اوباما ازکمک کشورناروی درمورد افغانستان استقبال نمود

زیرمتون
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

رحمت اله روان

رییس جمهور ایالات متحده امریکا بارک اوباما برای گرفتن جایزه نوبل به اسلو پایتخت ناروی رفته است رسماً این جایزه را در مراسم خاص بتاریخ ۱۰،۱۲،۲۰۰۹ تسلیم شد .
قبل از تسلیمی این جایزه رییس جمهور اوباکا با مقامات رسمی ناروی ملاقات کرده و از کمک های کشورشان در افغانستان قدردانی کرده است .
یک عده ای به این نظر اند که آقای اوباما تا حال کاری را انجام نداده است که مستحق جایزه صلح نوبل شود .
رییس جمهور اوباما در صحبت با خبرنگاران قبل از گرفتن جایزه بر این موضوع هم تا حدی روشنی انداخته است .
رییس جمهور ایالات متحده بارک اوباما با رسیدن به اسلو به خبرنگاران گفت، خبر اهدای جایزه نوبل برای خودش هم غیر مترقبه بود و به گفته او شاید کسانی دیگر باشند که سزاوار این جایزه شناخته می شوند .
وی گفت :
«من هیچ شکی ندارم که هستند کسانی دیگری که مستحق تر برای گرفتن این جایزه می باشند. وظیفه من اینست که راهی را پیش به گیرم که به عقیده من تنها برای امریکا مهم نیست بلکه برای صلح دایمی در سراسر جهان مهم می باشد .»
به گفته آقای اوباما رسیدن به صلح دایمی به آن نیاز دارد که با بسیار مسایل برخورد موثر صورت به گیرد، از جمله تغیر اقلیم، ایجاد ثبات در کشورهای مانند افغانستان و انسجام تلاش های بین المللی برای مبارزه با تروریزم که با ارزش ها و آرمان های غرب مطابق می باشد .
در کنفرانس خبری رییس جمهور اوباما در پاسخ به این انتقادات که گویا وی سزاور این جایزه نیست زیرا تا حال کدام کاری مهم را انجام نداده است گفت :
«هدف اصلی، بردن جوایز و یا مسابقات محبوبیت نیست بلکه هدف تقویهء منافع امریکا و تقویه اقتصادی آن می باشد تا این کشور به تواند به حیث یک قوای مثبت در جهان کار خود را ادامه بدهد .»
به گفتهء رییس جمهور اوباما اهدای جایزه صلح نوبل با مسوولیت ها همراه می باشد که باید انجام شوند .
انتقاد کننده گان به افزایش تعداد عساکر امریکا در افغانستان اشاره کرده و ادعا می کنند که آقای اوباما در حقیقت جنگ را در این کشور بیشتر شعله ور می سازد و از این رو دادن جایزه نوبل به او پیش از وقت است .
کمیتهء نوبل در ماه اکتوبر اعلان کرد که این جایزه را به رییس جمهور اوباما اهدا می کند زیرا او در تقویه دیپلوماسی جهانی و همکاری بین ملت ها تلاش دارد. کمیتهء نوبل همین طور به فعالیت رییس جمهور اوباما در ساحه کاهش اسلحه اتمی در جهان نیز اشاره کرده است .
صدر اعظم ناروی ینیس ستولتن برگ در ملاقات با رییس جمهور اوباما قبل از مراسم اهدای جایزه نوبل اعلان کرد که کشورش بین سال های 2010 تا 2014 بیش 110 ملیون دالر به افغانستان کمک می کند .
رییس جمهور اوباما از این کمک های کشور ناروی استقبال کرده گفت :
«من از اعلان صدر اعظم قدردانی می کنم که گفت 110 ملیون دالر را به برای تقویه قوای امنیتی افغانستان مصرف می کند. این خیلی مهم است که ظرفیت را در افغانستان بیشتر به سازیم و این عمل در مرکز تلاش های ما در چند سال آینده قرار خواهد داشت ."
