مبارزات طالبان پاکستان برهبری بیت الله مسود *

زیرمتون
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

کاندیدای اکادمیسین سیستان

ایا میتواندتغییری در موضع پاکستان درقبال افغانستان ایجاد کند؟
به دنبال متواري شدن مولانا فضل‌الله رهبر معنوي طالبان محلي در منطقه صوات ايالت سرحد پاكستان،جنبش جدید طالبان پاکستان شکل گرفت. این جنبش بعد از نشست مشترك نمايندگان بیست گروه مختلف طالبان قبايل سرحدی از جمله طالبان وزيرستان شمالي، وزیرستان جنوبي، خيبر، كرم، باجور، وركزي، مهمند، بونير، مالاكند، كوهستان، درۀ آدم خيل و صوات به وجود آمد . طالبان گرد آمده از نقاط مختلف مناطق قبایلی بيت‌الله مسود را به‌عنوان فرمانده و مولوي محمدعمر را به عنوان سخنگوي اين جنبش تعيين كردند .
بگزارش عبدالرزاق حبیبی ، روز۱۴ دسمبر جنبش جدید طالبان پاکستان در نخستین نشست خود یک شورای ۴۰ نفره برهبری بیت الله مسود تشکیل داد ومولوی عمرسخنگوی این شورا انتخاب گردید.رهبر این شورا در مصاحبه ای گفته است: هدف این جنبش ، مقابله با عملیات نظامی پاکستان است وافزود که اگر حکومت پاکستان برخلاف طالبان دست به عملیاتی بزند، با جواب دندان شکنی روبرو خواهد شد. نامبرده گفت که حکومت در صوات دست به عملیات نظامی زد، ولی در باجور به مذاکره پرداخته ودر وزیرستان یک قولنامه امنیت داده است اما ما نمیدانیم که حکومت با ما می جنگد یا یک قرارصلح می بندد؟ براثر سیاست نادرست حکومت، ما در کشور خود مجبور به جهاد دفاعی شده ایم. مولوی عمر که به صفت نطاق جنبش طالبان پاکستان تعیین شده درمصاحبه خود با بی بی سی در مورد جلسه مشترک رهبران طالبان گفت: هرگونه صحبت ومذاکره ایکه با حکومت صورت میگیرد، تمام طالبان در برابر آن یک موقف مشترک خواهند گرفت. بدین منظور تحریک طالبان یک کمیته ای را برای مذاکره با حکومت انتخاب کرده که اگر با حکومت جنگ میشود یا صلح ، آنها نتیجه را برای تصمیم مشترک ابلاغ خواهند کرد. نطاق افزود که آنها از حکومت پاکستان خواسته اند که باید فوراً عملیات را در صوات قطع کند ونیروهای نظامی خود را از صوات خارج کند. به حکومت ده روز وقت داده شده که تصمیم خود را مبنی به اخراج سربازان خود ار صوات بگیرد وتمام پوسته های امنیتی خود را از وزیرستان جنوبی ووزیرستان شمالی بردارد ،وبشمول خطیب لال مسجد مولاناعبدالعزيز تمام طالبان زندانی را از زندان رها کند.
مولوی عمر در ارتباط به افغانستان گفت: هدف ما مقاومت در برابرقوتهای امریکائی وناتو است ولی در مقابل سیاست نادرست حکومت پاکستان ما مجبور به جهاد دفاعی شده ایم. مولوي عمر افزود که دراین جلسه به نمایندگی از رهبر دینی صوات مولانا فضل الله یک نماینده مهم بنام مولوی عبدالغفور با یک نفر دیگر اشتراک ورزیده بود. (تول افغان ۱۴/ ۱۲/ ۲۰۰۷ )
روزنامه جنگ چاپ پاكستان درمورد بیت الله محسود(مسود درست است) نوشت: بیت الله مسود پس از وقايع منطقه صوات در ايالت سرحد، اقدام به بازسازي تشكيلاتي نموده و جنبشي را به نام طالبان پاكستان تاسيس كرده است. به‌نظر ميرسد حوادث صوات و تضعيف مواضع مولانا فضل‌الله و فرار وي از امام دهيري و نا اميدي القاعده از او، باعث تشكيل چنين جنبشي شده باشد. برادران مسود موسوم به بيت‌ الله، عبدالله و ذوالفقار از جمله افرادي هستند كه همزمان با حمله آمريكا به افغانستان، به اين كشور سفر كردند تا در كنار طالبان عليه نيروهاي ائتلاف بجنگند. عبدالله مسود يا نورعالم از قبيله مسودي هاي وزيرستان جنوبي هم مرز با افغانستان است كه در سال ‪ ۱۹۹۶ميلادي و چند روز پيش از اشغال كابل توسط طالبان، در انفجار مين زخمي و يك پاي خود را از دست داد. وي در سال ‪ ۲۰۰۲ميلادي از سوي نيروهاي امريكايي دستگیر وزندانی شد، اما در سال ‪ ۲۰۰۴ميلادي به دلايل نامعلوم آزاد و به وزيرستان شمالي بازگشت .
