آمريكا با جنګ درافغانستان یکسال وقت دارد

زیرمتون
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

رحمت اله روان

سقوط دو جت جنگي امريکا در ولایات غزنی وکنر و پنچ فروند طیاره هلیکو پتر دیګر در مناطق مختلف افغانستان ، افزايش شمار تلفات نيروهاي ائتلاف در برج جولای ميلادي و در نهايت اسارت يک عسکر امريکايي به دست ګروپ های طالبان در ولایت پکتیکا، جامعه جهانی ،ایتلاف ناتو ، دولت امريکا ودولت جمهوری اسلامی افغانستان را درآستانه انتخابات رياست جمهوري با مشکلات جدي روبرو کرده است
کشته شدن بيش از 700 نظامي امريکايي و نزديک به 190 عسکر انگليسي و در مجموع کشته شده بيش از 1000 نظامي دولت هاي ائتلاف در افغانستان به شدت اين دولت ها از سوي افکار عمومي تحت فشار قرار داده است .
اگرچه آمارهاي فعلي با وضعيت ويتنام قابل مقايشه نيست اما فرسايشي شدن جنگ با طالبان در هشت سال گذشته و کشته شده شمار زيادي از نيروهاي غيرنظامي در افغانستان ، مي تواند زمينه ساز تبديل افغانستان به ويتنام ديگر براې امریکایان تلقی نمود
--- انتقال تابوت های عساکر كشته شده در جنګ افغانستان در حالي كه با پرچم كشورهاي مربوطه آنها پيچيده شده، از افغانستان برميگردد سوالات مختلف ادامه جنګ؛دراذهان عامه مردم که پسران شان درجنګ بدون هدف قربا نی میګردد ایجاد شده است وفشارهای مردم بالای دولت های شان بیشترازپیش ګردیده است وتقضا دارد اولاد شان دوباره به فامیل های خویش بر ګردد وادامه جنګ را به نفع خویش نه میدا ند .
بتاریخ ۲۱ برج جولای یک روزنامه آلماني انترنیتی بنام بيلد در تحليلي خویش دررابطه با جنګ درافغانستان و با اشاره به شمار رو به رشد كشته شدگان نيروهاي خارجي در افغانستان نوشته است: جنگ افغانستان در ماه جولاي شاهد يكي از خونبارترين روزهاي خود طي سال جاري بود، به گونهاي كه از آغاز جولاي 45، تن از عساکر نيروهاي ائتلاف حافظ صلح (ايساف) در اين كشور كشته شدند. اين در حالي است كه در اين ماه در سال 2008 اين تعداد مجموعا 30 تن بوده است .
بيلد در بخش ابتدايي تحليل خود آورده است: انگليس طي اين چند روز 15 تن از نيروهاي خود را تنها در 10 روز از دست داد كه اين مساله براي انگليس بزرگترين ضايعه از زمان جنگ فالكلند به شمار ميرود. علاوه بر اين، نيروهاي آلماني نيز هر هفته با شبه نظاميان طالبان درگير ميشوند. امريكاييها نيز در حملات خود كه از تاريخ هشتم جولاي آغاز شد، هشت تن از عساکر پياده نظام خود را از دست دادند ..
همچنان وزارت دفاع انگليس اعلام كردند كه درگيري‌هاي اخير افغانستان منجر شده‌است تا تنها در طول يك هفته بيش از 150 نظامي انگليسي به شدت زخمي شوند .
--- بتاریخ 16 جولای 2009 : روزنامه "گاردين" چاپ لندن در گزارشي جنگ افغانستان را خجالت آور توصيف کرد و خواستار خروج تمامي نيروهاي خارجي از آن کشور شد. گاردين در گزارش خود تحت عنوان "چند فرد ديگر بايد بيهوده کشته شوند تا ما از افغانستان خارج شويم" نوشت: سياستمداران و رسانه هاي انگليس هفته گذشته به شدت تلاش کردند تا ناراحتي موجود درباره کشته شدن تعداد زيادي از عساکر انگليسي را به افزايش حمايت از اشغال نظامي افغانستان تبديل کنند .