بارک اوباما و همسرش میشل اوباما بعد از ورود به اوسلو، به کمیتهء جایزه صلح نوبل رفته، در آن جا، درسالون که تصاویر همه برنده گان این جایزه نصب می باشد، با اشاره به تصویر مارتین لوتر کینگ، که درسال 1964 برنده این جایزه شده بود، چنین گفت :
«اگر به این دیوار نگاه کنید، من و میشل دراین مورد صحبت داشتیم که داکتر کینگ با برنده شدن این جایزه تاثیرات زیاد را درجهان باعث شد .
این جایزه موقف وی را درامریکا چنان بلند برد که راه را برای موثریت بیشتر برایش هموار ساتد. این میراث همین کمیتهء نوبل بود که از آن سپاس گذاریم .»
رییس جمهور اوباما جایزه صلح نوبل امسال را رسما با خوشی و تواضع عمیق تسلیم شد .
وی درجریان سخنرانی درمراسم خاص که به مناسبت اعطای این جایزه براه افتاده بود، اعتراف کرد که تعداد زیاد به این نظرند که وی کار کافی را انجام نداده است که اورا شایسته این جایزه سازد .
اوباما اظهار داشت :
«مردم این حقیقت تلخ را باید به پذیرند که خشونت را نه می توان محو کرد و کشورها بعضاً باید برای حفظ اتبای شان از تهدید رژیم های شریر و گروه های تروریستی، دست به جنگ به زنند .»
آقای اوباما هم چنان وعده کرد برای بهبود پالیسی خارجی امریکا، برقراری صلح و امنیت درجهان، باثبات سازی افغانستان، کاهش گازهای مضر گلخانه یی و همچنان کاهش اسلحهء هستوی درجهان، تلاش بیشتر خواهد کرد .
رییس جمهور اوباما سومین رییس جمهور امریکاست که جایزهء صلح نوبل را در حالی که در قدرت می باشد، بدست می آورد .
قبل از وب تیودور روزولت و ودرو ویلسن این جایزه را بدست آورده بودند .
رییس جمهور سابق امریکا جیمی کارتر دو دهه بعد از دورهء ریاست جمهوریش در سال 2002 این جایزه را بدست آورده بود .
ازسوی دیګر رهبر انقلاب کوبا، رئیس جمهور امریکا را به دلیل دریافت توأم جایزه صلح نوبل و تصویب اعزام نظامیان بیشتر به افغانستان بیشرم خواند .
به گزارش روزنامه گرانما کوبا، فیدل کاسترو روز گذشته با انتشار مقاله ای جدید تحت عنوان اوباما مجبور به اقدامی شرم آور نبود پرسید: چرا رئیس جمهور امریکا جایزه نوبل صلح را پذیرفت در حالی که از قبل قصد افزایش نیرو در افغانستان را داشت؟
رهبر انقلاب کوبا با اشاره به مراسم اهدای نوبل صلح به رئیس جمهورامریکا در روز ده دسامبر در پایتخت نروژ افزود: باید منتظر سخنرانی نمایشی دیگری در اسلو باشیم که در آن سعی خواهد شد بر وجود ابرقدرتی امپریالیستی با صدها پایگاه نظامی در سراسر جهان سرپوش گذاشته شود .
کاسترو همچنین مداخله‌گری نظامی امریکا در دو قرن اخیر در امریکای لاتین و نسل کشی در بیش از یک قرن گذشته در کشورهایی مانند ویتنام، لائوس، خاورمیانه، بالکان و آفریقا را محکوم کرد .
رئیس جمهور سابق کوبا به علاوه گفت: سیاستی که دولت جدید امریکا به مردم این کشور ارائه کرده همان سیاست جرج بوش است که دستور اشغال عراق را داد، کشوری که هیچ ارتباطی با حمله به برجهای دو قلو نداشت .
کاسترو یاد آوری کرد که رئیس جمهور امریکا حتی یک کلمه درباره صد ها هزار بی گناه کشته شده در عراق و افغانستان و میلیون‌ها نفری که در این دو کشور از تبعات جنگ در رنج هستند و هیچ مسئولیتی در وقایع 11 سپتامبر نداشتند بر زبان نمی آورد .
رهبر انقلاب کوبا در این مقاله همچنین سیاست های امریکا در زمینه محیط زیست و مخالفت با پروتکل کیتو برای کاهش گازهای گلخانه‌ای را مورد انتقاد قرار داد ، پای رحمت اله روان .