وروستي مطالب

مراسم عقد نکاح رمله

پنجشنبه, 08 سرطان 1396 14:55

 

بسم الله الرحمن الرحیم

بنت ابوسفیان با پیامبر اسلام

در ازدواج رمله بنت ابوسفیان با پیامبر اسلام محمد صلی الله علیه وسلم دروس بی نهایت آموزنده ای برای ما مسلمانان نهفته است که مطالعه این داستان مفید  را برای دوستان از صمیم قلب پیشنهاد می نمایم .

قبل از همه باید گفت که : آنچه در صحت ازدواج شرط لازمست ،اینست که دختر یا زنی که خواستگاری می شود مسلمان و یا کتابی باشد. اما دین و آیین والدین وی در صحت یا بطلان نکاح بصورت کل تاثیری ندارد.
بعبارتی دیگری مهم نیست که کسی از پدر و مادری غیر مسلمان و مشرک، دخترشان را خواستگاری نماید، زیرا خداوند متعال می فرماید: « وَلَا تَنْکِحُوا الْمُشْرِکَاتِ حَتَّی یُؤْمِنَّ وَلَأَمَةٌ مُؤْمِنَةٌ خَیْرٌ مِنْ مُشْرِکَةٍ وَلَوْ أَعْجَبَتْکُمْ وَلَا تُنْکِحُوا الْمُشْرِکِینَ حَتَّی یُؤْمِنُوا وَلَعَبْدٌ مُؤْمِنٌ خَیْرٌ مِنْ مُشْرِکٍ وَلَوْ أَعْجَبَکُمْ » ( سوره بقره: 221 ).

معاش حضرت عمر ازبیت المال

سه‌شنبه, 30 جوزا 1396 21:38

علما از خلال عملکرد رسول الله صلی الله علیه وسلم و خلفای راشدین مجموعه‌ای احکام پیرامون معاش وسایر مخارج خلیفه استنباط شرعی بعمل اورده وحکم نموده اند :
به دلیل اینکه خلیفه دارایی مسؤلیت عظیمی میباشد ،وخلیفه مصروف امور وشؤن مسلمانان بوده برایش جایز است تا در مقابل مسئولیتی که به عهده او گذاشته شده است معاش ومایحتاج خویش را از بیت المال دریافت وبدست ارد . طوریکه امام نووی، ابن العربی، بهوتی و ابن مفلح به جواز این امر تصریح نموده‌اند.
(روضة الطالبین (11/137) ،البدایة والنهایة (12/228، 229)، السلطة التنفیذیة (1/218).
حتی برخی از علماء بدین عقیده اند که برای خلیفه جائز است تا سهمیه خویش را از بیت المال بردارد ، بادرنظرداشت اینکه خلیفه برای این مال ضرورتی هم نداشته باشد وحتی برخی از علماء فرموده اند :برداشتن هزینه‌ تعین شده برای امام بهتر از برنداشتن آن است، زیرا با برداشتن، بهتر می‌تواند خدمت رسانی کند، چرا که خود را شاغل می‌داند. (شرح مسلم نووی. (7/137).
حضرت عمر رضی الله عنه قبل از اینکه مسؤلیت عظیم امیر المومنین يعنې نماینده و ممثل سیاسی و دینی مسلمانان را بدوش بگیرد، به پېشهء تجارت مصروف بود. بعد از اینکه در سال سیزدهم هجرت به حيث خلیفهء مسلمانان اجرای وظیفه نمود ،

غذا وخوراک امیر المومنین حضرت عمر

دوشنبه, 29 جوزا 1396 19:15

بسم الله الرحمن الرحیم 
وضع خوراک امیر المومنین حضرت عمر (رض) ،چنان بود که نیازمندترین شخص در آن زمان به خوردن خوراک ایشان رغبت نمی‌کرد!
حضرت ابو موسی اشعری (رض ) در یک روایتی  می‌فرمایند که غذای عمده امیر المومنین حضرت عمر (رض) را سه نوع از غذا تشکیل میداد :

در برخی از اوقات نان را  بر آن روغن زیتون می مالید ودر برخی از اوقات برنان  روغن گوسفند می مالید ،و گاهی همرای نان خشک شیر تازه را تناول می فرمودند ، و در برخی از اوقات  گوشت خشک کوبیده جوش داده و به ندرت گوشت تازه می‌پخت (طبقات ابن سعد.  )