کشته شدن 15 عسکر انگليسي طي 10 روز باعث آغاز تبليغات جنگي گسترده اي شده و تمامي رسانه ها و مسوولان دولتي تلاش کرده اند از احساسات برانگيخته شده بر اثر کشته شدن اين جوانان انگليسي استفاده کنند. نشريه انگليسي ادامه داد: رفتار تمامي دولتمردان و رسانه هاي انگليس متمرکز بر پيام "گوردون براون" نخست وزير انگليس است که مدتي پيش جنگ افغانستان را يک وظيفه ميهن دوستانه توصيف کرد درحالي که تنها بحث ايجاد شده در مجلس عوام نيز درباره کافي نبودن تجهيزات و تعداد عساکر انگليسي مستقر در افغانستان براي انجام ماموريتشان بود .
با اين وجود اين اقدامات دولت انگليس کارساز نبوده است و اکثر شهروندان انگليسي نيز همانند ديگر کشورهاي عضو ناتو سالهاست که ديگر از جنگ افغانستان حمايت نمي کنند بطوري که جديدترين نظرسنجي انجام شده توسط گاردين و بي.بي.سي نشان مي دهد 56 درصد انگليسي ها خواستار خروج نيروهاي انگليسي از افغانستان تا پايان سال جاري هستند. معلومات بدست بیانګر این است: شايد افزايش تلفات نيروهاي انگليسي در افغانستان باعث افزايش حمايت از ارتشي شود که تلاش مي کند شکست تحقير آمير خود در عراق را جبران کند اما پس از گذشت هشت سال از اشغال افغانستان و ارائه توجيهات مختلف توسط دولت براي ادامه اين جنگ، بدبيني افکار عمومي بسيار عميق شده است .

بايد به خاطر داشت اين جنگي است که توسط جورج بوش و توني بلر و با هدف دستگيري "اسامه بن لادن" و "ملا عمر" و همچنين نابود کردن تروريسم در افغانستان آغاز شد درحالي که پس از گذشت هشت سال هيچ کدام از اين اهداف محقق نشده و نفوذ القاعده نيز به عراق، پاکستان و بسياري کشورهاي ديگر گسترش يافته است. ديگر اهداف جنگ افغانستان از جمله ايجاد دموکراسي، پايان دادن به سرکوب زنان و همچنين مبارزه با قاچاق ترياک نيز عملي نشده اند و نيروهاي ناتو هم اکنون در حال حفاظت از فاسدترين دولت جهان هستند که ترکيبي از جنگ سالاران قاچاقچي مواد مخدر بوده و توسط يک انتخابات متقلبانه به قدرت رسيده است .
همچنين دولت انگليس ادعا مي کند جنگ افغانستان باعث جلوگيري از بروز حملات تروريستي در داخل انگليس مي شود درحالي که اين مساله کاملا برعکس است چراکه تا پيش از سال 2001 هيچ حمله تروريستي در انگليس انجام نشده و هم تروريست هاي بمبگذاري هاي لندن و هم سازمان هاي اطلاعاتي همکاري انگليس در جنگ هاي عراق و افغانستان و حمايت اين کشور از اشغالگري اسراييل را دليل اصلي گسترش افراط گري توصيف کرده اند. حضور نيروهاي خارجي در ولایت هلمند افغانستان نيز شديدا فاجعه بار بوده است زيرا در سال 2006 تنها 150 نيروي امريکايي در هلمند مستقر بوده و خشونت نيز در اين منطقه بسيار کم بود اما هم اکنون 9 هزار نيروي انگليسي و 10 هزار نيروي امريکايي در اين منطقه حضور دارند که آن را به هدفي جذاب براي طالبان تبديل کرده است .