عبدالله مسود پس از حملات امريكايي‌ها به مناطق باجور كه تعدادي كشته و دهها زخمي برجاي گذاشت، تهديد كرد به اقدامات تلافي جويانه دست خواهد زد. عبدالله مسود، در حالي كه در ناحيه ژوب ايالت بلوچستان در آستانه بازداشت از سوي نيروهاي امنيتي پاكستان بود، خود را منفجر كرد. با كشته شدن عبدالله، برادرش بيت‌الله مسود مسووليت جنگ با دولت و اردوي پاكستان را برعهده گرفت. تا اوايل سال۲۰۰۵ميلادي، بيت‌الله مسود در سايه عبدالله برادر خود، به فعاليتهاي مخفي مي‌پرداخت. بيت‌الله مسود سي و چند ساله، برخلاف عبدالله برادر خود، بسيار مخفيانه و بي‌سر و صدا فعاليت می‌كند . وي از عكس گرفتن گريزان است و در بين مردم با چهره ‌اي پوشيده ظاهر مي‌شود. پس از گروگان گرفتن بيش از ‪ دوصد سربازنظامي توسط بيت‌الله مسود دولت پاكستان يكصد نفر از زندانيان طالبان را آزاد كرد. بيت‌الله مسود در سال ‪ ۲۰۰۷ميلادي، عمليات انتحاري زيادي عليه دولت و اردوي پاكستان طراحي كرد و انجام داد و توانست جنگ را به مناطق خارج از وزيرستان جنوبي و شمالي گسترش دهد. بيت‌الله مسود همزمان با لغو وضعيت فوق‌العاده، جنبش طالبان پاكستان را تاسيس كرد. اين جنبش، خواستار توقف عمليات اردوي پاكستان در مناطق قبايلي و خروج فوري آنها از اين مناطق شده است. بيت‌الله مسود هم ‌اكنون كنترول ناحيه مهم وزيرستان جنوبي را در اختيار دارد، ناحيه ‌اي كه امريكايي‌ها براي مقابله با وي، يك پايگاه بزرگ را در خوست افغانستان كه در مقابل وزيرستان جنوبي قرار دارد، ايجاد كرده‌اند .
جنبش متحد طالبان بعد از مهلت ده روزه به حکومت پاکستان مبنی برخروج نظامیان خود از منطقه صوات اولین ضرب شست خود را به نیروهای نظامی آنکشور نشان داد و در یک حمله غافلگیرانه چهار سرباز ارتش را اختطاف کردند وبه جای نامعلومی با خود بردند. ومسئولیت اینکار را بدوش گرفت.(تول افغان، زمه وال ۲۴ / ۱۲/۲۰۰۷)
افزون براین ، مسووليت حمله به كاروان نظاميان اردوي پاكستان را كه ۱۲كشته و ۲۵زخمي در پي داشت، برعهده گرفت.
گزارشگرتول افغان خبر میدهد که در منطقه قبایلی باړه از طرف گروهی که خود را لشکر اسلام میخوانند به مردم ابلاغ شده که بعد از این لباس اسلامی به تن کنند، ومردان حق ندارند ریش خود رابتراشند. منگل باغ امیرلشکر اسلام دستورداده که تمام مردان باید در پنج وقت نماز درمسجد حاضرباشند وکسانی که حاضر نباشد جریمه گردند. برای تطبیق این دستور لیست های نمازگزاران در مساجد آویزان شده ویک نفر امیر در وقت نماز حاضری میگیرد و نام کسانی را که درمسجد حاضر نباشند به کمیته امر به معروف ونهی از منکر میفرستد که با آنهامطابق قوانین اسلامی رفتار شود. امیر منگل باغ به تمام دکانداران هدایت داده تا واحد های وزن خود را عوض کرده از اوزان آهنی استفاده کنند. علاوتاً به مردم امرشده که قبرهای پخته ومزین با سنگ های زینتی منسوبین خود را ویران کرده بجای آن قبرهای خاکی درست کنند. هرگاه این امر در ظرف یک هفته عملی نشود، قبرها از طرف کمیته موظف ویران وصاحب هرقبر ده هزارکلدار جریمه خواهد پرداخت.
