مصاحبه صدراعظم پاکستان با فيگارو و اظهارت وی در مورد افغانستان

زیرمتون
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
صدراعظم پاکستان گفت: از نظر ما بحث، به طالبان، طرفدارانش وگروه هاي افراطي از هر نوعش بر مي گردد و نه طالبان خوب يا بد. تروريست ها تروريست هستند. آن ها به هيچ مذهبي احترام نمي گذارند و هيچ مرزي نمي شناسند. هيچ تفاوتي هم قائل نيستند.

يوسف رضا گيلاني صدراعظم پاکستان پيش از سفر لغو شده اي که قرار بود از روز دوشنبه به پاريس انجام دهد در گفت و گو با روزنامه فيگارو به تشريح اهداف اين سفر و ديدگاه خود نسبت به برخي از مسايل ديگر پرداخت.
وي در ادامه پيرامون نقشي که کشورش مايل است در حل بحران افغانستان، بازي کند گفت: پاکستان بخشي از حل بحران در افغانستان است. ما نقاط اشتراک زيادي با افغانستان در زمينه تاريخي، فرهنگي و جغرافيايي داريم. بنابراين پاکستان مي تواند نقشي مرکزي درثبات افغانستان داشته باشد. ثبات در افغانستان به نفع ما است. "کرزی"، رئيس جمهوري افغانستان ما را از استراتژي خود براي آشتي با طالبان و ديگر شورشيان مطلع کرده است. ما بايد از نزديک اين راهکارهاي پيشنهادي با امريکا را مطالعه کنيم. ما با هر پيشنهادي که متعلق به خود افغانستان باشد، موافق هستيم زيرا در نهايت امر اين خود افغان ها هستند که بايد در مورد نحوه بازگشت امنيت به کشورشان تصميم بگيرند.
خبرنگار فيگارو پرسيد: آيا شما با گروهي که کرزی تصميم دارد با آن ها مذاکره کند، موافق هستيد؟
گيلاني در جواب گفت: ما دوست نداريم در مسايل داخلي افغانستان دخالت کنيم. همان طور که در جريان آخرين انتخابات رياست جمهوري افغانستان هم دخالت نکرديم. ولي مصمم هستيم که به آن ها کمک کنيم. صدراعظم پاکستان اين گفته خبرنگار فيگارو را که "معمولا پاکستان متهم است که به اندازه کافي براي مبارزه با طالبان که در مناطق قبيله اي پناه گرفته و به نيروهاي ناتو هم حمله مي کنند، تلاش به خرج نمي دهد....." رد کرد و گفت: ما عمليات متعددي در دره سوات، ملکاند، وزيرستان جنوبي و ديگر مناطق قبيله اي انجام داده ايم و موفقيت هاي متعددي هم به دست آورده ايم. درست است اين موضوع باعث کوچ گسترده مردم شده ولي توانستيم 2/5 ميليون نفر از پناهندگاني را که فرار کرده بودند به منطقه برگردانيم و اين در تاريخ بشريت بي سابقه است و مطمئن هستيم که جامعه بين الملل نيز از ايثارگري ها و موفقيت هاي پاکستان در شمال غربي کشور اطلاع دارد. پاکستان در جنگ با تروريسم هزينه سنگيني پرداخته است. هزاران نفر کشته يا زخمي شده اند. تمام اقشار جامعه متاثر از اين جنگ بوده اند. اگر ما خسارت هاي خود را با ناتو يا نيروهاي امريکايي مقايسه کنيم، خواهيم ديد که ما قربانيان بيشتري داده ايم.
گيلاني در جواب به اين سوال فيگارو که: آيا فکر مي کنيد منافع امريکا و پاکستان در منطقه يکي هستند؟" گفت: ما اهدافمان يکي است يعني مبارزه با افراطي گري و تروريسم و به خاطر همين هدف مشترک مي خواهيم با امريکا همکاري داشته باشيم. زيرا ما نمي توانيم اجازه بدهيم که در اين نبرد بازنده باشيم . خبرنگار فيگارو پرسيد: آيا دستگيري "ملا برادر" مقام شماره دو طالبان افغانستان در فوريه گذشته در کراچي که به عنوان بازوي دست راست ملاعمر محسوب مي شد، نشان دهنده تغيير سياست پاکستان در تقيم بندي طالبان به "خوب" و " بد" است؟
صدراعظم پاکستان در جواب گفت: از نظر ما بحث، به طالبان، طرفدارانش وگروه هاي افراطي از هر نوعش بر مي گردد و نه طالبان خوب يا بد. تروريست ها تروريست هستند. آن ها به هيچ مذهبي احترام نمي گذارند و هيچ مرزي نمي شناسند. هيچ تفاوتي هم قائل نيستند. بنابراين وقتي گفته مي شود که پاکستان با برخي طالبان مماشات دارد موافق نيستم. ما مخالف همه ترويست ها هستيم. دستگيري ملا برادر هم براي پاکستان به منزله تغيير و چرخش نبود. ما هدف گذاري کرده بوديم و افراد سطح بالاي طالبان را هم دستيگر کرديم.