همچنين بايد توجه داشت عمليات نيروهاي خارجي در افغانستان باعث کشته شدن تعداد بسيار زيادي از مردم عوام افغان شده است و به همين دليل عجيب نيست که اکثر مردم بی دفاع افغان هم اکنون ضمن مخالفت با طرح اوباما براي افزايش نيروهاي خارجي در آن کشور خواستار مذاکره با طالبان و خروج تمامي نيروها از کشورشان طي دو سال آينده هستند. با اساس معلومات موثق: به گفته "گراهام فولر" رييس سابق دفتر سازمان سيا در کابل حضور نيروهاي خارجي در افغانستان هم اکنون بيش از آنکه به حل مشکلات کمک کند مشکل ساز شده است چراکه اين نيروها يک کشور اسلامي را به تصرف درآورده اند درحالي که از حمايت مردم آن کشور برخوردار نيستند .
تنها راه حل مساله افغانستان خروج تمامي نيروهاي خارجي از آن کشور در راستاي يک توافق وسع تر سياسي با تمامي گروههاي حاضر در آن کشور از جمله طالبان است که از حمايت همسايگان افغانستان از جمله پاکستان، ايران، چين و هند نيز برخوردار باشد
-- انچه را که امروز امریکایی به عنوان جلب اعتماد مردم یاد میکنند و شدیدا به دنبال بدست آوردن آن میباشند؛ اگر دیروز و در اوایل حضور به آن احترام میکردند ؛ شاید امروز در این مشکل گیر نمی افتادند و به جنگ فرسایشی وادار نمیگردیدند ،ویا دربین مردم افغا نستان مورد نفرت نمیګر دید .
--- رابرت گیتس، وزیر دفاع امریکا باز هم خبر از خستگی مردم در جنگ و لزوم داشتن پیشرفت سخن گفته اما اذعان کرده اگر این بار نیروهای امریکایی نتوانند اعتماد همگان را به خود جلب کنند از حمایت مردمی برخوردار نخواهند بود و دیگر جایی در افغانستان نخواهند داشت .
وی چند روز قبل بیان کرد که اگر تا سال آینده نیروهای امریکایی نتوانند به پیشرفتهای نظامی دست پیدا کنند؛ احتمال پیروزی آنان بر طالبان به صفر خواهد رسید زیرا از دید وی؛ بعد از تجاربی که امریکا در عراق داشته دیگر هیچ کسی حاضر نخواهد بود در جایی تلاش کند که امید پیروزی در آن دیده نمی شود .
اما این نگرانی از خستگی از کجاست و چرا این نیرو های نتوانسته اند اعتماد همگان را به خود جلب کنند؟ پاسخ به این پرسش ها گرچه با توجه به تجارب متقابل که مردم از این حضور و این نیرو ها از مردم ما دارند؛ شاید مشکل نباشد .
امریکایی ها گرچه به بهانه جنگ با تروریزم به کشور ما لشکر کشی کرده اند؛ اما آرام- آرام خود شکار غرور ناشی از پیروزی کاذب و رهبری فاسد شده؛ یا به دلیل محاسبات اشتباه و یارگیری های خطا؛ در همسویی با تروریستان قرار گرفته و این مبارزه را از مشروعیت جهانی انداختند .
دیوار های بی اعتمادی میان مردم بومی و این نیرو های که ظاهرا برای رهایی آنها از چنگ تروریستان و برقراری ثبات؛ پیشرفت و مردم سالاری به کشور ها فرستاده شده اند؛ هر روز بلند تر و غیر قابل نفوذ و عبور گردیده و بدبینی جای خود را به خوش بینی های اولیه داده است .