میگویند :روزی چند نفر مهمان ازجمله حضرت جریر بن عبدالله از عراق ،نزد حضرت عمر به مهمانی آمده بودند ،  ولی نتوانستند خوراک ایشان را بخورند.
خوراک حضرت عمر بی نهایت  ساده بود ، سیرت نویسان می نویسند که : حتى سفیدی رویش به علت خوراک ناموافق به مزاجش ، رنگش را به خاکستری تبدیل کرده بود و شب ها در کوچه و خیابان ها گشت می‌کرد و از احوال و اوضاع مردم تفقد می‌ کرد و به داد آنان می ‌رسید. (اخذ شده از :داستان های شیرین تاریخی ابوالحسن ندوی (رحمه الله) ترجمه: عبدالله تیموری انتشارات سنت تایباد

قلب سلیم

پنجشنبه, 25 جوزا 1396 21:38


امین الدین ( سعیدی – سعید افغانی )

قرآن عظیم الشأن در آیهء (88 و89 سورهء شعراء ) می فرماید :« یوْمَ لا ینْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُونَ* إِلاَّ مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلیمٍ» (روزى كه هيچ مال و فرزندى سود نمى‏ دهد،مگر كسى كه دلى پاك به سوى خدا بياورد. صدق الله العظیم )

مفسران وعلماء برای « قلب سلیم » تفاسیری متعددی بیان داشته اند که هر کدام از این تعریف ها وتفاسیر دارایی مفاهیم ذیقیمت خاصی خود می باشند .

بصورت کل در تعریف «قلب سلیم » میتوان گفت: که قلب سلیم، عبارت ازقلبی است که پاک ومبرا از شرک باشد. یا قلبی است که خالص از معاصی، کینه و نفاق باشد. و یا قلبی که از عشق دنیا خالی باشدبه این معنا که در حب دنیا اغراق نه نموده و مرز سلیم و در چوکات شرع برای آن قایل باشد.
علماء به این باورند که حب دنیا سرچشمهء همهء اکثر خطاها است. و بالاخره قلبی، که جُز الله تعالی در آن نباشد!
«سلیم» از مادهء «سلامت» است، یعنی قلب که ازهر گونه مریضی وانحراف اخلاقی و اعتقادی پاک ومنزه باشد.

د قهر او غضب علاج

سه‌شنبه, 23 جوزا 1396 20:49

بسم الله الرحمن الرحیم

 مقدمه:

عالم شهیر  افغانستان و منطقه دکتور محمد سعید  « سعید افغانی » در رساله علمی هذا که تحت عنوان « د قهر او غضب علاج » به نشر میرسید با زیبای خاص می فرماید :

«حقیقت دادی چه غضب دیو ساعت لیونتوب دی.»

واقعاً هم غضب وقهر نوعی از دیوانګی و حالت غیر نورمال روانی است که باید تحت کنترول در آورده شود.

پروردگار با عظمت ما می فرماید:«الکاظمین الغیظ و العافین عن الناس والله یحب المحسنین» (سوره آل عمران.134) (مومنان در هنگام عصبانیت خشم خود را فرو می برند و از خطای مردم در می گذرند و الله (ج) نیکوکاران را دوست دارد.»
«کظم» در لغت به معنی بستن سر مشکی است که از آب پر شده باشد و به کنایه در مورد کسانی به کار گرفته میشود که ازروی قهر و غضب پر می شوند ولی از اعمال آن خودداری می کنند.

«غیظ» به معنی شدت غضب و حالت برافروختگی و هیجان فوق العاده روحی است، که بعد از مشاهده ناملایمات به انسان دست می دهد.