خبرنگار فيگارو در بخش ديگري از اين مصاحبه گفت: شما در چندين نوبت حملات هواپيماهاي بدون خلبان امريکايي در مناطق قبيله اي را زير سوال برديد. درهمان زمان از امريکا خواستيد که فناوري به شما بدهد که بتوانيد همان حملات را خودتان انجام دهيد. وي با اين مقدمه از صدراعظم پاکستان پرسيد: "آيا اين کار را به اين خاطر انجام داديد که افکار عمومي کشورتان شما را به ناتواني در مقابله با امريکا متهم نکند؟"
گيلاني جواب داد: ما به دنبال منزوي کردن قبايل محلي طالبان و اجتناب از خسارت هاي بزرگ هستيم. به همين خاطر از حملات امريکايي ها ناراحتيم و اين موضوع را به امريکايي ها منتقل کرده ايم. آن ها در حال بررسي استراتژي هايي هستند تا منافع هر دو طرف را تامين کند. مطمئنا اگر حملات از سوي هواپيماهاي بدون سرنشين پاکستاني انجام مي شد هم موثرتر واقع مي شد و هم از سوي افکار عمومي راحت تر پذيرفته مي شد. هجدهمين اصلاحات قانون اساسي پاکستان موضوع ديگرمورد توجه خبرنگار فيگارو بود. وي بدون طرح سوال مستقيم در اين مورد ياد اوري کرد : "... پاکستان کاملا با دمکراسي آشتي کرد ولي هنوز چالش ها و نقيصه هايي در اين زمينه وجود دارد .... "
صدراعظم پاکستان در اين مورد گفت : "چالش ها هميشه وجود دارند ولي با اين تغييرات کار با نهادهاي کشوري راحت انجام خواهد شد. اصلاحاتي که تحت رژيم هاي ديکتاتوري مختلف تصويب شده بودند با اين کار از ميان رفتند و جامعه بين الملل نيز از اين تقويت قواي دمکراتيک در کشور بخوبي استقبال کرد." فيگارو در پايان اين مصاحبه پرسيد: براي بهتر شدن روابط با هند که از زمان حوادث تروريستي بمبئي در نوامبر 2008 در پايين ترين سطح خود قرار دارند چه کار مي خواهيد انجام دهيد ؟"
گيلاني در جواب گفت: من به دفعات با "مان موهان سينگ "، صدراعظم هند ملاقات کرده ام. ما واقعا به دنبال افزايش ديالوگ ها هستيم و مي خواهيم روي يک موضوع به آن ها اطمينان بدهيم که مقصرين وقايع تروريستي بمبئي، خود در مقابل دادگاه پاسخگوي عدالت باشند. ما با هندي ها در اين زمينه توافق داريم ولي مي بايست اين کار را با هماهنگي دستگاه قضايي و همچين مطبوعات انجام دهيم. لذا حاشيه مانور ما در اين کار بسيار محدود است. سفر صدراعظم پاکستان به پاريس به دليل جا به جايي ابرهاي اتش فشاني که به توقف پروازهاي خارجي به اروپا انجاميده، لغو شده است. مقامهاي فرانسوي در مورد زمان احتمالي انجام اين سفر در آينده اظهار نظري نکرده اند.
گيلاني در اين مصاحبه که نخستين مصاحبه وي با مطبوعات غربي بعد از اصلاحات قانون اساسي در پاکستان توصيف شده است هدف خود از اين سفر را توسعه روابط دو جانبه، تعميم روابط خوب دفاعي به عرصه اقتصادي و بازرگاني با فرانسه و اتحاديه اروپا، دسترسي به بازار اروپا و دريافت کمک فرانسه در زمينه انرژي هسته اي توصيف کرد. صدراعظم پاکستان انتظارات خود از اين سفر را اينگونه توضيح داد: من در جريان اجلاس سران در واشنگتن ديداري با رئيس جمهور "سارکوزي" داشتم و بسيار مايل بودم قبل از سفر وي به پاکستان در اواخر ماه جولای آينده، ديداري با او داشته باشم. ما به توسعه و تقويت روابط فيمابين علاقمند هستيم. ما داراي روابط خوبي در زمينه دفاعي هستيم و علاقمنديم که اين زمينه ها را به همکاري هاي اقتصادي و تبادلات بازرگاني هم تعميم دهيم و اين کار هم با فرانسه و هم با اتحاديه اروپا انجام شود. ما بيشتر به دنبال افزايش تبادلات فيمابين هستيم تا دريافت کمک ، بخصوص دسترسي بهتر به بازار اروپا مورد نظر ما است.
وي در مورد احتمال طرح مسايل هسته اي در ديدار با مقامهاي فرانسوي گفت: من در اجلاس واشنگتن و در کنار 47 رئيس جمهور و دولت شرکت کننده حاضر بودم. مذاکراتي با کشورهاي مختلف در زمينه هسته اي در جريان است ولي در حال حاضر هنوز هيچ چيز عيني وجود ندارد. مسلما درباره اين مسئله هم در پاريس صحبت خواهيم کرد. پاکستان گرفتار بحران بسيار شديدي در زمينه انرژي است و در کشور تظاهرات و حتي شورش هايي در اعتراض به قطع طولاني مدت برق وجود دارد. ما واقعا به تاسيسات هسته اي توليد برق با اهداف غير هسته اي نياز داريم. اين تاسيسات براي توليد برق با مصرف خانگي اجتناب ناپذير هستند.
خبرنگار فيگارو در ادامه اين مصاحبه با ياداوري اينکه "پاکستان به اشاعه تسليحات هسته اي متهم است" از گيلاني پرسيد: آيا شما موفق شده ايد چهره پاکستان را در صحنه بين الملل را بهبود ببخشيد؟ صدراعظم پاکستان جواب داد: "تا حد زيادي؛ امنيت برنامه هسته اي ما امروزه براي جامعه بين المللي شناخته شده است. رئيس جمهوري امريکا نيز خود تائيد کرد که برنامه هسته اي ما در دست خوب کساني قرار دارد.