عبدالواسع غفاری
(عدم درک واقعی ازمعنی ومفهوم دین اسلام وکلام الهی ، منافع شخصی یا تجارت بالای دین وتحریف احکام دینی باپیروی ازخرافات،منافع زبانی ،قومی، قبیلوی،سیاسی واقتصادی ،عامل عمده میباشد)
بخش یازدهم :-
نتیجه گیری :
در بخشهای قبلی بصورت عموم از دین اسلام وعوامل پارچه پارچه شدن آن به مذاهب وفرقه های مختلف ، عقاید وباورهای یکتعداد مذاهب توضیحات مختصرارائه نمودم.
باتذکرمختصراینکه دین یا آیین عبارت ازمجموعهای عقیده وباور انسانان به خداوند (ج) یا به ذاتی میباشد که به چشم ندیده ،اما عقیده راسخ برموجودیت وهدایاتش میداشته باشند، است . اعتقادات متذکره در پیروان همه ادیان وجود دارد.
طوریکه بملاحظه میرسد این اعتقادات بین مسلمانان بالعموم بشکل واقعی، مورثی و تظاهری میباشد:
مسلمان واقعی احکام دین اسلام ( اصول وفروع) راقلباْ طوریکه خداوند متعال هدایت داده و پیامبراسلام تطبیق آنرالازم دانسته، انجام داده ومیدهند. تاریخ اسلام وتاریخ وطنما طی سالهای ظهوراسلام ، شاهد صدها روحانی بوده که باایمان واقعی وصداقت درجهت رفاه خلق الله عمر خویش را وقف نموده ومناسبات واقعی وقلبی باایزد متعال داشته،احکام دینی رابا نظرداشت رعایت حقوق سایرانسانان با روحیه صلح ،اخوت وبرابری، شرایط زمان ومکان انجام داده و میدهند.
مسلمانان مورثی که ازدین اسلام معلومات لازم ندارند، به دو دسته عمده تقسیم نمود: ۱ـ این مسلمانان بخاطر درک ازاسلام موروثی، تلاش درجهت فراگیری اسلام واقعی تحت رهنمائیهای علمای حقیقی اسلام نموده ، وازاسلام درجهت رعایت حقوق انسانان ازجمله مسلمانان استفاده مثبت نموده ومینمایند .
۲ـ که کتله عظیم ازمسلمانان بخصوص هموطنان ما را تشکیل میدهند برعلاوه بیسوادی وعدم فهم ودرک ازمعنی ومفهوم کلام الهی، تحت تاثیرعوامل مختلف ازجمله جنگهای تحمیلی اقتصادی ـ سیاسی که درکشورهای عقب گذاشته شده واسلامی ، بکمک روحانیونیکه دین را وسیله قرار داده اند،به راه انداخته شده است،قرارمیگیرند،آنان طبق پلانهای ازقبل ترتیب شده ویا تصادفی ، تحت تاثیرخطابه ها، وعظ وتبلیغات دروغین واحساساتی ملانما ها قرارگرفته ذهنیت این دسته مسلمانان را تغیرمیدهند.وباشستوشوی مغزی آنان را درگروه ها وسازمانهای خویش جذب ، ودرتطبیق اهداف شوم خویش استفاده مینمایند.
بعضاْ این مسلمانان درحوادث وقضایای تصادفی بدون تعقل وعلم آوری احساساتی شده مرتکب جنایات نابخشودنی میگردندمثال عمده آن(لت وکوب،چاقو زدنها،زیرموترنمودن،بدریا انداختن وسپس سوختاندن خانم مسلمان افغان درمسجد شاه دوشمشیره کابل« شهید فرخنده » توسط مسلمانان مورثی احساساتی که توسط ملا یا تعویض نویس مسجد اتهام قرآنکریم سوختاندن به آن مرحومه مغفوره بسته شد.به همین شکل گروه های تروریستی طالبان ،داعش و... ازمسلمانانیکه ازاسلام واقعی اطلاع لازم ندارند، سربازگیری نموده،وآنان را به کشتارگاه های جنگ اعزام میدارند.
مسلمانان ظاهری عبارت از آن اشخاصی میباشند که تحصیلات در رشته علوم دینی تا درجات مختلف علمی نموده اند.اما بدبختانه دین راوسیله حصول منافع شخصی خویش قرار داده ،بشکل مستقل ویا ایجاد مذاهب وسازمانهای افراطی که هسته شان را استخبارات کشور های مختلف رهبری، کمک مادی ونظامی مینمایند،میباشد،سازمانها ویا تنظیمهای شان مرتکب جنایات بس عظیم درسطح جهان وکشورما گردیده وسلسله جنایات شان ادامه دارد.