درایجنسی مومند در ایالت سرحد شمالغربی نیز طالبان به سلمانیها امر کرده اند که اگر منبعد ریش کسی را بتراشند، دکان شان انفجارداده خواهد شد. قبل ازاین هم طالبان دکانهای سی دی فروشی را با بمب منفجر کرده بودند. طالبان دراین منطقه به قمار بازان اخطار داده بودند که از قماربازی و دزدی موتر وآدم ربائی دست بگیرند. روز ۶ دسمبر در یک جشن عمومی قماربازان سرگرم قمار بودند که ناگاه مورد حمله طالبان قرارگرفتند ودرنتیجه دو نفر شان که گفته میشد از دزدان مشهور بودند جابجا کشته شدند و بقیه را طالبان دستگیر کرده باخود بردند.(تول افغان- عبدالرزاق حبیبی ۷نومبر۲۰۰۷)
وزیرستان جنوبی وشمالی در مناطق قبایلی پاکستان، از مراکز عمده فعالیت شبه نظامیان طالبان و شبکه القاعده محسوب می شود.
درحال حاضر درمناطق قبایل شمالغربی پاكستان طالبان بيش از ۱۲دفتر محلى تأسيس کرده اند و حكومت فدرال بيم از آن دارد كه اين دفاتر افزايش يابد. طالبان محلى در پاكستان در شهرهاى «وانا، لدها و جانى خيل» در وزيرستان جنوبى چهار دفتر و در «ميران شاه» وزيرستان شمالى در مدارس ابوشعيب، خليفه و فاروقيه دفاترى نيز ايجاد كرده اند. طالبان شاخه پاكستان در ميدان سياست به چند حزب كه در ائتلافى موسوم به "متحده مجلس عمل" شكل گرفته متصل هستند. احزابى كه سه روحانى سرشناس آن يعنى مولانا فضل الرحمان و قاضى حسين احمد و سميع الحق از نفوذ زیادی در میان پشتونهای سرحد برخوردار اند. ائتلاف شش گانه اكنون در ايالت هاى قبيله اى وزيرستان و سرحد شمالى فعالترين دفاتر رادارند و اغلب مدارس مذهبى سلفيون توسط آنان اداره مى شود. برخى معتقدند كه حلقه هاى ارتباط سياسى طالبان با كشورهاى عربى تأمين كننده پول و ايدئولوژى اين جريانات نيز به اين رهبران برمى گردد.
اكنون امريكا و شركايش به اين باور رسيده اند كه كانون تأمين كننده همه جريان هاى افراطى افغانستان و پاكستان دراين منطقه مرزى قرار دارد. كارشناسان غرب به صراحت نوشته اند كه پايتخت طالبان و القاعده از كابل به اين مناطق قبيله اى منتقل شده است و پديده طالبان محلى يا طالبانيسم در پاكستان در مناطق قبايلى وزيرستان شمالى و جنوبى چنان شدت گرفته است كه که عناصرتندروآنها جاى القاعده را مى گيرند.