ایجاد این خط درشت و فاصل میان مردم و نیرو های خارجی ؛ زمینه ساز فضا برای شبکه های تروریستی است که از مردم ناراض و آسیب دیده از این نیرو ها؛ سرباز گیری کرده و به تنظیم مجدد شان میپردازند و این جنگ باخته گی را به یک درگیری پیروزمندانه تبدیل میکنند تا آنجا که امریکایی ها در کنار آنکه قبلا زیر فشار مضاعف کمبود وتلفات نفرات نظامی و کسر بودیجه قرار گرفته بودند؛ حالا زمان نیز از کف شان خارج میشود . به همین منظور آقای گیتس چارچوب زمانی برای ایجاد یک فرصت برای پیروزی و پیشرفت در عرصه اعتمادسازی تعیین کرده است .

امریکا ها باید دانسته باشند که در افغانستان تنها با طالبان و سایر شبکه های تروریستی بطور مشخص نمیجنگند بلکه این مقاومت جاری علیه آنها؛ اضلاع نامرعی و دستان کافی زیادی برای به بن رسانیدن این ماموریت دارد. طالبان فقط مهره های انتقام گیری آنها میباشد .
بنا برای اینکه این مقاومت سراسری نشود و این فرصت یکساله هم از کف نرود؛ بهتر است امریکایی ها با تعیین جدول خروج قوا و دخیل ساختن قدرت های منطقه و همسایگان مصلح در یافتن یک راه حل سیاسی؛ خود را از تلک حریفان برهاند؛ در غیر آن شاید سالهای زیادی را منتظر شد تا این نگرانی و خستگی از جنگ و شکست به پایان رسد .
ياپ دو هوپ شفر كه مسئوليتها و مأموريتش به عنوان منشی ناتو بعد از پنج سال به پايان خواهد رسيد، خاطر نشان كرد شكست احتمالي ناتو در افغانستان ميدان را براي تروريستهاي القاعده و جاه طلبيهاي آنها خالي خواهد كردواین عمل به را ناکامی جامعه جها نی خواند .
منشی ناتو در سخنراني خود خطاب به گروه افكار سنجي امور خارجي چاتام هاوس ( موسسه اي كه مشكلات و چالشهاي بين المللي را بررسي و تجزيه و تحليل مي كند) اذعان كرد كه انگليس دوره اي غم انگيز را سپري مي كند.شفر از مأموريتي كه نيروهاي نظامي انگليس در افغانستان انجام مي دهند تمجيد كرد .
وزارت دفاع انگليس اعلام كرده است كه هفده نظامي اين كشور در ماه جاري ميلادي در خشونتها و درگيريهاي افغانستان كشته شده اند و اين تلفات شمار كلي قربانيان اردوی انگليس را از آغاز عمليات نظامي تحت فرماندهي امريكا برضد افغانستان در سال دو هزار و يك، به يكصد و هشتاد و شش نفر افزايش داده است .
وزیر امور خارجه امریکا نیز از افزایش شمار تلفات نظامیان امریکایی و همپیمانان این کشور در افغانستان ابراز نگرانی کرد. به گزارش آنتی وار، هیلاری کلینتون بتاریخ ۲۰ برج جولای در یک کنفرانس خبری در هند گفت: دولت اوباما هیچ گزینه ای را برای رهایی از این تراژدی ندارد و باید به مبارزات خود در افغانستان ادامه دهد ...
آنتی وار در ادامه می افزاید: . ماه جولای به عنوان مرگبارترین ماه برای نظامیان خارجی از زمان آغاز جنگ در اکتبر سال 2001 در افغانستان معرفی شده است .
کلینتون گفت: دولت اوباما تمام تلاش خود را برای نجات جان نظامیان امریکایی انجام داده است و نمی توان افزایش آمار تلفات را به ناکارآمدی سیاسی واشنگتن ربط داد .
وی اظهار کرد:انگلیس بیشترین آمار تلفات را در طی هفته های اخیر در افغانستان داشته است .
کلینتون گفت: همپیمانان دیگر ما تلاشهای قابل توجهی را در جهت مبارزه با شورشیان طالبان در جنگ افغانستان انجام دادند و فکر می کنم که این تلاشها ستودنی است. وی افزود: ما از تلاشها و کمکهای بسیاری از افراد در جهت مبارزه با طالبان قدردانی می کنیم و از این بابت بسیار خرسندیم .