نتیجه اعمال چنین مسلمان نماها تجاوز به حیات ،حقوق وآزادی انسانان میباشد.مثال عمده آن قتل وکشتار هزاران طفل، جوان،زن ،مرد را تحت نام جهاد با حملات انتحاری در کشورما وسایرکشورها،بمگذاریهای،تجاوزبه مال وناموس مردم،طورمثال تجاوزجنسی برصد ها دختر وزن درشهر بشریه عراق وبعداْ قتل وحشیانه آنان و... آیا اسلام چنین حکم مینماید ؟
این مسلمانان ظاهری بودند وهستند که تحت نام اسلام مصروف زراندوزی ،غصب و چوروچپاول دارائیهای عامه وخصوصی،تجاوز به حقوق وآزادیهای افراد ،بخصوص طبقه اناث که نصف جوامع بشری را تشکیل میدهند،میباشند.
تاریخ اختلافات دراسلام نشان میدهد که ریشه آن درزمان پیامبر اسلام جوانه زده بود زیرا، جامعه اسلامی ازنظرایمان وتسلیم دربرابروحی الهی، بگونهای بود كه نمیتوانستند از
اختلاف دورباشند.گروهی ازنظرایمان واعتقاد در برابردساتیرپیامبر(ع) تسلیم بودند.چون از یکطرف هدایاتش بخاطراصلاح جامعه بود وازجانب دیگر پیامبراسلام راشخص عاری ازگناه وخطا یافتند، لذا خود رامکلف به پیروی ازهدایات پیامبرمیدانستند.امادرمقابل گروههایی
بودند، كه براثرضعف ایمان ونبود شناخت كامل ازپیامبر، درموضع مقابل شان ،اظهار مقاومت و ایستادگی میكردند ودساتیر شان را بعضاْ نادیده میگرفتند. نمونههایی از این نافرمانیها در كتب مختلف تاریخ اسلام آمده است.
بارحلت پیامبراسلام تعداد قابل ملاحظه به عوض این که متوجه مراسم خاکسپاری پیامبر اسلام گردند، برمسئله جانشین پیامبر(ص) اختلاف میان قبایل بخصوص قبیله انصار وقریش ظهورنمود .
یکتعدادازمسلمانان براین عقیده بودندکه هیچ شخص جزنبی اکرم (ص) حق تشریع،تفسیرو تبیین احکام الهی را ندارد.وپیامبرازطریق اتصال به منبع غیب،ازاحکام الهی مطلع میشدند وموظف به تبلیغ آن احکام بودند. پس از پیامبراسلام طبق نص وتصریح ایشان،ائمه (ع) برای تبیین احکام الهی ( نه تشریع آن) منصوب شده اند.
بعداْ اختلافات درفروع دین وطرق تطبیق فروع دین مانند تفاوتها درشکل وتعداد رکعت نماز،شکل وضو نمودن،نماز بالای فرش،سوره های به شکل قرائت وغیره موضوعات بروز نمود.
با ایجاد مذاهب کلامی که طرفدارقدرت وحریت انسان بوده ومعتقد اند که انسان دررفتار و کردارش آزاد است وهرکس مسئول رفتار خودش میباشد وخداوند افعال بنده گان را به خود شان واگذاشته است، چراکه احادیث اصیل پیامبر واحادیث وجعلی بنام پیامبر توسط یکتعداد ازصحابه بیان شده است. لذاعقل وخرد را جهت پیروی ازاسلام واقعی ضروری میدانند .
اما اهل حدیث ،قرآنکریم وسنت پیامبر(ع) رااساس عقاید خود قرارداده ومنکرعقل و رسالت آن درعقاید واصول دین اسلام میباشند.بدین اساس دین اسلام را درمحدوده وشرایط چهارده قرن پیش بدون درنظرداشت پیشرفت علم ودانش،ترقی وتمدن،شرایط زمان ومکان میدانند ،علم کلام و استدلال عقلى را بدعت و حرام میدانند.
هرگاه مذاهب وفرقه های تشکیل شده را به دقت مطالعه نمائید،همه این فرقه ها ومذاهب دراصول دین اعتقاد واحد دارند یعنی پرستش خداوند یکتا،برحق بودن محمد(ص) ورسیدن روز آخرت.،اما درتطبیق فروع دین ،شکل وسلیقه آن باهم درجنجال وتفرقه میباشند.به سبب اینکه اکثراْمنافع رهبران وایجاد کننده گان مذاهب وفرقه ها درآن نهفته است.خیلی تاسف آوراست که با داشتن عقیده مشترک،چرااسلام را پارچه پارچه نمود ه، وبا ایجاد نفاق، مذاهب مختلف را بوجود آوردند. درحالیکه اسلام برمعنویت واعتقاد راسخ استواراست هرگاه دراعتقاد منافع مادی ، شخصی ،فامیلی، قومی ملیتی و...دخیل شود، اسلام واقعیت خود راکه داشتن اعتقاد
قلبی به ایزد متعال میباشد (قلب وضمیرانسان درجهت شناخت وانجام هدایات الهی)
ازدست داده، عظمت طلبی،تجارت بالای دین ومذهب که درآن منافع رهبران مذهبی میباشد، صورت میگیرد. قرار اسناد ،کتب دینی وصفحات انترنتی،اسلام به مذاهب مختلف ذیل وبیشتر از آن وجود دارد، طورمثال گروه های تروریستی که درکشورهای پاکستان ، افریقائی ،عربی وسایر نقاط جهان تحت نام جهادعملاْ مصروف انجام جنایات میباشند ، بیشتر ازین ارقام میباشد.