تاكنون در توصيف دلايل شكست و ناكامى دولت هاى شريك امريكا در برابر اين جريان هاى افراطى اغلب بر دو عامل تأكيد شده است و گفته مى شود كه دو عنصر موجب شده كه آنها به نيروى شكست ناپذير نه فقط در برابر اردوي حرفه اى پاكستان، بلكه در برابر غرب تبديل شوند. اول موقعيت سوق الجيشى قبايل كه سخت ترين و صعب العبورترين مناطق جهان را در امتداد مرزهاى كشور پاكستان و افغانستان به طول ۱۲۰۰كيلومتر در دست دارند و دوم پشتگرم بودن به منبع بى پايان درآمد قاچاق بويژه قاچاق سلاح و مواد مخدر آنهم در نقطه اى كه همگان آن را به عنوان شاهراه و مركز ترانزيت قاچاق جهان مى شناسند. واقعيت ها نشان مى دهد كه سرمايه گذاران جريان هاى افراطى بيشترين بهره را ازفقر و محروميت اين مناطق برده اند و آنها سربازان اصلى جنگ هاى اخير را ازفرزندان همين مناطق محروم و نابسامان جذب مى كنند.در ضمن افراطيون پاكستانى با راه اندازى عمليات انتحارى در سرتا سر كشور، در مناطق قبايلى هم سرحد افغانستان جايى كه شبكه القاعده پناه گرفته است مناطق بيشترى را به تصرف خود در آورده اند.(دوشیچی، سایت اریائی)

شدت عملیات انتحاری ومقابله با اردو:
درماها و هفته های اخیر پاکستان شاهد بمب گذاری های انتحاری زیادی در نواحی نزدیک به سرحد افغانستان بوده است. به دنبال دو عمل انتحاری که روز ۱۸ اکتوبر درروز ورود خانم بینظیر بوتو اجرا شد و بینظیر،از هردوی آن جان سالم بدر برد ولی بیش از ۵۰ کشته وصدها زخمی برجای گذاشت،باری قبل از قتل خود هشدار داده بود که: "طالبان نزدیکتر و نزدیکتر می شوند."وتعهد کرد که "از قدرت، منابع انسانی و آموزش و پرورش" استفاده کند تا از تبدیل شدن بخشهایی از پاکستان به کانونهایی تروریستی ملی و بین المللی که همه را تهدید می کند، جلوگیری کند."(bbc ۲۲ نومبر)
روز ۲۵ نومبر دو انفجار در راولپندی، ۱۵ نفر را کشت وتعدادی بیشتری را زخمی کرد. بر اساس گزارش های منتشر شده یکی از این انفجارها در بس و دیگری در یکی از پوسته های کنترول ارتش رخ داد. ژنرال وحید ارشد سخنگوی ارتش پاکستان به خبرنگاران گفت: "هر دوی این حملات انتحاری بوده اند." طی چند ماه گذشته عملیات انتحاری متعددی در پاکستان رخ داده واین سومین انفجاری است که در راولپندی رخ می دهد.در نخستین عملیات انتحاری که شنبه انجام شد یک موتر حامل بمب در بیرون از مقر ارتش پاکستان منفجر گردید. براثراین حادثه یکی از نگهبانان نظامی کشته شد.در حمله دوم یک موترحاوی مواد منفجره به یک بس متعلق به وزارت دفاع پاکستان که در حال ورود به ساختمان سازمان اطلاعاتی این کشور بود برخورد کرد. باربارا پلت خبرنگار بی بی سی در اسلام آباد می گوید احتمال می رود که پیکارجویان طرفدار طالبان عامل این حوادث باشند.وی می افزاید این پیکارجویان احتمالا در واکنش به عملیات ارتش پاکستان در دره صوات دست به این اقدامات زده اند.( بی بی سی،۲۵ نومبر۲۰۰۷ )
حتی خانم های طالب شده نیزبرضد نظامیان پاکستانی دست به حملات انتحاری میزنند چنانکه روز ۴دسمبر یک خانم در محله صدرپشاور که محل سکونت نظامیان پاکستانی است ،نزدیک یک پوسته بازجوئی خود را منفجرساخت، مگر از تلفات ناشی از آن حمله رقم دقیقی در دست نیست. (تول افغان، ۴دسمبر،) صدای امریکا گزارش داد که مقامات گفتند، اين اولين باری است که بم گذاری توسط يک زن در پاکستان صورت ميگيرد. (صدای امریکا۴ دسمبر)