بر اساس این گزارش در یک ماه اخیر به طور متوسط روزانه سه نظامی خارجی کشته در افغانستان شده اند.وزارت دفاع آمریکا افزایش تلفات نظامیان خود در افغانستان را نگران کننده دانست
انگلیس به عنوان اصلی ترین متحد آمریکا پس از حوادث یازدهم سپتمبر سال 2001 وارد افغانستان گردید تا به گفته خودشان در جنگ علیه تروریسم، مواد مخدر و در کل ایجاد امن، ثبات و بهبود شرایط زنده گی افغان ها حضور و سهمی فعال داشته باشند .
آن ها از مدت ها قبل روی حضور در افغانستان به منظور دست یابی به اهداف استراتژیکی که در منطقه داشتنند، برنامه ریزی کرده بودند که به عنوان یکی از بارزترین برنامه های آن ها برای حضور در کشور، می توان به ایجاد گروه طالبان اشاره و حتی بسنده کرد .
بزرگ ترین و به گفته خودشان ابرقدرت ترین کشورهای دنیا با طراحی و ایجاد گروهی به نام طالبان، در صدد ناامن ساختن اوضاع افغانستان برآمدند تا در یک برنامه و پلان قابل پیش بینی بتوانند با استفاده از این گروه، جای پای خویش را در کشور و منطقه باز کنند، از انگلیس ها به عنوان طراح اصلی ایجاد گروه طالبان نام برده می شود .
ایجاد گروه طالبان، به قدرت رساندن آن ها در افغانستان، سپس منزوی ساختن شان و قدرت گیری مجددشان برنامه ای است که برخی کشورها به سرکرده گی آمریکا و انگلیس طی سال های اخیر و متوالی با افغان ها بازی نموده اند و باید گفت که در این بازی تا حدود زیادی نیز موفق بودند .
اما یک سوال اساسی که پس از حضور مجدد انگلیس در افغانستان ایجاد شده، این است که آیا انگلیسی ها از شکست مفتضحانه خویش در افغانستان درس نگرفتند که باری دیگر فیل شان یاد هندوستان کرده است؟ و یا اصلا نیروهای انگلیس در افغانستان چه می کنند، آن ها برای منافع خویش می جنگند یا برای تامین امنیت افغان ها؟
چیزی که طی 7 سال گذشته از حضور نیروهای انگلیسی در افغانستان به مشاهده رسیده است، حضوری صرف در راستای مقاصد و منافع خودشان در منطقه بوده است، منافعی که دست یابی به آن ها را فقط در گرو ازدیاد ناامنی، افزایش کشت و تولید مواد مخدر، افزایش مشکلات افغان ها و در نهایت حضوری طولانی مدت در افغانستان و منطقه می بینند .
به عنوان مثال باید یادآور شد که دقیقا پس از حضور نیروهای انگلیسی در ولایت هلمند به دلیل تعاملات مستقیمی که آن ها با نیروهای طالبان داشتند، این ولایت نه تنها به مامنی امن در داخل کشور برای طالبان تبدیل شد که کشت مواد مخدر این ولایت نیز به حدی رسید که در حال حاضر بیش از 80 درصد مواد مخدر افغانستان با حمایت انگلیسی ها و طالبان در هلمند تولید می شود .
اما حالا پس از 7 سال علاوه بر این که نیروهای انگلیسی خود عاملی موثر برای تقویت و قدرت گیری روزافزون طالبان شده اند، خودشان در جنگ افغانستان به گونه ای بسیار مضحک و خنده آور بند مانده اند .
طی هفته های اخیر و به خصوص در این روزها چندین و چند نظامی انگلیسی در افغانستان از بین رفته اند که این مسئله نشان از ضعف عمل کرد این نیروها در جنگ افغانستان دارد، آنان در این جنگ طوری عمل کردند که حال طالبان بلای جان خودشان نیز گردیده است .