طوریکه یاد اور شدیم: حالت خشم و غضب از خطرناک ترین حالات درانسان است که اگرتحت کنترول در اورده نشود ،وبه اصطلاح جلو آن گرفته نشود ،به یک نوع جنون و دیوانگی تبدیل شده، انسان  کنترول اعصاب را از دست داده ، ودر

تقوا څه ته وايي؟

دوشنبه, 22 جوزا 1396 17:53

ژباړه: رفيع الله روشن
شاګرد له يوه عابد شخص څخه وغوښتل چې تقوا ورته تعريف کړي.
عابد ورته وويل: که چېرې د ځمکې مخ له اغزيو او خسو خاشاکو ډک شي او په ګرځېدومجبور شې نوڅه به کوې؟
شاګرد ځواب ورکړ:
په احتياط اوفکر به په لاره ځم ترڅو د ځان ساتنه وکړم.
عابد ورته وويل:
په دنيا کې هم همداسې کوه همدې ته تقوا وايي.
له کوچنيو او لويو ګناهونو څخه ځان وساته او هېڅ ګناته کوچنۍ مه وايه،ځکه چې غرونه په خپل ټول لوی والي او دروندوالي بيا هم له کوچنيو تيګو جوړ شوي دي.

مسلمانان آیسلند 22 ساعت روزه می گیرند

دوشنبه, 22 جوزا 1396 17:43

امین الدین سعیدی – سعید افغانی
جمهوری ایسلند یکی از کشورهای است که در شمال اروپا ، در میان آب‌های اقیانوس اطلس بین خاک قاره اروپا و گرینلند موقعیت دارد .
کشور آیسلند از جمله کم‌جمعیت‌ترین کشورهای بخش شمالی اروپا بشمار میرود . مساحت این کشور به 103،000 کیلومتر مربع ونفوس آن به 301،931 نفرنفر میرسد ، پایتخت این کشور ریک‌یاویک بوده .زبان مروچ در این کشور اسلندی میباشد . این جزیزه از سال 874 میلادی بحیث یک جزیره مسکونی مبدل شد .این کشور در فاصله سال‌های 1262 تا 1944 بخشی از نروژ و امپراتوری دانمارک بود.
مذهب رسمی این کشور مسیحی بوده که از آنجمله حدود ۸۸ درصد از مردم پیروی دین پروتستان هستند .
بر اساس آخرین ارقام وسر شماری غیر رسمی، دراین کشور تقریبا در حدود 1500 نفر مسلمان زندگی می کنند.
مدت امساک مسلمانان در این کشور به 22 ساعت میرسد ، مسلمانان این کشور روزانه فقط 2 ساعت وقت دارند تا افطار وتناول سحری را بعمل ارند ، بادرنظرداشت اینکه سپری کردن چنین زمانی برای بسیاری از انان بسیار سخت است ولی مسلمانان

حبس شیطان «مارد» در رمضان

شنبه, 20 جوزا 1396 22:25

باز شدن دروازه جنت ومسدود شدن دروازه جهنم
در حدیثی که از امام بخاری روایت شده آمده است : « إذا جاء رمضان فتحت أبواب الجنة، وغلقت أبواب النار صفدت الشیاطین» «زمانیکه ماه مبارک رمضان  فرا رسد دروازه های جنت باز  شده و دروازه های دوزخ بسته می شود و شیاطین به بند کشیده می شوند»
شیخ ابن عثیمین رحمه الله عالم معروف جهان اسلام در توضیح وتفسیر  این حدیث می فرماید :
معنی این حدیث چنین است که دروازه های جنت در ماه مبارک رمضان باز میشود ، تا برای انجام دهندگان اعمال (جنتی) محرک و نیرویی باشد، تا دخول آنها را (به جنت) مهیا و آسان نماید، و دروازهای  جهنم بسته می شوند، تا اهل ایمان از معاصی و گناهان خودداری و امتناع کنند، تا مبادا به این ابواب (شر و جهنم) پناه ببرند، و معنی آن این نیست که هرکس در ماه رمضان فوت کند بدون حساب واردجنت می شود، تنها کسانی بدون حساب واردجنت  می شوند که پیامبر صلی الله علیه وسلم در فرموده اش آنها را چنین وصف کرده: «هُمِ الَّذِینَ لا یَسْتَرْقُونَ، ولا یکتوون، ولا یتطیرون، وَعَلَی رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ» ( روایت مسلم ) یعنی: آنها کسانی هستند که نه طلب رقیه خواندن می کنند و نه داغ و نه فال بد می‌کنند، و بر الله توکل می‌نمایند.علاوه بر آن، به آنچه که از اعمال صالحه بر آنها واجب شده قیام می کنند».