تندروان با حملات انتحاري، بم هاي کنار جاده و اختطاف ها در منطقۀ قبايلي، عساکر پاکستاني را هدف قرار ميدهند. قواي نظامي پاکستاني ميگويند تندروان اسلاميست بر يک کاروان عساکر در منطقۀ قبايلي وزيرستان شمالي حمله نموده شش عسکر را کشتند. وحيد ارشد، سخنگوي اردوي پاکستان ميگويد درين خشونت ها ۱۵ تندرو هلاک و بيست عسکر پاکستاني مجروح شدند. همچنان در وزيرستان شمالي، انفجار يک بم کنار جاده در جريان روز حد اقل چهار عسکر پاکستاني را که در يک کاروان ديگر وسايط سفر ميکردند، مجروح ساخت.(صدای امریکا ۱۲/ ۱۲/ ۲۰۰۷)
به گزارش صدای امریکا ،روز ۱۳ دسمبر۲۰۰۷ دو بم گزار انتحاري بر يک موضع تفتيش نظامي در کويته، مرکز ولايت بلوچستان حمله کرده حد اقل هفت نفر را هلاک ساختند. اولين بم گزار بم خود را در نزديک يک صف موترهائي که براي کنترول متوقف شده بودند، منفجر ساخت. وقتي مردم به لاشۀ موتر نزديک شدند، بم گزار انتحاري ديگر بم دومي را منفجر ساخت. منطقۀ آشوب زدۀ بلوچستان اکثراً صحنۀ گلوله باري و بم گزاري بوده که گروه هاي مليت خواۀ بلوچ را مسؤل آن قلمداد ميکنند. اين گروه ها با حکومت مرکزي براي خودمختاري بيشتر و يک بخش بزرگتر عوايد ناشي از ذخاير مواد نفتي و گاز طبيعي ، مبارزه ميکنند.(۱۳ دسمبر، صدای امریکا)
پیش از اعلام لغو حالت اضطراری، یک انفجار انتحاری در خارج دروازه یک پوسته نظامی در شمال غرب این کشور منجر به کشته شدن دو سرباز و سه غیرنظامی وشش مجروح شد. روز دوشنبه پنج کودک در انفجاری انتحاری در نزدیکی پایگاهی نظامی در کمره کشته شدند، و روز پیش از آن نیز شش نفر در یک پوسته بازرسی در سوات کشته شده بودند.( bbc ۱۵/۱۲ / ۲۰۰۷) به گزارش خبرگزاری ايرنا،در ناحيه نظامي"نوشهره" ايالت سرحد پاكستان در بامداد روز۱۵ دسمبربراثر یک حمله انتحاری ۷ تن كشته و ‪ ۱۱زخمي برجاي گذاشت. اين حمله انتحاري نزديك مركز نظامي نوشهره رخ داد (ایرنا، ۱۵ دسمبر)
بنابر گزارش تلویزیون آریانا از کابل در شام ۱۷ دسمبر براثر یک عمل انتحاری در منطقه کوهات پاکستان برسربازان پاکستانی از میدان تعلیمات نظامی برمیگشتند ، ۹ نفر سرباز کشته شد وچندین تن دیگر مجروح گردید. این حمله دو روز بعد از لغو حالت اضطراری در شمالغرب پاکستان صورت میگیرد.(۱۷ دسمبر۲۰۰۷)
روز جمعه، ۲۱ دسامبر (۳۰قوس) و زمانی که بیش از یکهزار تن در مراسم نماز عید قربان در مصلای نزدیک خانه آفتاب احمد خان شیرپاو، وزیر داخله سابق پاکستان، اجتماع کرده بودند، انفجاری در این محل روی داد که در اثر آن، دست کم ۵۰ نفر کشته و ۱۵۰ نفر زخمی شدند. شیرپاو در سال جاری هدف دو سوء قصد بوده است. آفتاب احمد خان شیرپاو، که زمانی از اعضای فعال حزب مردم پاکستان به رهبری بی نظیر بوتو محسوب می شد، پس از کودتای سال ۱۹۹۹ ژنرال پرویز مشرف و ایراد اتهام فساد مالی، برای مدتی در خارج از پاکستان به سر برد. وی ظاهراً پس از توافقی با ژنرال مشرف، برای شرکت در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۰۲ به پاکستان بازگشت و به مجمع ملی این کشور راه یافت. آقای شیرپائو با ابراز مخالفت با رهبری خانم بوتو به تشکیل یک گروه انشعابی از حزب مردم مبادرت کرد و رهبری آن را در دست گرفت و با حمایت از ژنرال مشرف، توانست در مقام وزیر آب و برق و سپس وزیر کشور به کابینه او راه یابد. ( بی بی سی ۲۱ دسمبر) در روز سوم عید در دره صوات برضد نیروهای نطامی یک عمل انتحاری صورت گرفت که دران ۲۲نفرنظامی وغیر نظامی کشته وزخمی شدند. ( بی بی سی۲۱ دسمبر)