آن ها در جنگ افغانستان آن قدر درگیر منافع کوچک و بزرگ خویش گردیده اند که به منافع و خواسته های افغان ها پشت پا زده اند و کم کم با از دست دادن تعداد قابل توجهی از نیروهای خویش در نقاط مختلف کشور، حال واقعا به این نتیجه رسیده اند که باید بیش از پیش به تامین امنیت کشور مبادرت ورزند، چرا که تامین امنیت افغانستان در واقع تامین امنیت جان سربازان شان می باشد .
اگر نیروهای انگلیس از این پس بازهم به دنبال تقویت طالبان، تروریسم و افزایش ناآرامی ها و کشت مواد مخدر در افغانستان باشند، باید در انتظار یک شکست دیگر پس از حضوری مجدد در افغانستان باشد، چرا که تاریخ افغان ها ثابت کرده که هرکس برای تامین منافع خویش راه افغانستان را در پیش گرفته و در این راه منافع افغان ها را نادیده گرفته است، در نهایت از پا درآمده و به عبارتی دیگر دست از پا درازتر مجبور به ترک کشور و نادیده گرفتن خواسته های خویش شده اند .\
پس از گذشت بیش از هفت سال از اشغال افغانستان به دست نیروهای خارجی به رهبری امریکا، امیر البحر مایکل مولن در گفتگو با بی بی سی اظهار داشت، درباره مدت زمان برقراری امنیت در افغانستان هیچ نقطه روشنی وجود ندارد .
مولن گفت، نمی دانم جنگ چقدر به طول خواهد انجامید اما این را می دانم که موقعیت ما در سه سال و نیم گذشته بدتر شده و در حال حاضر طالبان از موقعیت بهتری برخوردار است .
اين روزنامه آلماني در بخشي از تحليل خود اين سوال را مطرح ميكند كه چرا پيروزي در افغانستان تا اين حد مشكل و غير قابل تصور شده است؟
دولت امریکاگفته است که حملات به نیروهای امنیتی افغانستان از صد مورد در اکتبر 2007 به 300 مورد در اکتبر سال 2008 رسیده است .

روزنامه بریتانیایی تایمز بر اساس نتيجه يك نظرسنجي اعلام كرد كه بيش از دو سوم بریتانیایی هاخواستار خروج نيروهاي كشورشان از افغانستان هستند ..
بر اساس نظرسنجي كه موسسه مطالعاتي "بو بيولاس " براي روزنامه بریتانیایی تايمز انجام داده است، بيش از دو سوم مردم بریتانیا معتقدند كه نيروهاي اين كشور به علت خسارات فراواني كه در افغانستان متحمل شده‌اند، بايد از اين كشور خارج شوند .
بر اساس اين نظرسنجي 34درصد مردم معتقدند كه نيروهاي انگليسي بايد فورا از افغانستان خارج شوند و 33درصد ديگر نيز با تاكيد بر خروج از افغانستان اعلام كرده‌اند كه مي‌توان عقب‌نشيني اين نيروها را تا سال آينده به تعويق انداخت .
در اين نظرسنجي تنها 29درصد پرسش شوندگان اعلام كردند كه معتقدند نيروهاي انگليسي بايد تا برقراري ثبات در افغانستان در اين كشور باقي بمانند، حتي اگر اين موضوع چند سال طول بكشد .
روزنامه انگليسي تايمز در شماره روز پنجشنبه خود با اشاره به تلفات سنگين نيروهاي انگليسي در روزها و هفته‌هاي اخير در افغانستان به نقل از خبرنگاران خود در اين كشور نوشت كه فرزند يكي از جنرال‌هاي ارشد اردوی انگليس بعد از زخمي كه در اثر انفجار يك بمب برداشته بود، مجبور به قطع كردن پايش شد .پای رحمت اله روان .