طالبان: صد پاسگاه در نوار مرزی با پاکستان ایجاد کردیم

خبرونه
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times


مقامات محلی طالبان در ولایات شرقی افغانستان می‌گویند که بیش از صد پاسگاه مرزی در امتداد مرز پاکستان تاسیس کرده‌اند

مقامات محلی طالبان در ولایات شرقی افغانستان می‌گویند که بیش از صد پاسگاه مرزی در امتداد مرز پاکستان در سه ولایت کنر، نورستان و ننگرهار تاسیس کرده‌اند.

قاری معراج، یک فرمانده ارشد «لوای سرحدی» طالبان در شرق افغانستان به «رادیو حریت» در ننگرهار گفته است که این پاسگاه‌ها به دستور محمد یعقوب مجاهد، وزیر دفاع طالبان، تاسیس شده است: « سرک‌های ارتباطی به این پاسگاه‌ها ایجاد شده و تاسیسات آماده استفاده است.»

وزارت خارجه پاکستان پیشتر اعلام کرد که طالبان در «داخل خاک» این کشور پاسگاه‌های مرزی ساخته‌ است و افزود که از مقامات طالبان خواسته که این روند را متوقف کنند.

فرمانده محلی طالبان گفته است در زمان دولت گذشته این پاسگاه‌ها ۱۵ کیلومتر عقب‌تر از خط صفر مرزی بود و نیروهای دولتی نمی‌توانستند در این مناطق حضور بیابند.

ماه گذشته در هفته موسوم به حسابدهی به ملت نیز فصیح‌الدین فطرت، رئيس ستاد ارتش و ارشدترین فرمانده تاجیک‌تبار طالبان گفت که در یک سال گذشته حدود «۶۰۰ ایست بازرسی مرزبانی» با کشورهای همسایه مستقر کرده‌اند و شمار نیروهای مرزبانی خود را به «۴۴ درصد افزایش» داده‌اند.

آقای فطرت افزود که «افغانستان از طریق ۲۰ ولایت و ۹۰ ولسوالی با ۶ کشور هم‌سرحد است که حدود ۶۳ کندک (واحد) در ۳۷ اردوگاه، ۱۰۸ بیس (مقر) و ۶۰۰ پوسته (ایست بازرسی) جهت پیشگیری و واکنش در برابر چالش‌های امنیتی با امکانات و تجهیزات در ساحات مورد نظر تعبیه گردیده است.»

حکومت طالبان مانند دولت‌های گذشته در افغانستان، مرز مشترک بین این کشور و پاکستان را که حدود ۲۴۰۰ کیلو متر طول دارد، به رسمیت نمی‌شناسد و مدعی است که معاهده‌ای که در این مورد در سال ۱۸۹۳ میلادی بین امیر عبدالرحمان خان، پادشاه وقت افغانستان و مورتیمر دیورند، وزیر خارجه وقت هند بریتانیایی امضا شده، نامعتبر است.

در این برنامه با صاحب‌نظران درباره مسائل سیاسی و اجتماعی روز گفت‌ و‌ گو می‌کنیم.

در دولت گذشته بیشتر مناطق قبایلی نزدیک به مرز پاکستان و افغانستان در کنترل گروه طالبان بود و نیروهای دولتی در پاسگاه‌های مرزی از سوی آن‌ها و مرزبانان پاکستانی مورد حمله قرار می‌گرفتند.

ساکنان محلی به رادیو حریت در ننگرهار گفته‌اند که در گذشته خانه‌هایشان همواره مورد هدف شلیک توپخانه‌ای ارتش پاکستان قرار داشته است

طالبان محلی می‌گویند اجازه نمی‌دهند که ارتش پاکستان به خاک افغانستان شلیک کند و اگر این کار را بکنند «پاسخ خواهند داد».

از زمان تصرف قدرت از سوی طالبان در افغانستان همواره درگیری‌های محدود مرزی میان افراد این گروه و مرزبانان پاکستانی و همچنین ایرانی رخ داده است که در نتیجه این تنش‌ها هر از گاهی دروازه‌های مرزی افغانستان به روی پاکستان و ایران به روزها مسدود شده و رفت و آمد و انتقال کالاهای تجاری نیز متوقف شده است.

آخرین دور درگیری‌های مسلحانه میان طالبان و مرزبانان پاکستانی دو هفته پیش در گذرگاه تورخم روی داد که در نتیجه چند نفر کشته و مجروح شدند و گذرگاه تورخم برای نه روز مسدود ماند.

کشورهای همسایه آن را عمدتا به ناآشنایی نیروهای مرزبانی طالبان نسبت داده‌اند.