ترور خانم بی نظیربوتو در روز ۲۷ دسمبر۲۰۰۷، نقطه اوج بحران نا امنی درپاکستان بشمار میرود. وی پس از ملاقات با حامدکرزی رئیس جمهور افغانستان دراسلام اباد،به راولپندی برگشت و بعد ازایراد یک سخنرانی انتخاباتی در راولپندی ترورگردید. به گزارش بی بی سی در حالی که موترخانم بوتو محل گردهمایی را ترک می کرد، یک نفر ناشناس که عینک دودی رنگ برچشم و دریشی سیاه به تن داشت چند گلوله برخانم بوتو شلیک نمود و سپس بمبگذارانتحاری که لباس شخصی بتن داشت ودرعقب مردعینک پوش دیده میشد، بمب همراه خود را منفجر کرد. یک دخترجوان که با خانم بوتو در یک موتر نشسته بود وازاین حادثه جان سالم بدربرده، به بی بی سی گفت که وی در پهلوی خانم بینظیر نشسته بود ودیده که یک گلوله برگردن بوتو اصابت کرد وخون بشدت از دوسوی گردن وی فوران مینمود. وی گفت اینکه گفته میشود سرخانم بوتو به سقف ماشین خورده وازاثر خون ریزی مغزی درگذشته است کاملاً دروغ وعاری از حقیقت است.دکتر شفاخانه نیزهمان روزمرگ بوتو را ازاثر گلوله وانمود کرد ولی فردای آن اظهار داشت که نیم فرق سروی نیزشکسته بود. منابع استخباراتی هند گفته است که خانم بوتو توسط یک تفنگچه لایزری ترور شده است. این منابع افزودکه این نوع تفنگچه ها را سازمان اطلاعات نظامی پاکستان برای ترور شخصیتهای هندی تازه از غرب بدست آورده اند.(بی بی سی) دراین حادثه دست کم بیست نفر دیگر نیز در این انفجار کشته و عده زیادی نیز زخمی شدند. این دومین باری بود که بی نظیر بوتو پس از بازگشت به پاکستان در ماه اکتبر، مورد سوء قصد قرار گرفت.
ترور خانم بوتو که با واکنش شدیدی بسیاری از رهبران جهان روبرو شد، پاکستان را در موجی از نا آرامی فروبرد. بصیره خبرنگار بی بی سی روز ۲۹ دسمبراز نا آرامی ها درپاکستان چنین گزارش داد : از زمان ترور خانم بوتو ۲۰ بانک و۱۵۰۰ موتر تیزرفتار، صدها موترسایکل، ده ها ساختمان دولتی وغیر دولتی ، ۹ مرکز انتخاباتی، ۷۶۵ مغازه ودکان، چهار قطارآهن با چهار استیشن ریل، به آتش کشیده شده ، و۶۰ نفر کشته شده وصدها نفر زخمی شده اند.در ایالت سند زندانیان قفل های زندان را شکسته و۹۳۷ نفر زندانی فرارکرده اند. اکثر دفاتر مسلیم لیگ شاخه قاید اعظم آتش زده شده ، کمبود دارو در بیمارستانها وقیمت مواد خوراکهدر شهرها بلند رفته است.آقای مشرف گفته باید با کسانی که در شهرها به غارت روی آورده اند "محکم برخورد کرد و تمام اقدام های لازم را برای کسب اطمینان از امنیت و آسایش مردم انجام داد." ( بی بی سی،۲۹ دسمبر)
جنرال جاويد اقبال چيمه سخنگوي وزارت داخله پاكستان، اعلام كرده كه بيت‌الله مسود فرمانده طالبان در وزيرستان شمالي ، عامل اصلي ترور بي نظيربوتو بوده است. البته اين خبر، از سوي محافل سياسي و رسانه‌اي داخلي پاكستان و همچنين حزب مردم جدي گرفته نشده است.و بیت الله مسود هم این اتهام را ردکرد.
به گزارش بی بی سی خشونت هایی که پس از واقعه مسجد سرخ در پاکستان روی داده تا مرگ بی نظیربوتو بیش از ۸۰۰کشته بوده است.