اینک لست مذاهب اسلام وشاخه های مربوطه آنرا بشکل الفبا جهت معلومات شما ترتیب نموده ام.قابل تذکراست که اساس این مذاهب وفرقه ها ذیل رامذاهب سنی وشیعه تشکیل میدهد:
۵ - احمدیه ۴ - اثری ۳ - ابراهیمیه
۲ - اباضیه ۱ - اباحیه
۱۰ - آقاخانیه
۹ - آزارقه ۸ - اسواریه
۷ - اسماعیلیه
۶ - اخنسیه
۱۵- الحمزه ۱۴- القاعده ۱۳- افطیحه ۱۲- اطرافیه ۱۱- اشاعره
۲۰- بابکیه
۱۹- اهل سنت
۱۸-اهل حدیث شیعه
۱۷- اهل حق
۱۶- اهل حدیث
۲۵- برکوکیه
۲۴- برقعیه ۲۳- برغوثیه ۲۲- براهمه ۲۱- باقریه
۳۰- بکتاشیه ۲۹- بکریه ۲۸- بقلیه ۲۷- بسلمیه ۲۶- بریلوی
۳۵- ثعالبه
۳۴- تناسخیه ۳۳- تصوف ۳۲- بیهسیه ۳۱-بومسلمیه
۴۰- جنبلاطیه
۳۹- جریریه ۳۸- جبریه ۳۷- جارودیه ۳۶- ثنویه
۴۵- حازمیه
۴۴- حارثیه ۴۳- جوالیقیه ۴۲- جواربیه ۴۱- جهمیه
۵۰- حسنیه
۴۹- حروفیه
۴۸- حروریه ۴۷- حربیه ۴۶- حبشیه
۵۵- حلویه
۵۴- حلمانیه ۵۳- حشویه ۵۲- حسینیه ۵۱- حنفی
۶۰- حنفیه
۵۹- حنابله ۵۸- حفصیه ۵۷- حمزویه ۵۶- حماریه
۶۵- خطابیه
۶۴- خشبیه ۶۳- خرمدینیه
۶۲- خلیفه ۶۱- خداشیه
۷۰- دسوقیه ۶۹- دروزیه
۶۸- داعش ۶۷- خوارج
۶۶- چشتیه
۷۵- رباظیه
۷۴- راوندیه ۷۳- رافضیه
۷۲- دیوبندیه ۷۱- دونمه
۸۰- زیدیه
۷۹- ریادیه ۷۸- زنادقه ۷۷- رفاعیه ۷۶- رشیدیه
۸۵- شاذلیه ۸۴- سهرودیه ۸۳- سلفیه ۸۲- سبطیه ۸۱- سبائیه
۹۰- شیخیه
۸۹- شمیطیه یا سمیطیه ۸۸- شمراخیه ۸۷- شیبانیه ۸۶- شعوبیه
۹۵- صلفیه ۹۴- صلتیه ۹۳- شعیبیه ۹۲- شافعیه
۹۱- شیطانیه
۱۰۰- طحاویه ۹۹- طالبانیزم ۹۸- صفریه ۹۷- صفویه ۹۶- صوفیه
۱۰۵-عثمانیه ۱۱۰-عیساویه ۱۰۴- عجارده ۱۰۹-علویه
۱۰۳- عاذریه ۱۰۸- عماریه ۱۰۲- ظاهریه ۱۰۷- عزمیه ۱۰۱- طغیه ۱۰۶-عدلیه
۱۱۵- قدریه ۱۱۴- قادیانیه ۱۱۳- فاضلیه ۱۱۲- فاطحیه ۱۱۱- غلات شیعه
۱۲۰- کاملیه ۱۱۹- قطعیه ۱۱۸- قصمیه ۱۱۷-قزلباشیه ۱۱۶- قرامطه
۱۲۵-مالکیه ۱۲۴- ماتریدیه ۱۲۳- کیسانیه ۱۲۲- کرامیه ۱۲۱- گنوسیه
۱۳۰- مجهولیه ۱۲۹- مرجئه ۱۲۸- محمد یه ۱۲۷- محکمه ۱۲۶- مبارکیه
۱۳۵- معتزله
۱۳۴- مطرفیه ۱۳۳- معبدیه ۱۳۲-مشعشعیان ۱۳۱- مشبهه
۱۴۰- مولویه ۱۳۹- معلومیه ۱۳۸- مفوضه ۱۳۷- معطله ۱۳۶معدومیه
۱۴۵-مهدویان
۱۴۴-منصوریه ۱۴۳-ملامتیه ۱۴۲-موسویه یااثناعشری ۱۴۱- میونیه
۱۵۰- نزاریه ۱۴۹- نصیریه ۱۴۸- ناصریه ۱۴۷- ناوسیه یا صارمیه ۱۴۶- مهلبیه
۱۵۵- نوربخشیه ۱۵۴- نقشبندیه ۱۵۳- نقطویه
۱۵۲- نجدات ۱۵۱- نعمت اللهیه
۱۶۰-یعقوبیه ۱۵۹ یزیدیه ۱۵۸- هشامیه ۱۵۷- وهابیت
۱۵۶- واقفیه
......................... .......................... .....................۱۶۳ ۱۶۲- قرآنیان ۱۶۱- یونسیه
