او شریک زندگی و یار ساعات درماندگی است
گویته
زنانیکه می خواهند مرد باشند ، زنانی هستند که نمی دانند زن هستند
الکساندر دوما
برای تحمل شدائد زندگی باید عاشق چیزی بود ، کاری ، زنی ، آرمانی و…
مار آنا
چیزی که زن دارد و مرد را تسخیر می کند ، مهربانی اوست ، نه سیمای زیبایش
ویلیم شکسپیر
زن زشت در دنیا وجود ندارد فقط برخی از زنان هستند که نمی*توانند خود را زیبا جلوه دهند
برناردشاو
هر کجا مردی یافت شد که به مقامات عالیه رسیده یقیناً زنی پاکدامن او را همراهی کرده است
شیلر
زن عاقل به تربیت همسرش همت می گمارد و مرد عاقل می گذارد که زنش او را تربیت کند
مارک تواین
هیچ چیز غرور مرد را مثل شادی زنش ارضاء نمی کند ، چون همیشه آنرا مربوط به خود میداند
جونسون
مردانیکه بیشتر از حقوق و هنجار زنان پشتیبانی میکنند خود بیشتر از دیگران به نهاد زن میتازند
اردبزرگ
اگر شناخت زن و مرد نسبت به ویژگی های درونی و بیرونی یکدیگر بیشتر گردد کمتر دچار گسست می شوند اردبزرگ
به هر اندازه که زن آرام و مطیع و با عصمت و با عفت است ،به همان اندازۀ قدرت فرمانروایی او شدیدتر و استوارتر است
میشله
زن وقتیکه دوست بدارد ، غیر از محبوب خود چیزی را نمی بیند و هرچه عاطفه ، مهربانی و نوازش و فداکاری دارد تنها برای او به کار می برد .
الفونس دوده
دختر، فرزندی است مهربان، مونس، مددکار، مبارک و مربی. حضرت علی (ع)
نورس شهسوار
بیشترین خوبی در وجود زنان است. امام صادق (ع)
هاجره ذیجانی
دو چیز را دوست دارم و نمیخواهم آنی از آن منفک شوم. زن و عطر را. رسول اکرم (ص)
صالحه وهاب واصل
مردان آفریننده کارهای مهمند و زنان به وجود آورنده مردان !
رومن رولان
مردان قانون وضع می کنند و زنان اخلاق به وجود می آورند.
کونته ورسیه
زن مخلوقی است که عمیق تر میبیند و مرد مخلوقی است که دورتر را میبیند. عالم برای مرد یک قلب است و قلب برای زن عالمی است.
گرابه
زنها هرگز نمیگویند ترا دوست دارم ولی وقتی از تو پرسیدند مرا دوست داری بدان که در قلب آنها جای گرفته ای.
روشفوکو
منشأ هر کار بزرگی زن است، زن کتابی است که جز به مهر و محبت خوانده نمی شود.
لامارتین
مشارکت زنان و مردان در امور کشوری آلام مردم افغانستان راتقلیل بخشیده و نویدآور آیندۀ خوشبخت و مرفه آنها خواهد بود.
شیما غفوری
زنان با شجاعت افغان با وجودبیم افګنی ها ترور و وحشت از سوی دشمنان کشور( طالبان) بازهم درعقب مراکز رای دهی صف آرایی کردند و به کاندید مورد نظر شان رای دادند، و مشت سنګینی را نثار چنه ی دشمنان کردند.
صالحه اسحق زی خالقی
زنان بایدخودشان از حقوق خود دفاع کنند نه اینکه منتظر باشند کتا مردان به آنان حقوق نا چیز بدهند.
عنایت الله ترین عزیزی
عامل اساسی تمامی مشکلات پایین بودن آگاهی فردی و خرد اجتماعی در زنان و مردان می باشد و بس. و این مشکل فراگیر بوده و همه جامعه را با سطوح فرهنگی مختلف شامل می شود.
مصطفی تیموری
برای رهایی وآزادی کامل زنان ازقید مناسبات فرتوت نیاز است تا زنان خود با آگاهی وارد کار زار حمایت از تساوی حقوق شوند، اما اگر زنان به جای ارتقای آگاهی شان در پس پرده بازی های قومی، زبانی وجنسیتی خود را پنهان کنند، نه درعرصه بهبود وضعیت مفید واقع خواهند ونه خود به آرمان شان خواهند رسید.
ناهید صدیق علومی
به وضاحت در جامعه سنتی افغانی بخصوص در داخل افغانستان میتوان دید که زنان افغان ما با وجود که بسیار قدرت وتوانایی واستعداد های خارق العاده دارند مگر متاسفانه ایشان چون در محدوده ذهنی قرار دارند هیچ وقت نتوانستند از بحر وسیع علم ودانش آگاهی پیدا کنند صرف بعد از تولد خاطر دختربودن خود محکوم به زجر کشیدن میشود این نو نهالان بدون اینکه بدانند کی استند وچه توانایی های نهفته در درون شان پنهان است وقانع در چوکات همین دایره کوچک مگر تاریک زنده گی میمانند وآنقدرخاموش وبی خبر که حتی بعضی شان دور از خود آگاهی از این همه استعداد های خود بدون تبارز در عمل تا دم مرگ در این تاریکی جهل میمانند (بهترین راه بیرون رفت از ججهل است
ظریفه فردیانا
” استوارت الفنستون” در مورد آزادی های زنان در بین پشتونها، یافته هایش را چنین می نویسد ” زنان پشتون با چادر ها در بازار ها گشت و گذار میکنند، در باغ های گردهم جمع می شوند، اگرچه در حجاب هم هستند ولی مانند زنان هندوستان محصور نیستند. بصورت عموم وضعیت زنان افغان به مقایسه با همسایگان افغانستان بد نیست.”
نجیب الله بارکزی
مروزه وقتی فمنیست ها تأکید می کنند که «امر شخصی، امر سیاسی است» دقیقاً میخواهند بگویند که بدون توجه به نهاد خانواده نمیتوان به آزادی دست یافت. اصلاح نهاد خانواده و دموکراتیک سازی آن برای بانوان اهمیت سیاسی دارد.بنابراین، بانوان افغانستان اگر میخواهند به آزادی دست یابند، باید بر نامزدان ریاست جمهوری فشار وارد کنند که برنامههای جامع و معقولی در عرصه دیموکراتیک سازی خانواده داشته باشند. متأسفانه نهاد خانواده در سرزمین ما نهاد برده داری و محل زیست نابرابران است. در خانوادههای افغانستان، همه چیز، نه بر اساسِ گفت و گو و اقناع گری، بل بر بنیاد اعمال خشونت و صدور دستور صورت میگیرد.
عبدالشهید ثاقب
زن فرشته ایست که فامیل را زیر بال خود می پوشاند
زن طریق خرچ کردن را نسبت به مرد ها بهتر می دانند
یکی از برتری های زن فرزند آوردن است که مرد ها از این کارعا جز اند
زن ها مرد ها را رهنمای می کنند
اگر مرد نباشد زن کار مرد ها را اجرا می کند اما مرد بدون زن بی دست و پا می شود
صالحه یوسفی
زن امانت است…نه برای اهانت
معصومه کوهستانی
صالحه وهاب واصل