اما روند خشونتها در مناطق قبایلی پاکستان از تلفات بیشتری حکایت میکند. وتنها در کرم ایجنسی بیش از هزار نفر کشته وزخمی گزارش میشود.گزارشهامیگوید که براثر برخوردهای فرقه یی از ۱۶ نومبر تا کنون ۳۱۶ نفر کشته و۶۹۱ نفر زخمی گردیده اند. وروز ۳ جنوری سال جدید شش تن کشته و۱۱ نفر زخمی شده اند. دراین زد وخوردها جنگجویان از سایر ایجنسیها هم اشتراک دارند. (حبیبی، تول افغان،۳/ ۱/ ۲۰۰۸) براثر این وضع ناگوار بسیاری از باشندگان نزدیک سرحد به افغانستان فرارکرده اند.
بیت الله مسود روز ۳جنوری هوشدار داد که اگر نیروهای نظامی پاکستان درظرف دو روز ازمناطق قبایلی خارج نگردند ، آنها حملات خود را برنقاط دیگر آغاز خواهند کرد. مولوی محمدعمر نطاق تحریک طالبان از یک محل نامعلوم با یک تلویزیون شخصی توسط تلیفون اطلاع داد که حکومت پاکستان مطابق تعهدیکه نموده می باید تا پایان دسمبر سربازان خود را ازمناطق قبایلی بشمول صوات خارج میکرد، ولی بخاطرمرگ خانم بیظیربوتو دو روز دیگر به ارتش پاکستان مهلت داده شد،مگر تاکنون حکومت سربازان خود را از مناطق قبایلی بیرون نکرده است ،پس ما عملیات خود را در نقاط دیگر شروع میکنیم.
نتیجه این اخطارها آن بود که شب ۱۵ بر۱۶ جنوری صد ها تندرو طالبان بریک قلعۀ نظامي سربازان پاکستان در نزديک سرحد افغانستان حمله کرده آنرا تسخير کردند که طي آن هفت عسکر و تا ۴۰ شورشي کشته شدند.
يک سخنگوی نظامی ميگويد ديشب حدود ۳۰۰ تندرو مرتبط به القاعده برين قلعه در نزديک شهرک سره روغه در منطقۀ وزيرستان جنوبی حمله کردند. تندروان در حمله برين قلعه از راکت استفاده کردند.که بيش از ۲۰ عسکر مفقود الاثر ميباشند و بيم آن ميرود که کشته شده باشند. در حدود ۱۵ عسکر توانستند فرار نمايند. حد اقل ۴۰ تندرو درين جنگ ها کشته شدند، ولي ارقام تلفات تندروان تا بحال تائيد نگرديده است. مقامات محلي ميگويند اين منطقه يک سنگر بيت الله مسعود، رهبر تندروان مرتبط به القاعده است. بر اساس برخی گزارش ها، شمار تلفات وارد شده به نیروهای دولتی پاکستان در جریان این حمله، بیشتر از رقم اعلام شده توسط ارتش این کشور است. (صدای امریکا، وبی بی سی،۱۶/ ۱/ ۲۰۰۸)
اردوی پاکستان روز ۱۹ جنوری اعلام کرد که در وزیرستان شمالی در ناحیه موسوم به چکمالا در جریان عملیات کم از کم ده تن طالبان کشته و ۵۰ تن دیگر دستگیر شده اند..درهمین ناحیه بقول سخنگوی ارتش دیروز۱۸ جنوری ۹۰ تن از طالبان را کشته اند.(لراوبرافغانستان۱۹ جنوری )
بدینسان هرروزیکه می ‌گذرد، پاکستان با عملیات گسترده‌ افراطیون مذهبی روبرو می شود وبه نظر میرسد که دست پروردگان آی.اس.آی. اکنون سر به طغیان برداشته و از گریبان اولیای خود گرفته اند. افراطیون میخواهند باهمان آتشی که سازمان استخبارات نظامی آنکشور برای سوختن افغانستان سه دهه قبل افروخته بود،وکشور ما را به خاک سیاه نشاند، پاکستان را نیزآتش بزنند وبخاک سیاه بشنانند. در حال حاضرشعله های این آتش گاهی از راولپندی، وزمانی ازاسلام آباد ، وقتی ازوزیرستان شمالی گاهی از وزیرستان جنوبی وزمانی ازصوات یا کُرم وگاهی ازباجور ومومند ایجنسی وزمانی از بلوچستان یا ازکراچی زبانه میکشد و پاکستان را تهدید به نابودی و فرو پاشی میکند.