چرا آنان چنین جفای بزرگ براسلام نموده ومینمایند ؟
برهرمسلمان لازم است تا،درقسمت فهم ودرک عقیده خویش،دین اسلآم سعی و تلاش بیشتر نماید.تا بتواند درتحقق عقیده خود موفق شده وبه آرمان خویش برسد.
بدلیل اینکه هدایات الهی (قرآنکریم) رهنمای زندگی مسلمانان ازنظرعقیده تی میباشد. هرگاه عقیده وایمان مسلمان تکمیل نباشد،نمیتواند(حقوق فردی،حقوق اجتماعی ،شناخت آزادیهای خود وسایرانسانان ،مکلفیت های خود را درمقابل فرد واجتماع بداند،انجام فرایض
دینی بصورت واقعی وقلبی را طوریکه لازم است انجام دهد.) مانند قاضی که در رشته علم حقوق تحصیل نکرده باشد وبرمسند قضا بنشیند. لذا یکی ازمعضلات عمده فعلی درجامعه ما ، موجودیت تعداد قابل روحانیون ظاهری میباشد.
چنانچه بملاحظه رسیده،طی قرنهایکه اسلام ظهورنموده،عملکرد بعضی رهبران مذهبی سبب بروزنفاق,جنگ وکشتار مسلمانان گردیده ومیگردد. طورمثال وهابیون فتوای دادند که کشتار شیعیان مباح ومال وجان شان حلال است. فتوای مذکورتا بحال سبب قتل صدهاهزار مسلمان درنقاط مختلف جهان شده ومیشود. به همین شکل درکشورما از بغاوت روحانیون نماها درمقابل امان الئد خان شاه ترقیخواه، ایجاد تنظیمهای هفتگانه وهشتگانه بنام اسلام و جهاد،که همه رهبران شان مرتکب قتل، کشتارترور،چوروچپاول اموال وجایدادهای مردم و بیت المال شده وفعلا به ملاکین وسرمایه داران تبدیل شده اند.درحالیکه به اصطلاح بدون هیچ نوع بیل زدن این سرمایه وجایدادها را تصاحب نمودند(تنها دین ومذهب رابیل وکلنگ زدند.)
باذکرمطالب فوق وتوجه به واقعیت اسلام ،.باید دررفع معضلات فعلی مردم وکشورما، بدرجه اول دولت وظیفه دارد تا طبق قوانین اساسی مطروحه درجهت فهم مردم مسلمان از معنی ومفهوم قرآنکریم مطابق پلان ترتیب شده،درمکاتب ازصنف اول الی دوازده مکاتب معنی سی سپاره قرآنکریم راتدریس ومردم مسلمان کشورراازمطالبیکه به آن عقیده وایمان دارند مطلع بسازد. علاوتاْ دولت بایدبه دانشمندان وعالمان واقعی دین وظیفه بدهد که قرآنکریم رابه لسان های پشتو، دری وسایرزبانهای محلی ترجمه نموده وبدسترس مردم بگزارند تامردم به چیزیکه ایمان و اعتقاد دارند. بفهمند..
روحانیون محترم واقعی کشورما با درک وظیفه اخلاقی،ایمانی وانسانی خویش در روشن نمودن عقاید اتباع کشورما که ۹۹ فیصد مسلمانان میباشند،وظیفه خویش را انجام دهند.
به امید درک واقعی همه مسلمانان ،بخصوص مسلمانان کشورما
از مفهوم واقعی اسلام که دین صلح ،اخوت وبرابری میباشد
بااحترام عبدالواسع غفاری