به باورتحلیلگران: يك بعد مهم تحولات سياسي - اجتماعي پاكستان تعارض وتقابل نيروهاي مذهبي با اردواست. خیزش نيروهاي تندرو بدترين فرایند براي سازمان های اطلاعاتی وارتش پاكستان است. اكنون كه بنیادگرائی در پاكستان اردو - اين متحد سابق خود - را به مبارزه فراخوانده، بدترين سناريوي ممكن درحال تحقق‌يافتن است .اين وضعيت احتمالاً پاكستان را وا خواهد داشت تا با افغانستان كه تا ديروز برسرطالبان باهم تعارض داشتند،موقتاً از در اتحاد پیش اید و براي سركوب بنیادگرایان متحدانه عمل كنند. به‌عبارت ديگر دولت پاكستان ناچار است همان خط مشي‌ را عليه نيروهاي افراطی در پيش گيرد كه دولت افغانستان عليه طالبان اعمال مي‌كند.البته اين احتمال نيز وجود دارد كه نوعي سازش بين سياسيون، نظاميون و مذهبيون در پاكستان صورت گيرد و اختلاف آنها به‌صورت مسالمت‌ آميز حل شود. حتي اگر چنين شود، ديگر از حمايت‌هاي گذشته دولت پاكستان از طالبان خبري نخواهد بود و اين مي‌ تواند براي افغانستان خبرخوشايند باشد. (زیمیرو، مروري برتنشهاي افغانستان وپاکستان، سایت اریائی)

با این وضعیت اکنون میباید مقامات ارشد پاکستان و سازمان استخبارات نظامی آن کشور(ISI )،از تشویق وترغیب بیش از حد بنیادگرائی در آنکشور درس عبرتی گرفته باشند ودر موضعگیری غیر دوستانه خود در قبال افغانستان تغییری وارد کنند و این کلام نغزوپرمغزعلامه اقبال لاهوری را باخود تکرار کنند که :

تخم دیگر به کف آریم وبکاریم زنو کانچه کاشتیم زخجلت نتوانیم درو
_____________________________
* نام فامیلی این روحانی افراطی بیت الله در رسانه های پاکستانی وبی بی سی وصدای امریکا وغیره تا کنون به اشکال مختلف چون :محسود و مسعود نوشته ودیده شده، اما هردوی این شکل نادرست است . چراکه نام فامیلی وی از قوم منسوبه اش (مسود) گرفته شده که درمتون تاریخی افغانی بصورت مسعود ضبط شده ،مگر خود مردم در گفتار شفاهی همدیگر را" مسيد" میگویند.زیرا مخرج حرف (ع) در میان این قوم وجود ندارد وبنابرین در نوشتار بصورت مسعود ومسودنگاشته میشودولی درگفتار بصورت "مسید" بکار میرود..آقای سهار یکی ازنویسندگان افغان در مورد اختلاف تلفظ این نام در سایت بینوا چنین مینویسد:
محسود، مسعود، مسود که مسيد؟
د پښتون قوم د کرلاڼي ښاخ يو ستر ټبر دى، چې د لرې پښتونخوا په وزيرستان، ټانک،بنو، ډېره اسماعيل خان او د افغانستان په لوګر، وردګو، بغلان، کندز او يو شمېر نورو ولايتونو کې اوسيږي. مسعود قوم په افغانستان او پاکستان کې په څلور ډوله تلفظ کيږي:
مسعود، ( معربه شوې بڼه، يا عربي بڼه، چې د نېکمرغه مانا ورکوي)
محسود، ( غلطه اوښتې عربي بڼه، چې د کينه کښ مانا ښندي)
مسود، ( په اوسنۍ نوې پښتو کې يې (ع) غورځوي او د بڼې له مخې پښتو شوې بڼه ده)
مسيد، اصلي سيمه ييزه بڼه، چې پخپله يې مسعود وګړي کاروي.
په پورتنيو څلورواړو بڼو کې تر ټولو بده او کرکجنه بڼه محسود دى، دغه بڼه ډېرى په پاکستانيو رسنيو او له هغو نه په تقليد سره په افغاني او نورو بهرنيو رسنيو کې کارول کيږي.
"محسود" او "مسعود" دواړې عربي کليمې دي، چې په متني بڼه ورته کارول کيږي، خو پخپله په سيمه کې دغه قوم په مسید نامه ياديږي ،نه مسعود او محسود او مسود. (سهار،بینوا سایت)

پایان /سویدن ۲۰/ ۱/ ۲۰۰۸